رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ آبان ۱۴۰۰

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

اشتراک گذاری

به احتمال زیاد تا کنون بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال را شنیده اید .بلک فرایدی که به جمعه سیاه معروف است برای کسانی که عاشق خرید هستند بسیار جذاب است . در این تاریخ که روز ۲۹ نوامبر می باشد محصولات مختلف، حتی قیمت تورها و بلیط هواپیما با تخفیف های شگفت انگیزی به مشتریان ارائه می شود. اگر دوست دارید درباره تاریخچه و زمان و کالاهایی که در این تاریخ به فروش می رسد و نظر موافقان و مخالفان بلک فرایدی آشنا شوید با ما همراه باشید .

تاریخچه بلک فرایدی

جمعه سیاه یا بلک فرایدی به فردای روز شکرگزاری در ایالات متحده گفته می شود که از سال ۱۹۵۲ آغاز فصل خرید کریسمس در این کشور محسوب می شده است. البته جالب است بدانید که اصطلاح بلک فرایدی در دهه ۱۹۸۰ بود که کم کم متداول شد. در مورد این روز به کار رفت. در ۲۴ سپتامبر ۱۸۶۹ دو دلال به نام های جی گولد و جیمز فیسک با خرید و فروش های عمده صعود و سقوط شدیدی در قیمت طلا به وجود آوردند. در نتیجه، بازار سهام با نزول شدیدی مواجه شد و قیمت ها تا ۲۰% کاهش پیدا کرد. نوسانات قیمت طلا باعث شد روند کاهش قیمت ها تا ۵۰% هم ادامه پیدا کند.

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

این دو نفر توانستند بی آن که مجازات شوند سود کلانی به دست بیاورند و قسر در بروند. اما خسارتی که به فروشگاه ها و خرده فروشان وارد شد باعث به وجود آمدن اصطلاح جمعه سیاه یا بلک فرایدی شد. امروزه جمعه سیاه برخلاف تاریخچه اش، روز هیجان انگیزی برای خریداران است . بسیاری از مشتریان از ساعت ها قبل در صف های طویل فروشگاه ها منتظر می مانند تا در اولین ساعات وارد فروشگاه شوند و محصولات مورد نظرشان را خریداری کنند. در این روز فروشگاه ها و خرده فروشان از صبح خیلی زود، حتی قبل از طلوع آفتاب شروع به کار می کنند. تخفیف های زیادی روی محصولاتشان ارائه می کنند. جمعه سیاه در آمریکا تعطیل رسمی نیست، اما بسیاری از شرکت ها و ادارات به کارمندانشان اجازه می دهند برای خرید و استفاده از حراج های فوق العاده این روز مرخصی بگیرند.

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

جمعه سیاه

البته توضیحات دیگری هم برای اصطلاح بلک فرایدی وجود دارد که منطقی به نظر می رسد. حسابداران در اسناد و مدارک معمولا ضرر و زیان را با رنگ قرمز و سود را با رنگ سیاه مشخص می کنند. به این ترتیب فروشگاه ها که در طول سال سود چندانی نداشته اند (و قرمز بوده اند) فرصت آن را پیدا می کنند. تا با اعمال تخفیف های زیاد به سود خوبی دست پیدا کنند (و سیاه بشوند!). بنابراین بسیاری معتقدند که به این دلیل به روز جمعه بعد از روز شکرگزاری، بلک فرایدی می گویند.

در سال های اخیر یک داستان دیگر هم بر سر زبان ها افتاده که مدعی است تاریخچه اصلی روز جمعه سیاه است. این داستان که درون مایه ای تراژیک و غیرانسانی دارد این طور می گوید که در ملاکان و زمین داران در روز بعد از شکرگزاری می توانستند برده ها را به قیمتی ارزان تر خرید و فروش کنند. نام بلک یا سیاه هم به خاطر رنگ پوست برده هاست. با این حال، بسیاری از افراد و مورخان این داستان را نامعتبر و تنها راهی برای مخدوش کردن اعتبار این روز می دانند.

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

حراج آخر سال

تاریخچه این روز هرچه باشد بلک فرایدی بزرگ ترین حراج سال در دنیاست و همین موضوع است که برای خریداران اهمیت ندارد. نه تاریخچه آن! این رسم اگرچه ابتدا در آمریکا شروع شد اما به دلیل استقبال گسترده مردم به کشورهای دیگر هم راه پیدا کرد و امروزه در اکثر کشورهای دنیا این روز به عنوان بزرگ ترین روز حراج سال شناخته می شود. سال های متمادی فروشگاه ها راس ساعت ۶ صبح درب فروشگاه ها را باز می کردند. اما در دهه ۲۰۰۰ به دلیل استقبال دیوانه وار مردم این ساعت به ۵ صبح و حتی ۴ صبح هم رسید! حتی در سال ۲۰۱۱ چندین فروشگاه زنجیره ای پا را از این هم فراتر گذاشتند. فروشگاه هایشان را برای اولین بار در دنیا، نیمه شب باز کردند!

مردم از روزها قبل برای این خرید بزرگ برنامه ریزی می کنند و محصولات مورد نظرشان را انتخاب می کنند .از ساعت ها قبل از باز شدن در فروشگاه در صف منتظر می مانند تا بتوانند محصولات مورد نیازشان را با قیمتی بسیار بسیار کمتر از قیمت واقعی بخرند. بسیاری مردم از ساعت ها قبل در صف منتظر می مانند و حتی برخی شب را در خیابان و جلو فروشگاه به سر می برند تا در این رقابت پیروز شوند!

البته همان طور که می توان حدس زد این رقابت در برخی مواقع به خشونت هم کشیده می شود . بارها گزارش هایی در مورد درگیری دو مشتری بر سر یک محصول شنیده شده است. هرچه باشد قرار است محصولی که همیشه می خواستیم را با ۵۰% تخفیف و حتی خیلی بیشتر (تا ۸۰%) خریداری کنیم!

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

تخفیف خرید

اگرچه بزرگ ترین حراج سال روز بعد از شکرگزاری که یک روز مذهبی و مسیحی است برگزار می شود. اما به مرور جنبه مذهبی آن از بین رفته و در کشورهای مختلف دنیا با مذاهب و آداب و رسوم های مختلف هم نفوذ کرده است. بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی که جشن روز شکرگزاری را برگزار نمی کنند.هم آخرین جمعه ماه نوامبر را به عنوان روز حراج بزرگ در نظر می گیرند تا همگام با دنیا در این رقابت پرسود (هم برای مشتری و هم برای فروشنده) شرکت کنند. این روز به ویژه در کشورهای زیر محبوبیت فوق العاده زیادی کسب کرده است:

رومانی: جمعه سیاه به طرز شگفت انگیزی در کشورهای شرق اروپا و به ویژه رومانی محبوب شده است. بر اساس گزارش ها بلک فرایدی از سال ۲۰۱۱ در این کشور رایج شده است اما در همین مدت به یکی از پرطرفدارترین روزهای سال برای خرید تبدیل شده است. گفته می شود که ۱۱ میلیون از ۲۰ میلیون جمعیت این کشور در مورد بلک فرایدی اطلاع کامل دارند. ۶.۷ میلیون نفر هم مشتاق هستند که در این روز خرید کنند.

انگلیس

در انگلیس اصطلاح جمعه سیاه از قدیم به جمعه قبل از کریسمس گفته می شد. با این حال، در دهه ۲۰۱۰ شرکت های غول خرده فروش مثل آمازون، والمارت و برخی وبسایت های انگلیسی اقدام به تبلیغ برای روز حراج بزرگ سال کردند. و به این ترتیب بلک فرایدی را در انگلیس هم بومی سازی کردند!
کانادا: در کانادا هم در پی افزایش ارزش دلار کانادا در برابر دلار آمریکا در دهه های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰، فروشگاه های کانادایی اقدام به برگزاری بلک فرایدی کردند. به این ترتیب، کانادایی ها در همان کشور خودشان اقدام به خرید می کردند و دیگر برای خرید ارزان تر به آمریکا نمی رفتند و ارز از کشور خارج نمی کردند.

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

اعتراضات به بلک فرایدی و مصرف گرایی

گفتیم که جمعه سیاه به دلیل تخفیف های شگفت انگیز بهترین روز برای خرید است. و بسیاری از افراد ماه ها منتظر رسیدن این روز بی نظیر هستند. اما از طرفی اگر می خواهید اوج مصرف گرایی و اعتیاد مردم به خرید را مشاهده کنید کافیست در این روز سری به فروشگاه ها بزنید. همین موضوع باعث شده تا گروه هایی به برگزاری این روز اعتراض کنند و آن را نشانه ترویج و گسترش فرهنگ مصرف گرایی در دنیا بدانند. «روز بدون خرید» جنبشی بود که در اعتراض به بلک فرایدی به راه افتاد و طرفداران این جنبش روز بعد از شکرگزاری هیچ خریدی، مطلقا هیچ خریدی انجام نمی دهند!

جنبش «روز بدون خرید» مردم را دعوت می کند تا از این شهوت دیوانه وار خرید دوری کنند و در عوض در فعالیت های ضدمصرف گرایی شرکت کنند. طرفداران این جنبش می گویند به جای این که ساعت های متمادی در صف خرید منتظر بمانید در خانه استراحت کنید. با خانواده وقت بگذرانید و چند صفحه ای کتاب بخوانید. حتی در فضای مجازی هشتگی به نام #BuyNothingDay به راه افتاده است و مردم را تشویق به فعالیت های دیگر (به جز خرید) می کند.

بلک فرایدی در ایران

بلک فرایدی در ایران همچنان به عنوان یک آیین رسمی و فراگیر شناخته نشده است. اما در کشورهایی همچون روسیه، هند، فرانسه، انگلستان و بسیاری از کشورهایی که دارای تقویم میلادی هستند اجرا می شود . مردم نیز استقبال مناسبی از آن به عمل می آورند. در ادامه این مبحث را به صورت جدی تر دنبال می کنیم.

بلک فرایدی چگونه وارد ایران شد؟

آن چیزی که در ابتدا و در کشور ایران اجرا گردید، به معنای واقعی یک بلک فرایدی غربی نبود. یکی از فروشگاه های مطرح ایرانی که در عرصه اینترنت و فضای مجازی از شهرت بسیار زیادی برخودار است چندی پیش اقدام به حراجمعه اواخر پاییز نمود و بسیاری از مردم نیز این عمل را به برگزاری بلک فرایدی نسبت دادند. حراجمعه با کاهش محسوس قیمت اجناس در این وب سایت همراه بود.

مدت زمان زیادی نگذشت که حراجمعه ایرانی با القاب دیگری و از جمله بلک فرایدی ایرانی شناخته شد و به سمت و سوی اجرای این فرهنگ امریکای شمالی روانه گردید. اکنون که با چگونگی شکل گیری بلک فرایدی در تقویم شمسی و ایرانی آشنا شدید بهتر است سایر زوایای آن را نیز بررسی کنیم.

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

مخالفان بلک فرایدی در ایران

ایران یکی از کشورهایی است که هیچ گاه به راحتی فرهنگ های ادغام شده را در فرهنگ و آداب و سنت خود نمی پذیرد. این امر نیز بر روی پذیرش بلک فرایدی در ایران تاثیر گذار بوده است.همچنان بسیاری از صاحب نظران سعی می کنند با چنین رویدادی در تقویم ایران مخالفت کنند. حتی سعی می کنند با شفاف نمودن رویدادهایی همچون حراجمعه، این فرهنگ را به صورت کاملا متمایز به ایران نسبت دهند. با این حال بلک فرایدی به صورت رسمی در فرهنگ ایران مورد پذیرش واقع نشده است . نمی توان امید داشت که چنین رویدادی در تقویم ایرانی نیز به رسمیت شناخته شود.

موافقان بلک فرایدی در ایران

در مقابل جبهه ای که در مبحث قبل بیان گردید، همواره افرادی بوده اند که بدون توجه به بیگانه بودن برخی از آداب و رسوم از فرهنگ های بیگانه استقبال نموده اند. گسترش حضور مردم جامعه در فضای مجازی نیز یکی از مهم ترین علل موفقیت چنین فرایندهایی در ایران و حتی سایر کشورهای جهان است. بلک فرایدی هم اکنون در میان برخی از اقشار جامعه با همان فرهنگ امریکای شمالی اجرا می شود. اما در میان اقشار دیگر جامعه به گونه ای همان حراجمعه است و می توان آن را صرفا یک اقتباس فرهنگی برشمرد.

بلک فرایدی واقعی در ایران

این فرایند گسترش بسیار زیادی در ایران نیافته است و زمان بسیاری زیادی برای توسعه آن لازم است. بلک فرایدی واقعی در ایران بدین صورت است که ایرانیان نیز لوازم مورد نیاز خود را از وب سایت های خارجی دریافت کرده و کدهای تخفیف نیز برای آن ها در نظر گرفته می شود.

در واقع ایرانی ها نیز می توانند از همان اجناس و لوازمی خرید کنند که مردم امریکای شمالی خرید می کنند. با توجه به اینکه حجم سفارشات در سطح بین المللی صورت می گیرد. موجودی فروشگاه ها به سرعت تمام شده و اگر شما تا پیش از باز شدن وب سایت ها نسبت به ثبت لینک های خرید اقدام نکرده باشید. نمی توانید آن کالاها را خریداری و دریافت نمایید.

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

بلک فرایدی و شب یلدا

تعداد محدودی از افراد خریدهای بلک فرایدی را برای برپایی جشن کریسمس در ایران انجام می دهند، اما این جشن در کشورهای غربی فاصله اندکی با شب یلدا در ایران دارد. شب یلدا در میان ایرانیان ارزش بسیار زیادی داشته و همه ساله با شور و شوق بسیار زیادی برپا می گردد. بلک فرایدی با هدف خرید وسایل مورد نیاز برای شب یلدا بیش از پیش رونق گرفته است.

در چند سال اخیر بسیاری از فروشگاه های سطح شهر با هدف فروش اجناس خود در سطحی گسترده مبادرت به تخفیف اجناس شب یلدا و حتی سایر وسایل نموده اند. بنابراین می توان این گونه نتیجه گرفت که بلک فرایدی در ایران با شیوه های مختلف و اهداف متفاوتی اجرا می گردد.

بلک فرایدی در سال ۲۰۲۰ و ۱۳۹۹

بحران کرونا بلک فرایدی را از رونق نینداخته است. بلک فرایدی همچنان نیز شور و شوق گذشته را دارد و حتی می توان گفت مشمول تخفیف های ویژه و باورنکردنی است.بحران کرونا باعث شده است کسب و کارهای بسیار زیادی رونق گذشته خود را از دست داده و بسیاری از اجناس در گوشه انبار کارخانه ها و کارگاه های تولیدی باقی بمانند.

کاهش قیمت ها بهترین اقدامی است که می توان برای افزایش میزان خرید و توسعه کسب و کار انجام داد. بلک فرایدی نیز بهترین زمانی است که می توان در سطحی انبوه نسبت به فروش کالاها اقدام نمود. کافی است تخفیف های مناسب و وسوسه انگیزی در این زمینه اعمال گردد. این گونه علاوه بر اینکه بسیاری از اقشار جامعه نیازهای خود در زمینه خرید پوشاک گرم، خوراکی ها و تنقلات شب یلدا و بسیاری دیگر از وسایل مورد نیاز خود را رفع می کنند. رونق تقریبی نیز به واحدهای تولیدی باز می گردد.

بلک فرایدی ، بزرگترین حراج سال

بلک فرایدی و فروش آنلاین اجناس در دوره کرونا

بازار گردی یکی از اصلی ترین علل شیوع ویروس کرونا در جامعه بوده است. در سال ۲۰۲۰ میلادی اغلب کشورها سعی نموده اند مردم را به انجام خریدهای اینترنتی بدون حضور در بازار تشویق کنند.

در ایران نیز فرهنگ بلک فرایدی در سال ۱۳۹۹ با فروش آنلاین اجناس و بهره مندی از تخفیفات ویژه گره خورده است. اغلب فروشگاه های مشهور و محبوب برای این روز خاص در آذر ماه و همچنین ماه نوامبر در تقویم میلادی تخفیف های بسیار زیادی را اعمال نموده است . هزینه های ارسال را به شدت کاهش داده اند. قطعا شما نیز می توانید اجناس مورد نظر خود را با قیمت مناسب در بلک فرایدی ایرانی پیدا کرده و خریداری کنید.
منبع : الی گشت

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *