رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ مرداد ۱۴۰۱

بنیاد بین‌المللی گردشگری پروفسور جعفری ( پدر علم گردشگری در جهان )

اشتراک گذاری

بنیاد بین‌المللی گردشگری پروفسور جعفری میراثی گرانبها از پدر علم گردشگری جهان جناب پروفسور جعفر جعفری می باشد که با تلاش جمعی از علاقه‌مندان، استادان دانشگاه و همکاری دانشگاه‌ها و شهرداری اصفهان در محل خانه تاریخی اجدادی پروفسور جعفری واقع در خیابان مسجد سید اصفهان بنیان گردیده است.

بنیاد گردشگری پروفسور جعفری با اتکا به بیش از نیم قرن تجارب علمی و تحقیقاتی و ارتباطات بین‌المللی بنیانگذار آن فرصت مناسبی برای تبادلات علمی، پژوهشی و تجارب داخلی و خارجی گردشگری، ایجاد کرسی‌های ایده‌پردازی و تمرکز و تبادل افکار و ترغیب اندیشه‌های نوآورانه و خلاقانه، حمایت از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی و پاسخ به نیازهای تحقیقاتی گردشگری نقاط مختلف کشور، بهره‌گیری از دانش نوین برای توسعه کیفی و ارتقاء دانش و افزایش کیفیت محصولات و خدمات مهمان‌نوازی و گردشگری را فراهم آورده است.

بنیاد گردشگری پروفسور جعفری

اهداف بنیاد گردشگری پروفسور جعفری

بنیاد گردشگری پروفسور جعفری یک سازمان مردم نهاد و موسسه‌ای غیرانتفاعی است که به تحقیق، ترویج و ارتقاء دانش گردشگری و صنایع وابسته در سطوح محلی، استانی و ملی می‌پردازد. اهداف بنیاد عبارتند از:
-افزایش دانش ذینفعان مختلف گردشگری و هتلداری، نظیر فعالان صنعت، دانشجویان و مردم
-همکاری برای افزایش مشارکت نیروهای جوان و متخصص در طرح‌های گردشگری
-تلاش برای بهبود فرهنگ گردشگرپذیری
-کمک به حفاظت از آثار تاریخی و فرهنگی
-کمک به توسعه آموزش و پژوهش در حوزه گردشگری
-ایجاد ساز و کارهای لازم به منظور ترغیب افراد و گروه‌ها در انجام فعالیت‌ها و مشارکت‌های داوطلبانه در توسعه گردشگری، هنرهای سنتی و احیای میراث فرهنگی
-تبادلات علمی و پژوهشی و انتقال تجارب داخلی و خارجی گردشگردی
-ایجاد کرسی‌های ایده‌پردازی و تمرکز بر تبادل افکار و ترغیب اندیشه‌های نوآورانه و خلاقانه
-حمایت از ظرفیت‌های علمی و پاسخ به نیازهای تحقیقاتی گردشگری کشور
-انتقال و ارتقاء دانش و افزایش کیفیت محصولات و خدمات مهمان‌نوازی و گردشگری
-برگزاری رویدادهای ملی-منطقه‌ای و اهدای جوایز به برگزیدگان حوزه‌های تخصصی، بویژه کسب‌وکارهای نوین گردشگری

پروفسور جعفری کیست ؟

پروفسور جعفر جعفری، از جمله شناخته‌شده‌ترین و پرافتخارترین متخصصان، استادان و نظریه‌پردازان صنعت گردشگری و هتل‌داری در جهان است که آثار و نظریه‌هایش در بسیاری از مقاله‌ها، پایان‌نامه‌ها و کتاب‌های روز دنیا بعنوان منبع و رفرنس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جعفر جعفری مدرک کارشناسی زبان انگلیسی خود را از دانشگاه اصفهان دریافت کرد و پس از سه سال فعالیت در نقش راهنمای تور در اصفهان، برای پاسخ به تحولات و چالش‌های فکری خود در سن ۲۳ سالگی تصمیم به مهاجرت به ایالات متحده گرفت. او پس از مهاجرت به ادامه تحصیل پرداخت و مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مدیریت هتل از دانشگاه کارنل (Cornell) و سپس مدرک دکترای خود را در رشته انسان‌شناسی فرهنگی از دانشگاه مینسوتا (Minnesota) دریافت نمود. وی همچنین دارای دکترای افتخاری از دانشگاه‌های دو له ایلز بالرز (de les Illes Balears) و دانشگاه بالریک اسپانیاست.

بنیاد گردشگری پروفسور جعفری

آثار و تالیفات پروفسور جعفری

دایره المعارف گردشگری جهان
از مهمترین آثار پروفسور جعفری در حوزه گردشگری، نخستین ویرایش واژه‌نامه تخصصی گردشگری جهان است که در سال ۲۰۰۰ با همکاری ۷۶۶ کارشناس از ۱۱۳ کشور دنیا و با نظارت این پژوهشگر انسان‌شناس ایرانی انجام گرفت. در حال حاضر هانگن خیائو (Honggen Xiao) هنگ کنگی در کنار پروفسور جعفری، ویراستاری و نظارت بر این کتاب تخصصی روز دنیا را را بر عهده دارد. دیگر تالیفات شاخص پروفسور جعفر جعفری عبارتند از:

انسان‌شناسی گردشگری
جابجایی فراغتی: مطالعه‌ای جامعه شناختی درباره گردشگری
گردشگری و دین
روابط اجتماع گردشگری
گردشگری و مدرنیته
مصادره بهشت: گردشگری و توسعه در مکزیک
قدرت یافتن توسعه گردشگری پایدار
واکاوی‌ در گردشگری تایلند
جامعه‌شناسی گردشگری: ریشه‌ها و توسعه‌های اروپایی
گردشگری توده‌ای مدرن
مطالعه گردشگری: مبنایی روان‌شناختی
ظهور اقتصادهای گردشگری
فرهنگ و جامعه در بافت گردشگری

فعالیت‌های علمی درحوزه نشریات و مقالات علمی

پروفسور جعفر جعفری بنیانگذار بسیاری از نشریه‌ها و فصلنامه‌های معتبر علمی-پژوهشی گردشگری است که در ادامه به معرفی بخشی از آنها می‌پردازیم

بنیانگذار و سردبیر نشریه معروف «مجله پژوهش گردشگری: نشریه‌ای در علوم اجتماعی» از انتشارات الزیویر (Elsevier) انگلستان. این نشریه از سال ۱۹۷۳ تاکنون منتشر شده است و سی و نه شماره آن برای مطالعه و استفاده علاقمندان عرضه شده است.
سردبیر «مجموعه کتاب‌های علوم اجتماعی گردشگری» از انتشارات امرالد (Emerald) انگلستان. تاکنون ۱۸ کتاب در قالب این مجموعه منتشر شده است. هر کدام از این کتاب‌ها دارای یک یا چند نویسنده است که نظارت بر اعتبار علمی نویسندگان بر عهده پروفسور جعفری بوده است.
سردبیر و موسس «سالنامه تحقیقات گردشگری»
سردبیر همکار مجموعه کتاب‌های «پیوند تئوری و عمل در گردشگری» از انتشارات امرالد (Emerald) انگلستان. تاکنون سه کتاب از این مجموعه منتشر شده که عناوین آنها عبارتند از:
۱. برندینگ گردشگری: جوامع درگیر در گردشگری
۲. گردشگری در جهان اسلام
۳. گردشگری و الزامات تغییرات آب و هوایی: موضوعات و فعالیت‌ها
همچنین دو کتاب دیگر نیز در دست انتشار است که عبارتند از:
۱. مدیریت دانش در گردشگری: سیاست و برنامه‌های دولت
۲. گردشگری به مثابه ابزار توسعه: مطالعه‌ای تئوری و عملی
سردبیر «دائره المعارف گردشگری» انتشارات راتلج (Routledge). این دائره المعارف شامل همه اصطلاحات مرتبط با گردشگری است. همچنین برخی اصطلاحات دیگر که مختص این دانش نیست اما در آن نیز کاربرد دارد، همچون انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی، صنعت و غیره نیز در این دائره المعارف تعریف شده است. این اثر نخستین بار در سال ۲۰۰۰ با همکاری ۷۶۶ کارشناس از ۱۱۳ کشور دنیا و با نظارت پروفسور جعفری منتشر شد و سپس چندین بار در سال‌های بعد تجدید چاپ گردید.
بنیانگذار و سردبیر بخش «فناوری اطلاعات و گردشگری» انتشارات کاگنیزنت (Cognizant)
بنیانگذار همکار «ترینت: شبکه اطلاعات پژوهش گردشگری» دانشگاه هاوایی. این شبکه اکنون بیش از دو هزار عضو دارد که همگی از استادان و دانش‌آموختگان مقاطع بالای دانش گردشگری و دانش‌های مرتبط هستند. اعضاء در این شبکه آخرین اخبار و اطلاعات درباره همایش‌های گردشگری، کتاب‌ها و نشریات گردشگری، دوره‌های آموزشی و غیره را به اشتراک می‌گذارند.
بنیانگذار «آکادمی بین المللی مطالعات گردشگری» هنگ کنگ.
مدیر و موسس «انجمن هوش گردشگری»

بنیاد گردشگری پروفسور جعفری

تعاریف و نظریه‌های پروفسور جعفری

شاخص‌ترین تعاریف و نظریه‌های پروفسور جعفری مربوطه حوزه‌هایی از قبیل توسعه پایدار گردشگری، میراث فرهنگی ناملموس، استراتژی‌های بلند مدت در زمینه آموزش راهنمایان گردشگری و نیروی انسانی باکیفیت، برنامه‌ریزی در جذب بازار پرپتانسیل چین، چند زبانه شدن دست اندرکاران جهت شناخت بهتر فرهنگ ملل مختلف، تعامل بیشتر دولت و بخش خصوصی در زدودن تصویر منفی بین‌المللی پیرامون ایران، و اهمیت برندینگ در رقابت‌پذیری و کسب سهم بیشتر از بازار جهانی است. برخی از این تعاریف و نظریه‌ها بدین شرح است:

درباره میراث فرهنگی ناملموس هرکسی تعریف خود را دارد و به نظر من، میراث فرهنگی ناملموس شخصیت فرهنگی یک شهر و یک کشور بوده که شامل آداب معاشرت، تمدن، غذاهای محلی و موارد دیگر شده و به آن منطقه هویت و شخصیت می‌دهد.
میراث فرهنگی ناملموس از آن دسته مواردی بوده که توریست‌ها و گردشگران آن را دوست دارند ولی نمی‌توانند آن را با خود ببرند و این میراث در توسعه گردشگری نیز بسیار تاثیر گذار است.
همه باید دست به دست هم، این میراث‌های ناملموس را به نسل‌های دیگر انتقال دهیم. میراث ناملموس مانند میراث ملموس بی حرکت نیست و زنده است.
ما باید روز به روز به سمت چند زبانه شدن پیش برویم تا بتوانیم میزبان خوبی برای گردشگرانی که به کشور ما می‌آیند باشیم. همچنین باید گردشگری را یک صنعت قلمداد کرد تا بتوان توسعه پایدار اقتصادی را در کشور رقم زد.
شناخت فرهنگ‌های مختلف در حوزه گردشگری بسیار مهم است و نقش راهنمایان تور علاوه بر شناخت فرهنگ‌های مختلف در شناخت واقعی از فرهنگ ایران و ارائه یک تصویر واقعی و ماندگار از کشور نیز بسیار تاثیرگذار است.
تورگردانان برای تعامل بهتر و بیشتر با گردشگران باید زبان‌های مختلف را یادبگیرند و به سمت چند زبانه شدن پیش بروند.
برندسازی درعرصه گردشگری از اولویت‌ها و ضرورت‌های ایران است

نحوه دسترسی به بنیاد گردشگری پروفسور جعفری

دفتر اصفهان: خیابان مسجد سید، کوچه ۲۴
دفتر تهران: میدان ونک، خیابان ونک، برج آسمان، واحد ۸۰۳

بنیاد گردشگری پروفسور جعفری

منبع :سایت بنیاد گردشگری پروفسور جعفری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *