جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

« بلقیس » منتظر جهانی شدن

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ دی ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۲۵ – علیرضا نجفی روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: در سفر حضرت آیت الله خامنه ای به استان، پرداخت ۴۰ میلیارد ریال اعتبار در مدت سه سال (۹۱، ۹۲و ۹۳) برای ساماندهی و مرمت شهر تاریخی بلقیس و فراهم کردن شرایط ثبت جهانی آن مصوب شد که با گذشت دو سال عملی نشده است.

وی افزود: تاکنون مکاتبه های زیادی برای دریافت این اعتبار با دستگاه های مرتبط توسط این مدیریت انجام شده و آخرین پاسخ مکاتبات قول برای پیش بینی پرداخت اعتبار مزبور در سال ۹۳ بوده است.

وی گفت: به علت پرداخت نشدن این اعتبارات، تشکیل و فعال شدن گروه تخصصی پیگیری روند اداری ثبت جهانی شهر تاریخی بلقیس هم عملیاتی نشده است.

او افزود: با پرداخت اعتبارات مورد نظر، پرونده اقدامات اجرایی این بنای تاریخی در بخش های مرمت و سازماندهی شتاب گرفته و مسیر ثبت جهانی آن نیز کوتاه تر می کند.

شهر بلقیس بزرگترین بنای خشت و گلی ایران، پس از ارگ بم، است که در سه کیلومتری جنوب غربی شهر کنونی اسفراین قرار گرفته است.

این بنا از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی در قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال ۳۱ هجری توسط مسلمانان فتح شده که طبق یافته های باستان شناسی قدیمی ترین استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط است و زندگی در آن تا پایان دوره صفوی به طور مداوم جریان داشته و در اواخر دوران طهماسب دوم و ابتدای حکومت نادر یعنی در سال ۱۱۳۱ ه. ق توسط افغان ها کاملاً ویران و درهم کوبیده شده است.

رهبر معظم انقلاب ۲۲ مهرماه سال ۹۱ با سفر به اسفراین و سخنرانی در جمع مردم این شهرستان، شهر تاریخی بلقیس را مجددا معرفی کردند و انعکاس آن در رسانه ها باعث شد برای دیدن این اثر تاریخی، افراد بی شماری از اقصی نقاط کشور و نیز گردشگران خارجی روانه اسفراین شوند.

طبق آمار ارایه شده توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ هزار نفر از شهر تاریخی بلقیس دیدن داشته اند.
80996500 5425838 « بلقیس » منتظر جهانی شدن

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد