جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) لالان

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ خرداد ۱۳۹۸

بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) در روستای لالان (لالون) و در ۲۰ کیلومتری فشم قرار دارد. بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) در کنار جاده ای فرعی و خاکی که از روستای زایگان فشم منشعب می شود و حدود ۲ کیلومتر مسافت دارد واقع شده است. در فهرست بناهای تاریخی و فرهنگی میراث فرهنگی ،قدمت این بقعه به قرون نهم و دهم هجری نسبت داده شده است. بنای بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) با مساحت ۱۴۰ متر مربع در سالهای اخیر کاملا نوسازی شده است .لالان یا لالون از روستاهای دهستان رودبار قصران بخش رودبار قصران شهرستان شمیران استان تهران ایران است. به علت جود گل‌های لاله، به این روستا لالگون، یا لالون گفته می‌شود، و دارای چشمه آب گازدار طبیعی که بومی‌های روستا به آن چشمه تلخاب می‌گویند.

زبان مردم روستای لالان تاتی است. البته زبان رایج در لالان مانند اوشان، فشم، میگون و لواسان، کاملاً تاتی نیست و زبان مازندرانی بسیار در آن نفوذ یافته است. گویش مردم لالان به گویش روستاهای امامه، زایگان، آبنیک، گرمابدر، میگون و شمشک در قصران بسیار نزدیک است. نفوذ مازندرانی در زبان تاتی قصران به این دلیل است که قصران در گذشته تحت حاکمیت طبرستان قرار داشته اما در تقسیمات کشوری معاصر جزو استان تهران محسوب می‌شود.
داخل حرم این بقعه و بر روی سنگ مرقد آن حضرت ،این عبارت نوشته شده است :
امامزاده عبد الله از فرزندان فضل بن امام رضا (ع) می باشد . جعفر و عبد الله از مدینه روی به ولایـت رود بار قصران نهادند ،چون به موضع لالان رسیده اند ایشان را شهید کرده اند.
آدرس : تهران-فشم – روستای لالان

بقعه متبرکه امامزاده عبدالله ع بقعه متبرکه امامزاده عبدالله (ع) لالان

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *