رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹

ساماندهی موزه نادری پایان یافت

لینک این مطلب کپی شد!

محمدرضا پهلوان روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: در این ساماندهی ۲ تالار در قسمت بنای اصلی آرامگاه نادرشاه به موزه اختصاص پیدا کرده است که تالار اصلی در برگیرنده انواع سلاح‌های دوره افشاریه، وسایل سوارکاری مانند زین و برگ اسب، انواع شمشیر، سکه‌های مربوط به دوره افشاریه و نقاشی معروف رنگ روغن نادر در جنگ کرنال اثر هنرمند میرمصور است.

-نادری ساماندهی موزه نادری پایان یافت

وی ادامه داد: تالار دوم نیز به معرفی تاریخ دوره افشاریه، نادرشاه، بنای تاریخی عمارت خورشید در شهرستان کلات، معرفی زنده یاد استاد ابوالحسن صدیقی، سازنده مجسمه نادر و همچنین آرامگاه کلنل محمدتقی خان پسیان اختصاص دارد.

موزه نادری در قسمت اصلی بنای یادبود آرامگاه نادرشاه افشار در دو تالار به منظور معرفی آثار تاریخی این دوره شکل گرفته است. این بنا به همت انجمن آثار ملی در سال ۱۳۴۲ خورشیدی با طراحی مهندس هوشنگ سیحون ساخته شده است. چشم‌انداز خارجی بنا، تندیسی از نادرشاه سوار بر اسب به همراه تنی چند از سربازانش برفراز یک حجم سنگی مرتفع است.

این مجسمه در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی و توسط استاد بزرگ مجسمه سازی ایران استاد ابوالحسن صدیقی ساخته شد. مصالح به کار رفته در این اثر به طور عمده از سنگ‌های خشن و سخت گرانیت کوهسنگی مشهد است.
پوشش مقبره به مانند یک چادر عشایری است که نادر در آن زاده و کشته شده است و پوشش دیوارهای مقبره از سنگهای مرمر اخرایی رنگ مراغه است.
استاد صدیقی این اثر را در زمان اقامتش در کشور ایتالیا ساخت و به ایران انتقال داد و طرح اولیه مجسمه نشانگر تلاش نادرشاه برای متحد کردن ایران و گسترش قلمرو این سرزمین است.
مجسمه نادرشاه و سربازانش در موسسه برینی ایتالیا ساخته شده و روی پایه سنگی به ارتفاع ۱۷ متر در جهت شمالی و جنوبی نصب و اجرا شده است. این اثر نفیس بیش از ۱۴ تن وزن دارد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *