جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بقعه کلاته مزینان

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ بهمن ۱۴۰۱

بقعه کلاته مزینان مربوط به دوره قاجار و دوره پهلوی می باشد. در شهرستان داورزن، بخش مرکزی، دهستان مزینان در قسمت مرکزی میان قبرستان روستای کلاته مزینان واقع شده است. این بنا در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۹۸۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بقعه کلاته مزینان بقعه کلاته مزینان

معماری بنا

بقعه دارای پلانی مربّع شکل و مساحت ۴۶ متر مربّع در مرکز روستا قرار گرفته است. این بنا از ابنیه آرامگاهی است و نزد مردم از محبوبیّت ویژه‌ای برخوردار است. ضریح فلزی مستطیل شکلی بر روی سکویی سنگی از سنگ مرمر تعبیه شده است. بقعه، به صورت چهارصفه بر روی قاعده هشت ضلعی ایجاد شده است. گنبد آن دو پوشه و از نوع پیوسته است و از آهیانه آن، میله ‌ای جهت روشنایی آویز کرده‌ اند و بر خود گنبد فانوسی بزرگ به سبک فانوس ‌های دوره قاجاریه ایجاد شده است. برای تبدیل پلان از مربع به دایره با استفاده از تکنیک فیل پوش ابتدا پلان را از چهار ضلعی به هشت ضلعی تبدیل کرده است. با ایجاد لچکی یک نیم هشت ضلعی کامل ایجاد کرده‌ اند و سپس ساقة آنرا روی هشت ضلعی به ارتفاع پنجاه سانتی ‌متر کار کرده‌ اند.

از بیرون بنا با ایجاد ساقه در دو ردیف نسبت به جمع شدن گنبد اقدام کرده و نهایتاً گنبد کاسه‌ ای را روی آن اجرا شده است. بنا دارای چهار ایوانچه در چهار جهت می ‌باشد، ایوان ورودی در ضلع جنوبی قرار دارد که به بنا الحاق شده است.

نحوه دسترسی به بقعه کلاته مزینان

بقعه کلاته مزینان در فاصله ۱۴ کیلومتری جنوب شهر داورزن قرار دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *