رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ مرداد ۱۳۹۳

تحقق حمایت از بخش خصوصی در گردشگری

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۵/۱۳ –
گروه گردشگری، فاطمه باباخانی: همان‌گونه که ظهور دولت مهرورز چرخشی اساسی در سیاست‌های پیشین که عموما مبتنی بر اصلاح‌طلبی و توسعه سیاسی و اقتصادی بود، ایجاد کرد؛ دولت تدبیر و امید نیز با روی کار آمدن ضمن انتقاد از رویه‌های در پیش گرفته شده توسط دولت قبل -که نتیجه آن تورم افسارگسیخته و بحران‌های متعدد اقتصادی برای بنگاه‌های کوچک و بزرگ بود- بر در پیش گرفتن رویه اعتدال در هر چیز اعم از سیاست‌ خارجی، اقتصاد و سیاست داخلی تاکید کرد.
سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری یکی از سازمان‌هایی بود که در دولت قبل با مدیریت اسفندیار رحیم‌مشایی موجی از انتقادات و حساسیت‌ها نسبت به مدیریت این سازمان را به دنبال داشت، برخی تصمیم‌ها نظیر انتقال معاونت‌ها به شهرهای مختلف نیز گرچه در راستای تمرکززدایی از پایتخت صورت گرفت، اما با مخالفت کارشناسان به‌واسطه عدم نگاه علمی و شتابزده مواجه شد. از این رو حسن روحانی چه در آغاز مناظرات انتخاباتی و چه پس از آن نگاه ویژه‌ای را به ترمیم ساختارها و رونق این سازمان معطوف داشت و در اولین گام محمدعلی نجفی یکی از زبده‌ترین مدیران خود را به ریاست این سازمان گماشت. نجفی در دوران کوتاه مدیریت خود تلاش کرد راه سنگلاخ این عرصه به‌ویژه در حوزه گردشگری را اندکی هموارتر کند؛ مسعود سلطانی‌فر نیز که پس از نجفی سکاندار سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شد، همسو با سیاست‌های مدیریت قبلی تلاش خود را مصروف رونق گردشگری داخلی، مرمت و احیای بناهای تاریخی و رونق صنایع‌دستی با مشارکت گسترده‌تر بخش خصوصی کرد. حالا در سالگرد روی کار آمدن دولت یازدهم سلطانی‌فر با ارسال یادداشتی به رسانه‌ها کوشیده است تا شرایط این سازمان را از ابتدای تشکیل دولت تدبیر و امید تاکنون تشریح کند.
وی در این یادداشت با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همسو با سیاست‌های دولت تدبیر و امید از همان نخستین روزهای تشکیل کابینه تلاش بی‌وقفه خود را برای اصلاح روندها و جبران کاستی‌های گذشته آغاز کرد، اظهار کرد: در این مسیر برادر عزیزم جناب دکتر محمدعلی نجفی زحمات فراوانی کشید. به هر حال تقدیر چنین بود که من از نیمه‌ راه یک سال گذشته به دولت تدبیر و امید بپیوندم، اگرچه در همان روزهای رای اعتماد به کابینه هم، عزم خود را برای خدمت به ملت عزیز ایران به ویژه جوانان غیور این مرز و بوم جزم کرده بودم؛ ضمن آنکه با رای مردم بزرگوار تهران، مفتخر به خدمتگزاری در شورای اسلامی شهر تهران نیز شده بودم. سلطانی‌فر افزود: مسیر طی‌شده در سازمان میراث فرهنگی طی یک سال گذشته، مسیر قابل دفاعی است. باید توجه داشت که کاستی‌ها، ضعف‌ها و مشکلاتی که طی ۸ سال دولت‌های نهم و دهم گریبانگیر کشور شده بود، سازمان را هم از این نقص‌ها بی‌نصیب نگذاشت؛ به ویژه که این سازمان در مقاطعی حیاط خلوت دولت وقت بود و از طرفی تغییرات پی‌درپی مدیران و نگاه سیاست‌زده به آن، سازمان را به بنایی نیمه ویران تبدیل کرده بود که با آسیب‌های جدی مواجه بود.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این یادداشت تصریح کرد: از هم‌گسیختگی معاونت‌های سازمان، فاجعه انتقال معاونت‌های میراث فرهنگی و صنایع‌دستی به شیراز و اصفهان، تصمیم‌های غیرکارشناسی در حوزه‌های سرمایه‌گذاری و اعلام مناطق نمونه گردشگری بدون توجه به زیرساخت‌های لازم، خلاصه‌شدن همه ماموریت‌های سازمان در چند بخش کوچک مانند صدور مجوزهای بی‌رویه و چندین برنامه نمایشی پر هیاهو اما کم‌تاثیر و بی‌فایده، مشتی نمونه خروار از مشکلات نهادینه شده در این سازمان بود.
وی ادامه داد: با این وضعیت می‌توان گفت مهم‌ترین کاری که در یک‌سال گذشته در سازمان صورت گرفت، تغییراتی است که در چشم‌انداز، اهداف و رویکردهای سازمان اتفاق افتاده است.

ایجاد تغییرات در افق چهارساله
سلطانی‌فر درباره مشکلات فعالیت در حوزه تحت مدیریت خود گفت: کسانی که با حوزه فرهنگ آشنایی دارند به درستی می‌دانند کار فرهنگی زمان‌بر و بلندمدت است و تغییرات یک‌شبه و یک ساله رخ نمی‌دهد. بنابراین از همان روز قبول مسوولیت سازمان و در نخستین جلسه شورای معاونان برنامه ۴ ساله سازمان در افق ۱۳۹۶ را کلید زدم و خوشبختانه امروز سازمان در همه سطوح بر اساس برنامه و در راستای تحقق اهداف این برنامه حرکت می‌کند. من و همکارانم تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم تا تغییر نگاه و اصلاح روش‌ها را در این سازمان نهادینه کنیم و بازگشت به دوران قبل را ناممکن سازیم.
وی درباره عملکرد یکساله سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اظهار کرد: حمایت از بخش خصوصی و حضور پررنگ آنان در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیاست اصلی سازمان در دولت تدبیر و امید بوده و هست. خوشبختانه گام‌های موثری در این زمینه برداشته شده است؛ به‌طوری‌که می‌توان مصادیق تحقق این رویکرد را در هر سه حوزه سازمان برشمرد. توجه به نظام برنامه‌ریزی و فعالیت در چارچوب برنامه به عنوان رویکردهای اصلی سازمان از دیگر مواردی بود که معاون رئیس‌جمهور به آن اشاره و تصریح کرد: چنین توجهی نیازمند آگاهی از وضعیت کنونی و آینده و درنتیجه نیازمند توجه به پژوهش‌های علمی و آموزش در حوزه‌های مختلف سازمان است. فراموش نکنیم که طی سال‌های گذشته با استخدام‌های بی‌رویه، بدنه سازمان فربه و نیروهای کیفی کارشناسی کنار زده شدند و تعدد نیروهای ناکارآمد با سطوح تحصیلی پایین عملا سازمان را زمینگیرکرد. وی با بیان اینکه ماموریت‌ها و وظایف سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری عمدتا فرابخشی و میان‌بخشی است، خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته تلاش زیادی برای برگزاری جلسات با دستگاه‌هایی شد که کارشان به نوعی با سازمان مرتبط است و خوشبختانه نتیجه این جلسات و مذاکرات، امضای ده‌ها تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف است که ما را در پیشبرد اهداف و برنامه‌های کلان فرهنگی یاری خواهد رساند.
تلاش برای از بین‌بردن گسستی که میان نخبگان، دانشگاهیان و کارشناسان موجه و موثر در حوزه‌های کاری سازمان و بدنه کارشناسی و مدیریت سازمان وجود داشت از دیگر نقاط مثبت عملکرد سازمان گردشگری از نگاه سلطانی‌فر بود که درباره آن اظهار کرد: خوشبختانه امروز در هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دانشگاهیان، فرهیختگان و صاحب‌نظران سازمان را از خود می‌دانند.
وی همچنین با بیان اینکه تحولات عرصه بین‌المللی و تغییر نگاه‌ها به ایران فرصت بی‌نظیری را در اختیار حوزه گردشگری قرار داده است، تصریح کرد: براساس آمار در سه ماه نخست امسال شاهد افزایش ۲۱۵ درصدی ورود تورهای گردشگران خارجی به کشور عزیزمان بوده‌ایم. به تناسب این فرصت کم‌نظیر، سازمان عزم خود را برای بهبود زیرساخت‌ها و افزایش توان خود در ارائه خدمات مطلوب و استاندارد به کار گرفته و در این مسیر ضمن حمایت از مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری در این حوزه درصدد رفع موانع و مشکلات پیش روی این صنعت است. معاون رئیس جمهور حضور پررنگ و تاثیرگذار ایران در نهادها و مجامع بین‌المللی و ساماندهی ثبت جهانی آثار تاریخی و میراث گران‌بهای کشورمان را از مهم‌ترین دغدغه‌های سازمان میراث فرهنگی در این دوره یکساله دانست و افزود: خوشبختانه در راستای همین تلاش‌ها مفتخر به ثبت جهانی «شهر سوخته» در زابل استان سیستان و بلوچستان شدیم که دستاورد بسیار مبارکی برای دولت خدمتگزار و ملت بزرگ ایران است.
وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۱۳۹۳ به نام «اقتصاد و فرهنگ» درباره برنامه‌های این سازمان در تحقق این شعار اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر اساس وظایف و ماموریت‌هایی که دارد، خود را یکی از مصادیق تجلی و تبلور این شعار می‌داند و معتقد است که عرصه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری محل تلاقی فرهنگ و اقتصاد است و ما وظیفه داریم تا با مدیریت علمی و جهادی، ضمن جلب اعتماد بخش خصوصی و فراهم آوردن امکان سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف سازمان با عزمی روزافزون زمینه تعالی فرهنگ و رشد فرهنگی جامعه، صیانت از میراث فرهنگی، حمایت از صنایع‌دستی و توسعه گردشگری را فراهم آوریم.

0edc3253a570514a39607eee88d8a867 تحقق حمایت از بخش خصوصی در گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *