رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ آبان ۱۳۹۵

تالاب آق گل

لینک این مطلب کپی شد!

مختصات جغرافیایی این تالاب عبارت است از َ۳۲ و ْ۳۹ عرض شمالی و ً۳۰ و َ۴۶ و ْ۴۴ طول شرقی است. از نظر تقسیمات کشوری این تالاب در حوزه شهرستان ماکو در شمال شرقی آن واقع شده است و در مجاورت رودخانه ارس قرار دارد. ارتفاع این تالاب از سطح دریا ۷۹۹ متر است.
ـ راه دسترسی :
برای دسترسی به این تالاب باید از جاده ترانزیت ایران ـ ترکیه استفاده نمود و وارد جاده آسفالته پل‌دشت شد. جاده پل‌دشت در فاصله ۲۷ کیلومتری شرق ماکو از جاده ترانزیت منشعب می‌شود در جاده پل دشت بعد از طی کردن ۲۲ کیلومتر به امتداد جاده مرزی پل‌دشت ـ دیم قشلاق می‌رسیم و ۲۹ کیلومتر در امتداد این جاده جلو می‌رویم و بعد از رسیدن به جاده شوسه دشت زنگنه و طی ۱۶ کیلومتر در این جاده به محدوده تالاب می‌رسیم.
ـ مساحت و محدوده :
این تالاب از شمال به جاده شوسه «آق گل» و «خزر»، از مغرب به روستای آق گل و رشته کوههای مرتفع مولی، از شرق و شمال شرقی به رشته کوه قره بلاغ و از جنوب به زمینهای شوره زار قره بلاغ و جاده شوسه آق گل به پل دشت محدود می‌شود. مساحت این تالاب (محدوده آبی) بالغ بر ۴۷۵ هکتار بوده و حداکثر طول آن ۴۵۰۰ متر و حداکثر عرض آن ۲۷۵۰ متر می‌باشد. عمق متوسط تالاب ۵۵ سانتیمتر و حداکثر عمق آن ۷۰ سانتی متر است. حداکثر عمق در شیاری که در وسط تالاب قرار گرفته (عرض محدودی نیز دارد) واقع شده است.
ـ هیدرولوژی :
آق گل تالابی فصلی است و در بهار و زمستانها پر آب بوده ولی در تابستان و اوائل پاییز خشک می‌شود. هنگام پرآبی و وقتی میزان آب آن به حداکثر می‌رسد از بخش جنوبی و از حاشیه روستای قره بلاغ آب
از حوزه تالاب خارج شده و به طرف دشت زنگنه جاری می‌شود. آبگیری تالاب بطور عمده از ارتفاعات غربی و شمالی تامین می‌گردد. علاوه بر آن چشمه‌های موجود در تالاب نیز بطور ممتد کمی از آب تالاب را تأمین می‌کنند ولی چون میزان تبخیر در تابستان زیادتر است و آب وارده توسط چشمه‌ها تأمین می‌شود، تالاب خشک می‌شود.

1331 تالاب آق گل

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *