رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ مهر ۱۳۹۳

تخت جمشید و نقش جهان، در میان ۱۰ میراث جهانی پربازدید یونسکو

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۲۰ – تا به امروز ۹۶۲ اثر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند که از این میان ۷۴۵ اثر جزو آثار فرهنگی؛ ۱۸۸ اثر جزو آثار طبیعی و ۲۹ اثر دیگر از نوع ترکیبی هستند و هرساله گردشگران مشتاق از سراسر جهان برای بازدید از این میراث بشری رهسپار ممالک دیگر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در زیر نگاهی خواهیم داشت به فهرستی کوتاه از میراث جهانی یونسکو که بر اساس نظز کاربران سایت معروف «TripAdvisor» در زمره پربازدیدترین این آثار جهانی قرار دارند و از ایران دو نماینده سرشناس آن تخت جمشید و نقش جهان اصفهان در میان آنها حضور دارند.

«قصر پوتالا» صومعه مقدس بودائیان و اقامتگاه سابق دالایی لاما است که در شهر لهاسا در تبت قرار دارد. قبر هشت دالایی لاما در عمارت قصر سرخ این مجموعه قرار دارد که دارای بیش از یک‌هزار اتاق است. در قصر پوتالا بیش از بیست هزار مجسمه و آثار ارزشمند و بی‌نظیر هنری قرار دارد. قصر پوتالا شامل قصر سفید و قصر سرخ و ساختمان‌های الحاقی آن‌ها در سال ۱۹۹۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. این قصر که نامش را از کوه پوتالا که کوهی مقدس در آئین بودایی است گرفته است بر فراز کوهستان سرخ در مرکز دره لهاسا و در ارتفاع ۳۷۰۰ متری از سطح زمین واقع شده است.

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyODUxMl8yICgyKS5qcGc_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
قصر پوتالا

دره «آیرون بیریج» دره‌ای زیباست که توسط رودخانه سورون در منطقه شروپشایر انگلستان ایجاد شده است و اولین پل آهنی جهان در سال ۱۷۷۹ بر روی این دره برای متصل کردن شهر صنعتی «برازلی» به شهر کوچک «مادلی» ساخته شده است. این منطقه حاوی معادن غنی ذغال سنگ، سنگ آهن، سنگ آهک و خاک رس است و از دیرباز و به سبب عمق دره و پهنای رودخانه راه مناسبی برای انتقال مواد خام به سایر نقاط و از راه دریاست. منطقه «آیرون بیریج» در سال ۱۹۸۶ وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

«قصر فانتینبلو» که در فاصله ۵۵ کیلومتری پاریس در فرانسه واقع شده است یکی از قدیمی‌ترین ئو بزرگترین کاخ های سلطنتی فرانسه محسوب می شود و در قرن شانزدهم میلادی و درزمان فرانسیس اول ساخته شده است و در اطراف آن جنگل «فانتینبلو» قرار دارد که در زمان‌های دور شکارگاه سلطنتی بوده و امروزه میزبان بسیاری از گونه های در معرض خطر در اروپاست. این مجموعه در سال ۱۹۸۱ توسط یونسکو در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyOTE1Ml84ICgxKS5qcGc_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
قصر فانتینبلو

شهر تاریخی «گیمارش» در کشور پرتغال که با ظهور هویت ملی این کشور در قرت دوازدهم میلادی پیوند خورده است نمونه‌ای کامل از تکامل یک سکونتگاه قرون وسطایی به سکونتگاهی مدرن است و تنوع معماری ساختمان‌های آن نشانگر توسعه و تکامل معماری پرتغالی از قرن پانزدهم تا نوزدهم میلادی است. این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

قلعه تاریخی «ماسادا» در منطقه جنوبی فلسطین اشغالی و بر روی یک فلات صخره‌ای مشرف بر دریای مرده واقع شده است. ماسادا در روزگارانی بسیار دور، کاخ هرود پادشاه باستانی فلسطین بود که بسیار دور از شهر قرار داشت. این کاخ سه اشکوبه، به دیواره های صخره عظیم ماسادا پیوسته و بر آن استوار شده بود. برخی امروز نیز معتقدند با این همه امکانات، هیج کس یارای آن ندارد که بنایی را در چنین نقطه ای برپا دارد. با این همه، هرود به افراد تحت فرمان خود دستور داد تا این کاخ را درآن جا بنا کنند.

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyOTI2MV84ICgyKS5qcGc_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
ماسادا

شهر تاریخی و باستانی «بیبلوس» در لبنان را میتوان به عنوان یکی از کهن ترین مناطق در خاورمیانه و قدیمی ترین شهر زنده دنیا نامید، چرا که قدمت آن به ۷۰۰۰ سال می رسد. این شهر ساحلی در ۳۷ کیلومتری شمال بیروت واقع گشته است. ن شهر از دو بافت قدیمی و جدید تشکیل شده است که در بافت قدیمی آن آثاری از دوران “عصر حجر” و پس از دوران “فنیقی ها” به چشم می خورد. بیبلوس یکی از بهترین جاذبه های گردشگری بیروت و دیدنیهای لبنان به شمار میرودو از سال ۱۹۸۴ در فهریت میراث جهانی یونسکو قرار دارد.

«تخت جمشید یا پرسپولیس» از شهرهای باستانی ایران است که طی سالیان پیوسته، پایتخت باشکوه و تشریفاتی پادشاهی ایران در زمان امپراتوری هخامنشیان بوده‌است. در این شهر باستانی کاخ تخت جمشید وجود دارد که در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۲۰۰ سال آباد بوده است. این مکان که از سال ۱۹۷۹ یکی از آثار ثبت شدهٔ ایران در میراث جهانی یونسکو است در شمال شهرستان مرودشت، شمال استان فارس شمال شرقی شیراز قرار گرفته است. بنیانگذار تخت جمشید داریوش بزرگ بود، البته پس از او پسرش خشایارشا و نوه‌اش اردشیر یکم با گسترش این مجموعه به گسترش آن افزودند. بسیاری از آگاهی‌های موجود که در مورد پیشینه هخامنشیان و فرهنگ آنها در دسترس است به خاطر سنگ‌نبشته‌ها و فلزنوشته‌هایی است که در این کاخ‌ها و بر روی دیواره‌ها و لوحه‌ها آن حکاکی شده‌ است.

(قلعه درخشان ) دیواری است در اطراف مرکز سوون، مرکز گیونگی-دو، کره جنوبی، که در اواخر قرن ۱۸ به وسیله پادشاه سلسله چوسون، جیونگجو ساخته شده‌است . او این دیوار را برای احترام به پدرش شاهزاده سادو که توسط پادشاه یی اونگ جو، به علت عدم اطاعت شاهزاده از پادشاه برای خودکشی، در کیسه‌ای از برنج محبوس شد و به قتل رسید، بنا نهاده‌است . این مکان در ۳۰ کیلومتری ( ۱۹ مایلی ) جنوب سئول قرار داشته و در اطراف سوون مرکزی که شامل کاخ پادشاه جیونگجو نیز می‌شود، قرار دارد و در سال ۱۹۹۷ به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شده‌ است.

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyODcxNV80ICgxKS5qcGc_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
دژ هوآسیونگ

«میدان نقش جهان» هم‌چنین معروف با نام تاریخی میدان شاه و پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران با نام رسمی میدان امام، نام میدان مرکزی شهر اصفهان است که در مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. بناهای تاریخی موجود در میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده‌است که عموماً جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان می‌باشند. میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزء نخستین آثار ایرانی بود که در سال ۱۹۷۹به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyODM4N18yICgxKS5qcGc_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
میدان نقش جهان

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyOTQ3OV8xMCAoMikuanBn_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
آیرون بیریج

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyOTMzOV8xMCAoMSkuanBn_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
جاذبه‌های فرهنگی

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyODk2NF82ICgxKS5qcGc_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
بیبلوس

UTF-8_B_MTQxMjc3MjUyOTA1OF82ICgyKS5qcGc_ تخت جمشید و نقش جهان، در میان 10 میراث جهانی پربازدید یونسکو
پرسپولیس

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    ببینید تو کشورهای دیگه چطور از اثار تاریخیشون محافظت میکنند. حسرتشم برا ما.تا چند سال دیگه از تخت جمشید چیزی باقی نمیمونه.. بارون های اسیدی و نوعی خزه ک روی سنگ تراشه ها هستن دارن ب سرعت نابودشون میکنن و مسئولینم هیچ کاری نمی کنن

    ۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *