جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تداوم مشکلات بودجه احیای «ارومیه»

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ اسفند ۱۳۹۵

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به اینکه دولت به تعهدات خود در قبال احیای دریاچه ارومیه عمل نکرده است، گفت: «پیمانکاران از شهریور و مهر گذشته به خاطر نبود منابع مالی، اجرای طرح‌ها را رها کردند.» به گزارش «ایسنا» مسعود تجریشی در نشست خبری دریاچه ارومیه که در نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: «دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق در سال ۱۳۹۳ در دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته که مطالعات طراحی احیای دریاچه ارومیه را با کمک ۱۵۰ متخصص داخلی آغاز و از تجربیات کشورهای روسیه، آمریکا و آمریکای لاتین نیز برای احیای دریاچه استفاده کرد.» این مقام مسوول در ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مشکلات مالی ستاد احیا، طی سه ماه اخیر اقدامات آنها را دچار مشکل کرده است، گفت: «قرار شده ۲۷۰ میلیارد تومان به صورت اوراق طی دو تا سه روز آینده به ستاد داده شود. همچنین ۳۰۰ میلیارد تومان تا آخر سال و ۳۰ میلیارد تومان برای تثبیت غبار و قرق به ستاد تخصیص یابد. اگر نتوانیم منابع مالی را تامین کنیم، کار احیا ناقص می‌ماند.»

وی با اشاره به اینکه دولت تا کنون نتوانسته به تعهدات خود عمل کند، گفت: «نیمی از پروژه‌ها از جمله پروژه کنترل غبار و گشت و بازرسی به خاطر کمبود منابع مالی با مشکل تداوم کار مواجه هستند. پروژه‌هایی که می‌توانستیم با کمک آنها ۸ درصد کاهش مصرف آب داشته باشیم.» تجریشی در ادامه با اشاره به راه‌های مختلف تامین منابع مالی احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: «از هیات دولت فرصت سه ماهه‌ای برای بازنگری گرفته‌ایم. همچنین با تمام دستگاه‌ها رایزنی کردیم که تحقیقی روی اعداد و ارقام انجام شود تا با وجود کمبود منابع مالی، پروژه‌ها را سرپا نگه داریم. برای مثال صندوق‌هایی را در منطقه فعال کرده‌ایم تا مردم بتوانند تامین‌کننده مالی برخی پروژه‌ها باشند.» وی در ادامه در مورد بیماری‌های ناشی از خشکی دریاچه ارومیه نیز خاطرنشان کرد: «برای ارائه اطلاعات در زمینه بیماری‌های ناشی از دریاچه ارومیه، از تجربیات سایر کشورها استفاده کرده و بر اساس مطالعات تطبیقی اطلاعاتی در این باره ارائه دادیم. بر اساس مطالعات کهورت ۲۰۰۰ نفر مورد آزمایش خون قرار می‌گیرند تا آثار خشکی دریاچه به لحاظ ژنتیکی بررسی شود.»

تجریشی با اشاره به مطالعاتی که از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی ارومیه و تبریز صورت می‌گیرد، اضافه کرد: «این دو دانشگاه موظف شدند بر اساس اطلاعات بالینی مردم منطقه، طی ۶ ماه گزارشی در مورد بیماری‌ها ارائه دهند که تا پایان اسفندماه ارائه می‌شود. اما آنچه با تصاویر ماهواره‌ای به آن دست پیدا کرده‌ایم آن است که بحث انعکاس از کف دریاچه جدی است و طی سال‌های اخیر ۵/ ۲ برابر شده است. در شرایطی که دریاچه‌ها خشک شود سرطان‌ها افزایش پیدا می‌کند. نتایج مطالعات نیز در آینده روشنگر این مسائل خواهد بود.» تجریشی با ابراز نگرانی در مورد گرد و غبار در ماه‌های تیر و مرداد، گفت: «با توجه به خشکی دریاچه، انرژی که از سمت اتمسفر می‌آید و در شرایطی که آبی برای تبخیر وجود ندارد، باعث گرم شدن زمین و ایجاد بادهای محلی می‌شود. در برخی مناطق سرعت باد سه برابر شده است. بنابراین دریاچه خشک در سال کم‌بارش می‌تواند غبارهای محلی را تا فاصله‌های زیاد حرکت دهد.»

4321 تداوم مشکلات بودجه احیای «ارومیه»

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *