رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ آبان ۱۳۹۴

تحقیقات میدانی برای پرونده ثبتی جوزغند

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۸/۱۶- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی از انجام طرح تحقیقات میدانی به منظور تهیه پرونده ثبتی جوزغند نراق توسط کارشناسان این اداره خبر داد.

محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- گفت: جوزغند از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین سوغات محلی استان و کشور است که به عنوان گران‌ قیمت ترین سوغات و شیرینی محلی بین مردم شناخته می‌شود.

وی تصریح کرد: این محصول که با کیفیت‌ترین سوغات محلی شهر نراق است، از کالری بالایی برخوردار بوده که در گذشته و در زمان‌های جنگ به دلیل بالا بودن میزان کالری و حجم کم آن به عنوان جیره ‌جنگی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با بیان اینکه جوزغند از کیفیت و ارزش بالای غذایی برخوردار است، افزود: جوزغند نوعی شیرینی قدیمی است که در زمان‌های دور به طرز خاصی توسط دستان هنرمند زنان و دختران شهر نراق تهیه می‌شد و امروزه نیز مورد توجه زنان و دختران است.

حسینی ادامه داد: با توجه به اهمیت تهیه این شیرینی و ثبت آن به عنوان اثر ملی اقدامات لازم به منظور تهیه پرونده ثبتی این محصول آغاز شد که طی آن تیمی میدانی به سرپرستی دکتر قاسم فضلی باستانشناس و مردم‌شناس استان به شهر نراق اعزام شد تا مراحل مختلف تهیه این محصول را ثبت و ضبط کنند که این تیم تحقیقاتی کار میدانی خود را با حضور در شهر نراق در روزهای گذشته آغاز کردند.

وی با اشاره به طرز تهیه شیرینی جوزغند اظهار کرد: جوزغند نام چند گونه شیرینی است که در منطقه نراق و به مرکزیت آن شهر تهیه و تولید می‌شود و مواد اصلی آن از انواع میوه‌هایی چون امرود(گلابی)، الگ (هلک، نوعی هلو)، زردآلو، آلوبخارا، انجیر، مغز گردو، مغزبادام، هل، نخودچی (پودرنخودچی) و شکر تشکیل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: تهیه جوزغند مراحل مختلفی دارد، همانند فراهم کردن میوه‌های سالم، حمل و نقل، گستردن میوه‌ها در مقابل آفتاب، پوست کندن و بیرون آوردن هسته آنها، کوبیدن و آسیاب کردن مغز بادام، گردو، هل و تهیه آرد نخودچی و شکر که چند مورد یا همه آنها را با هم مخلوط می‌کنند.

حسینی ادامه داد: درست کردن جوزغند یک کار گروهی و زمان‌بر است، کارگاه و یا قنادی مخصوص این کار در بازار و یا در خیابان‌های نراق وجود ندارد، بلکه بانوان نراقی با علاقه‌ای که دارند، جوزغند را در خانه‌های خود تهیه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در باغ‌های اطراف نراق بادام، گردو، الگ (هلک)، امرود، زرد آلو، آلوبخارا و انجیر به دست می‌آید، اظهار کرد: چنانچه یکی از میوه‌ها نظیر انجیر به حد کافی در دسترس نباشد، آن را از مغازه‌های میوه فروشی تهیه می‌کنند و براین اساس، ساوه و کاشان دو شهرستان صادرکننده انجیر به نراق به شمار می‌روند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نراق ادامه داد: بعد از آنکه هسته میوه‌هایی همانند زردآلو، آلوبخارا، الگ و امرود را تخلیه کردند، وقت آن می‌رسد که درون آنها را با «گرد» انباشته و سپس لبه روزنه میوه‌ها را تنگ و جمع کنند، به شکلی که بعد از گذشت حدود دو روز دهانه مذکور در هوای آزاد به حالت طبیعی جوش خورده و کاملا بسته می‌شود.

حسینی با اشاره به اینکه بیرون آوردن هسته از شکم میوه‌ها و پر کردن آنها با «گرد» توسط انگشتان دست بانوان انجام می‌شود، افزود: نراقی‌ها به ماده و یا مواد نرم و آسیاب شده که به صورت پودر تبدیل شده، «گرد» می‌گویند که مخلوط پودر شده مغز بادام، هل و … است.

وی تصریح کرد: تهیه و تولید انواع جوزغند از اوایل تابستان آغاز شده و تا اواخر مهرماه همان سال به طول می‌انجامد و بهای هر کیلوی آن، منوط به نوع میوه و کیفیت مواد درونش، از حدود ۵۰۰ هزار ریال تا یک میلیون ریال در نراق معامله می‌شود که جوزغند امرود، بیشترین قیمت را دارا است.

شهر تاریخی نراق از مناطق دیدنی استان مرکزی است که سالانه و بخصوص در ایام نوروز گردشگران زیادی را جلب خود می‌کند، این شهر یادگار ماندگار راه ابریشم است و قفل و بست بازار این شهر همچنان چوبی است.

این شهر در جنوب استان مرکزی و جزو شهر دلیجان است و حدود ۱۴۰ کیلومتر با اراک فاصله دارد.

نراق از شمال به کوه ال، از طرف غرب در ۱۸ کیلومتری شهرستان دلیجان، از جنوب در ۲۰ کیلومتری روستای سینقان و از شرق در ۲۲ کیلومتری مشهد اردهال- مرقد مطهر امامزاده سلطانعلی فرزند امام محمد باقر(ع) قرار گرفته است.

بافت تاریخی نراق با ترکیبی از بناهای تاریخی، معابر سنگ فرش و آب روان و باغ‌های حاشیه آن آرامشی را برای ساکنان به همراه دارد که در جای دیگری از شهرهای کشور قابل مشاهده نیست.

4055 تحقیقات میدانی برای پرونده ثبتی جوزغند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *