رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

تخت سر تشتک و هنزاء از ییلاقات با صفای کرمان

اشتراک گذاری

تخت سر تشتک و هنزاء از ییلاقات با صفای کرمان می باشد که از نقاط سرسبز این استان زیبا که که هم کویر دارد و هم ییلاق است .وقتی مسافران و گردشگران به کرمان فکر می‌کنند یاد کویر لوت می‌افتند و تصور می‌کنند پهنه کرمان بیابانی است اما حقیقت این است کویر بخشی از طبیعت استان کرمان است.شهرستان رابر در غرب کرمان رتبه نخست بارش های استان را از آن خود کرده است، شهرستان رابر اقلیمی کاملا متفاوت از شهرستان های شمالی و شرقی استان دارد و برعکس جنوب کرمان سردسیر محسوب می شود و مملو از مراتع سرسبز، کوهستان های پوشیده از انواع درختان وحشی و دارای متنوع ترین گونه های گیاهی و جانوری است.

تخت سر تشتک و هنزاء  تخت سر تشتک و هنزاء از ییلاقات با صفای کرمان

شهرستان رابر در واقع به رامسر استان کرمان شهرت یافته است و صحنه هایی را می توان در این شهرستان دید که کمتر کسی باور می کند در استان کرمان که گرمترین نطقه زمین را در خود جای داده است چنین مناظر بدیعی از طبیعت سرسبز و زیبا وجود داشته باشد.رودخانه های جاری بر بستر جنگل های میوه های وحشی و دشت های مملو از گل های رنگارنگ و بوته زارهای تمشک در کنار سیاه چادرهای عشایر صحنه های بسیار زیبایی را خلق کرده است.

بندر هنزاء و تخت سرتشتک چهره ای کاملا متفاوت از کرمان را مقابل چشم گردشگران قرار می دهد مراتع و جنگل های سرسبز و رودخانه های جاری و برکه های متعددی در قلب کویر چشم نوازی می کنند. برای رفتن به تخت سرتشتک باید ابتدا به بندر هنزا بروید.

تخت سرتشتک سرزمینی هموار با پستی و بلندی‌های ملایم و پوشیده از چمن زار و برکه‌های کوچک و چشمه‌های روان در ارتفاع ۳۶۰۰متری از سطح دریا، که از مرتفع‌ترین نقاط استان کرمان محسوب می‌شود. تخت سرتشتک ازمناطق ییلاقی ویکی از جاذبه‌های طبیعی گردشگری بندر هنزا بر فراز کوههای سر به فلک کشیده است. جایی که پوشش گیاهی تمام می‌شود و هیچ درختی به خاطر ارتفاع زیاد نمی‌روید. بهترین زمان رفتن به این منطقه بهار و تابستان است که هوای خنک و بسیار مطبوعی دارد. عشایر نیز برای فرار از گرمای تابستان در همین فصل به این منطقه می‌آیند.در نیمه اول سال وقتی به تخت سرتشتک می‌رسید، هوا بسیار دلپذیر و مطبوع است؛ اما آفتاب سوزانی دارد که با توجه به خنکی هوا و نسیم ملایم اصلا باورکردنی نیست.

تخت سر تشتک و هنزاء از ییلاقات با صفای کرمان تخت سر تشتک و هنزاء از ییلاقات با صفای کرمان

این منطقه معمولاً در فصل تابستان که به دلیل ارتفاع بالا هوای خنک تری نسبت به مناطق پایین دست دارد مورد استفاده و بازدید گردشگران و علاقه مندان به طبیعت قرار می‌گیرد. این تخت که یکی از جلوه‌های خاص مناطق کوهستانی استان کرمان و شهرستان رابر می‌باشد در نقطه مرزی شهرستان‌های رابر-جیرفت و کرمان قرار دارد و با قرار گرفتن در نقاط بلند آن می‌توان موقعیت قله‌های بلند استان از جمله لاله زار و کوه هزار را تشخیص داد، منطقه‌ای بکر که به واسطهٔ ارتفاع زیاد و شرایط جوی، بیشتر طول سال خالی از سکنه است. کنار همه این زیبایی‌های طبیعی سیاه چادرهای عشایر و گوسفندانشان را هم می‌توانید ببینید.
گفته می‌شود دلیل نام‌گذاری این منطقه تخت و صاف بودن بدون پستی و بلندی‌هایی با ارتفاع متفاوت است و از طرفی بخش هایی از زمین گودال‌های آب تشکیل شده که مانند تشت آب است. هر سال از اردیبهشت ماه به بعد این منطقه میزبان عشایری از شهرستان‌های جنوبی کرمان است که با حضور سیاه چادرهای عشایر، بوی آتش و زندگی عشایری و نیز جست و خیز و هیاهوی گوسفندان تا اواخر تابستان تخت سرطشتک رابر را که در ۱۲ کیلومتری منتهی الیه جاده بندر هنزاء قرار دارد را به یکی از جالب‌ترین و دیدنی‌ترین نقاط استان کرمان تبدیل کرده‌است. هنزا و «تخت سرتشتک» از شهر درب بهشت تنها نیم ساعت فاصله دارد و یکی از ضلع‌های طبیعت‌گردی کرمان را شکل می‌دهد.

در این منطقه به دلیل اینکه عشایرنشین است، مردم شغل دائمی ندارند. چوپانی می‌کنند و از شیر حیوانات خود لبنیات تولید می‌کنند. می‌توانید برای کمک به امرار معاش مردم بومی از آنها لبنیات مختلف از جمله کشک محلی بخرید.امکان کمپ کردن در این منطقه وجود دارد؛ اما باید توجه داشته باشید اگر قصد کمپ کردن دارید، باید تجهیزات کافی همراه خود ببرید؛ چراکه چون منطقه سردسیر است و هوا در اغلب ساعات شبانه‌روز سرد می‌شود.

تغییر ناگهانی نگاه اقتصادی در بستر گردشگری و معرفی پتانسیل‌های طبیعت‌گردی در استان کرمان موجب شده ساختار اجتماعی بسیاری از این شهرها نیز تغییر کند به‌طوری‌که اگر به شهر راین که در حوزه شهرستان کرمان قرار دارد سر بزنید خانه‌هایی که تا چندی قبل ۲۰ میلیون هم قیمت نداشتند در حال حاضر بین گردشگران این خانه باغ‌های معمولی با قیمتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون در این شهر کوچک و حتی در روستاهای مانند «تخت سرتشتک» به فروش می‌رسد.

نحوه دسترسی به بندر هنزا

برای رفتن به بندر هنزا اگر مبدا حرکت را کرمان در نظر بگیرید؛ دو مسیر وجود دارد.در مسیر اول از کرمان به راین بروید، از راین به ساردوئیه که از توابع جیرفت و شهری خوش آب‌و‌هواست و سپس به بندر هنزا حرکت کنید. این مسیر که حدود ۱۸۰ کیلومتر است؛ به دلیل شیب مناسب جاده برای رفتن به تخت سرتشتک مسیر بهتری است. مسیر دوم به دلیل شیب جاده برای مسیر برگشت مناسب تر است. برای برگشت از این مسیر از تخت سرتشتک به هنزا برگشته و سپس از مسیر رابر در جاده بافت کرمان وارد و راهی کرمان شوید. این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر است. از بندر هنزا به تخت سرتشتک نیز مسیری خاکی وجود دارد که با توجه به پیچ‌وخم‌های جاده و شیب رو به بالای آن، طی این مسیر حدود یک ساعت زمان می‌برد.

تخت سر تشتک و هنزاء از ییلاقات با صفای کرمان تخت سر تشتک و هنزاء از ییلاقات با صفای کرمان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *