جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده صالح (ع)

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ بهمن ۱۴۰۰

بقعه امامزاده صالح (ع) تهران  در میدان تجریش  قرار دارد.مساحت بارگاه و بقعه امام زاده صالح حدود ۳۰۰۰ متر مربع است و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین امامزاده‌های ایرانی شناخته می‌شود. فضای امامزاده به بخش‌های مختلفی تقسیم شده است که برخی از آن‌ها قدیمی هستند و برخی دیگر در دوران پس از انقلاب ساخته شده‌اند.

امامزاده صالح ع 15 امامزاده صالح (ع)

تاریخچه بنای امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح یکی از قدیمی‌ترین بناهای تهران است و احتمال می‌رود در دوره ایلخانی (سال ۷۰۰ ه.ق) ساخته شده باشد. اما اطلاعات دقیقی درباره اینکه اولین بار چه کسی بارگاه حضرت صالح را ساخت، در دست نیست. در تاریخ آمده است که در سال ۱۲۱۰، یکی از فرزندان فتحعلی شاه قاجار به نام هلاکو، بنای امامزاده را بازسازی کرد. کاشی‌کاری گنبد و تغییر درب امامزاده از ضلع جنوبی به ضلع غربی، از اقدامات هلاکو بود. برادر دیگر هلاکو به نام شجاع‌السلطنته نیز مسجد، حسینیه و حمام صحن شمالی امامزاده را ساخت.
در ایوان ورودی حرم، لوح مستطیلی خشتی وجود دارد که نام فتحعلی شاه روی آن حک شده است و قدمت آن به سال ۱۲۱۰ بازمی‌گردد. ضریح مشبک و نقره فام حرم نیز توسط میرزا سعید خان، وزیر امور خارجه اواخر قاجار، وقف شده است.

بعد از شاهزادگان قاجار امامزاده به همان شکل باقی ماند تا در سال ۱۳۳۸ خیری به نام حسن فداکار با بودجه شخصی خود، برای ترمیم گنبد امامزاده، دوباره آن را کاشی‌کاری کرد. بعد از آن در سال ۱۳۶۸ گنبد به کلی تخریب و بازسازی شد. گنبد جدید بزرگ‌تر بود. در دهه ۸۰ نیز گلدسته‌های امامزاده در کنار گنبد قرار گرفت و داخل رواق‌ها نیز آیینه‌کاری شد.

امامزاده صالح ع 6 امامزاده صالح (ع)

معماری بنای امامزاده صالح (ع)

اولین چیزی که در معماری امامزاده صالح تهران نگاه‌ را به سمت خود جذب می‌کند، رنگ آبی فیروزه‌ای بی‌نظیرکاشی‌کاری گنبد و گلدسته‌های آن است. معماری این مکان مقدس مجموعه کاملی از ترکیب رنگ‌ها و طرح‌هاست. دیوارهایی با ضخامت زیاد، طاق‌ها و طرح چهارگوشه این بنا به سبک معماری قرن هفتم و هشتم هجری قمری ساخته شده. می‌توان گفت معماری این مکان مقدس ترکیبی از سبک سنتی و باستانی ایرانی و هنر دست معماران معاصر است.

ایوان ورودی و ۴ رواق در ضلع شمالی محوطه قرار دارند. در ابتدا صحن امامزاده یکی از قبرستان‌های تهران بود؛ اما بعد از مدتی تدفین در این محل ممنوع شد و با گذشت زمان آثار قبرهای قدیمی نیز از بین رفت. در ابتدا اطراف امامزاده دیوارکشی شده بود و فضای محصوری داشت؛ اما با اجرای طرح توسعه خیابان تجریش، دیوارهای قدیمی خراب شد. اکنون بخشی از قبرستان به بوستان تبدیل شده است.

امامزاده صالح ع 7 امامزاده صالح (ع)

ورودی‌های مختلف

در ضلع‌های جنوب، شرق و غرب امامزاده سه ورودی مختلف قرار دارد که ورودی جنوبی و شرقی به بازار تجریش راه دارد و ورودی غربی به ترمینال درون شهری تجریش منتهی می‌شود. برای دسترسی به ورودی‌های امامزاده باید بخشی از مسیر را پیاده طی کنید و از بازارچه یا ترمینال وارد فضای امامزاده شوید.

بازدید از امامزاده برای عموم آزاد است و محدودیتی ندارد. درب‌های ورودی این بارگاه در شش ماه ابتدایی سال از اذان صبح تا ۱۲ شب و در شش ماه دوم سال از اذان صبح تا ۱۱ شب باز است. البته برای بازدید از این مکان مقدس باید به محدودیت‌های وضع شده بخاطر شیوع کرونا هم توجه داشته باشید. آستان امامزاده معمولا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز است؛ اما در صورت اعمال محدودیت‌های کلی، درب‌های ورودی بسته خواهد شد. برای اطلاع از این موضوع، حتما پیش از بازدید، سایت امامزاده صالح تهران را چک کنید.

امامزاده صالح ع 9 امامزاده صالح (ع)

حیاط بزرگ امامزاده

حیاط بزرگ امامزاده دیدنی‌های مختلفی را در خود جای داده است. مقبره ۵ شهید گمنام در حیاط امامزاده اولین بخش از حیاط است که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. بعد از بازدید از آرامگاه شهدا، به کبوترهای حرم خواهید رسید. این کبوترها آزادانه در صحن پرواز می‌کنند و زائران نیز می‌توانند به آن‌ها گندم بدهند. نذر گندم برای کبوترهای حرم از دیگر نذرهای متداول در امامزاده صالح است.

امامزاده صالح ع 10 امامزاده صالح (ع)

حوض میان حیاط

حوض بزرگ میان حیاط امامزاده صالح از دیگر سازه‌های قدیمی این بناست. پیش از بازسازی امامزاده، این مکان دو حیاط داشت که در حیاط بزرگ‌تر حوض قرار گرفته بود. آب این حوض از قنات سر پل تجریش تأمین می‌شد و بعد از حوض به سمت باغ‌های تجریش می‌رفت. این قنات نیز مانند بسیاری از قنات‌های تهران در سال‌های اخیر خشک شده است. در کنار حوض نیز پاشویه و وضوخانه قرار داشت و زائران می‌توانستند در این قسمت وضو بگیرند، آبی به دست و روی خود بزنند و خستگی راه را از تن به در کنند. در حال حاضر حوض بازسازی شده است و در اطراف آن وضوخانه برای آقایان و شیرهای آب آشامیدنی قرار دارد.

امامزاده صالح ع 11 امامزاده صالح (ع)

مقبره شهدای گمنام در حیاط

مقبره شهدای گمنام، شهدای هسته‌ای، چند نفر از قربانیان حادثه هواپیمای اکوراینی و شهید فخری زاده در وسط حیاط جلویی امامزاده صالح قرار گرفته است. زائران هنگام زیارت امام زاده صالح از مقبره شهدا بازدید می‌کنند و برای آن‌ها فاتحه می‌خوانند.

امامزاده صالح ع 12 امامزاده صالح (ع)

محوطه زیارتی اصلی

در امامزاده صالح تهران دو رواق برای زیارت خانم‌ها و دو رواق برای زیارت آقایان قرار دارد که همه آن‌ها در سال‌های گذشته آیینه‌کاری شده‌اند.درب‌های میان تمام رواق‌ها و محوطه به دست هنرمندان معاصر منبت‌کاری شده است. بقعه امامزاده در ابتدا فضایی ۶ در ۶.۵ متری بود اما در حال حاضر حدود ۵۰ متر مساحت دارد. بقعه قدیمی‌ترین سازه بنای امامزاده محسوب می‌شود. ضریح این بارگاه نیز با استفاده از نقره و چوب و به شکل مشبک ساخته شده است.

امامزاده صالح ع 14 امامزاده صالح (ع)

سرویس بهداشتی

سرویس‌های بهداشتی امامزاده در پشت محوطه قرار گرفته‌اند. برای دسترسی به سرویس‌ها باید از خروجی پشت حرم بیرون بروید. بعد از پایین رفتن از پله‌ها تابلوهای راهنمای سرویس بهداشتی را می‌بینید. آن‌ها را دنبال کنید تا به سرویس برسید. سرویس‌های زنانه و مردانه امامزاده کاملا بهداشتی هستند و محوطه‌های مجزایی برای سرویس ایرانی و فرنگی، وضوخانه و محل پاشویه دارند.

چنار کهنسال محوطه امامزاده صالح

امام زاده صالح تا مدت‌ها محل زندگی کهن‌سال‌ترین چنار ایرانی بود. این چنار به عنوان نماد شمیرانات شناخته می‌شد و به اندازه‌ای بزرگ بود که سایه هرکدام از شاخه‌های آن بخش زیادی از حیاط محوطه را می‌پوشاند و محل استراحت و عبادت زائران بود. قدیمی‌ترها می‌گویند برخی از اساتید مکتب، کلاس‌هایشان را زیر سایه این چنار برگزار می‌کردند. قدمت درخت پیر به درستی مشخص نیست؛ اما به اندازه‌ای بوده که آن را در لیست میراث فرهنگی ایران به ثبت برساند.

محیط تنه چنار امامزاده به ۱۵ متر می‌رسید و هرکدام از شاخه‌های آن به تنهایی اندازه یک چنار بزرگ قطر داشتند. خلاصه آنکه درخت بزرگ یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این مکان مقدس بود. اما بعد از خشک شدن قنات تجریش، بخشی از آن که در امامزاده قرار داشت، نشست کرد و همین موضوع باعث آسیب دیدن چنار شد. از طرفی بعد از سیل تجریش، طرح‌های جدیدی برای منطقه برنامه‌ریزی شده بود و چنار در وسط این طرح‌ها قرار داشت. به همین دلیل سازمان میراث فرهنگی دستور قطع چنار را صادر کرد. یک شب درخت را قطع کردند و فردا صبح دیگر خبری از چنار بزرگ نبود و درخت پیر تنها در خاطرات قدیمی‌های تجریش باقی ماند.

امامزاده صالح ع 13 امامزاده صالح (ع)

نذر نمک در امامزاده صالح (ع)

یکی از رسم‌های این امامزاده نذر نمک است؛ افرادی که به حاجت خود می‌رسند، نمک نذر می‌کنند. نمک‌های نذری نیز در میان زائران امامزاده توزیع می‌شود. نمک در فرهنگ ایرانی نماد برکت و روزی بیشتر در سفره‌ است. البته این فلسفه کنونی نذر نمک است.تاریخچه نذر نمک به زمانی بازمی‌گردد که در منطقه تجریش برف زیادی می‌بارید و بخاطر لیز شدن زمین، بسیاری از مردم زمین می‌خوردند. از آن زمان مردم نمک نذر می‌کردند تا با پاشیدن روی برف‌ها، آن‌ها را آب کنند و عابران آسیب نبینند. این کار کم‌کم به یک رسم تبدیل شد و به عنوان رسم نذری امامزاده صالح شناخته شد.

نحوه دسترسی به امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح در نزدیکی ایستگاه مترو، تاکسی و اتوبوس BRT‌ قرار دارد. تجریش یکی از شلوغ‌ترین مناطق تهران است و به همین دلیل گردشگران ترجیح می‌دهند برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری این منطقه از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. البته در تجریش و پاساژهای اطراف آن پارکینگ‌های طبقاتی نیز وجود دارد و اگر مشکلی با شلوغی خیابان‌ها ندارید، می‌توانید با ماشین شخصی به این منطقه بروید. فراموش نکنید که مراقب طرح زوج و فرد باشید!

اگر قصد استفاده از مترو را دارید، باید خود را به خط یک برسانید. آخرین ایستگاه خط یک، میدان تجریش است. بعد از رسیدن به ایستگاه تجریش، از خروجی جنوبی ایستگاه خارج شوید و در خیابان شهرداری به سمت میدان تجریش بروید. بعد از چند دقیقه پیاده روی کوتاه به امامزاده خواهید رسید.

اتوبوس‌های BRT راه‌آهن- تجریش نیز از نزدیکی امامزاده عبور می‌کنند و مسیر دیگری برای دسترسی هستند. بعد از رسیدن به میدان تجریش به ضلع جنوب غربی بروید و به امامزاده برسید. ایستگاه تاکسی میدان تجریش به مناطق مختلف تهران دسترسی دارد؛ خطوط تاکسی تجریش به میدان آزادی و… آماده جابجایی مسافران هستند.

امامزاده صالح ع 1 امامزاده صالح (ع)

جاذبه‌های گردشگری حوالی امامزاده

امامزاده صالح تجریش در میان چند جاذبه گردشگری تهران قرار گرفته است. برخی از آن‌ها به اندازه‌ای نزدیک امامزاده‌اند که با چند دقیقه پیاده روی به آن‌ها خواهید رسید. بهتر است برای زیارت امامزاده و بازدید از دیدنی‌های گردشگری اطراف آن، حداقل یک بعد از ظهر را زمان بگذارید. البته این این منطقه برای یک روز تهرانگردی کامل هم جاذبه دارد.

بازار تجریش

بازارهای سنتی هر شهر، جزو جذاب‌ترین دیدنی‌های آن هستند. بازار تجریش یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تهران است و مانند سایر بازارهای سنتی از چندین دالان تودرتو تشکیل شده است که در هر دالان صنف خاصی کار می‌کنند؛ بازار میوه تجریش یکی از مشهورترین قسمت‌های آن است. در بازار میوه و سبزی تجریش می‌توانید هر نوع میوه‌ای را پیدا کنید.حتی افرادی که قصد خرید ندارند هم از رونق و سرزندگی این بازار لذت می‌برند. مسجدها، حسینیه‌های قدیمی، غذاخوری‌های سنتی اطراف بازار و… دیدنی‌هایی هستند که نباید آن‌ها را از دست بدهید.بازار تجریش درست کنار امامزاده صالح قرار گرفته است و دوتا از ورودی‌های امامزاده به این بازار منتهی می‌شود.

امامزاده صالح ع 17 امامزاده صالح (ع)

پاساژ‌ ارگ

پاساژ ارگ یک مرکز خرید بزرگ در تهران است که ۵ طبقه پارکینگ و ۵ طبقه تجاری دارد. این پاساژ یک مرکز تفریحی است و از امکاناتی چون کافه، رستوران، فود کورت، آمفی تئاتر و بام سبز برخوردار است. مجتمع تجاری ارگ هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۳ فعال است. این پاساژ در ضلع شمالی میدان تجریش و در ابتدای خیابان سعادت‌آباد قرار دارد. فاصله امامزاده صالح تجریش تا این پاساژ زیاد نیست و با ده دقیقه پیاده روی به آن خواهید رسید.

ارگ امامزاده صالح (ع)

 

پاساژ قائم

بسیاری از دیدنی‌های اطراف امامزاده صالح تجاری هستند. پاساژ قائم قدمت زیادی دارد و در کنار بازار سنتی تجریش قرار گرفته است. این بازار از ساعت ۱۰ تا ۲۲ فعالیت دارد اما در دهه محرم و ایام سوگواری و همچنین جمعه‌ها کار نمی‌کند. پاساژ قائم اصناف مختلفی فعالیت می‌کنند. پس اگر زمان زیادی برای خرید ندارید، بهتر است از سایر مراکز خرید صرف نظر کنید و فقط به پاساژ قائم بروید. در این مرکز هرآنچه نیاز داشته باشید را می‌توانید بخرید.بازار قائم در خیابان شهرداری میدان تجریش قرار گرفته است و فاصله آن تا امامزاده به اندازه چند دقیقه پیاده روی است.

امامزاده صالح ع 19 امامزاده صالح (ع)

پاساژ تندیس

تندیس مرکز خرید دیگری است که در نزدیکی امامزاده قرار دارد. در این مرکز خرید می‌توانید محصولاتی چون انواع لباس‌های مردانه و زنانه، محصولات آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و اکسسوری و… بخرید. پاساژ تندیس در چهار طبقه ساخته شده است و به اجناس باکیفیت شهرت دارد. در این پاساژ امکانات رفاهی مختلفی چون رستوران، کافی شاپ، سرویس بهداشتی، پارکینگ، اتاق سیگار، پله برقی و آسانسور و مسیرهای ویژه معلولین وجود دارد.

امامزاده صالح ع 20 امامزاده صالح (ع)

خیابان ولیعصر

خیابان ولیعصر به بلندترین خیابان خاور میانه شهرت دارد و نماد آن چنارهای منظمی است که در دو طرف کاشته شده. خیابان ولیعصر دیدنی‌های بسیاری دارد؛ از مراکز خرید گرفته تا انواع رستوران و کافی شاپ و حتی جاذبه‌های تاریخی. باغ فردوس و موزه سینما، تئاتر شهر، پارک ساعی، سینماهای آفریقا و استقلال و قدس و کاخ مرمر تهران در خیابان ولیعصر تهران قرار دارند.

خیابان ولیعصر از میدان راه آهن در جنوب تهران شروع می‌شود و به میدان تجریش در شمال تهران می‌رسد. این خیابان با بسیاری از مسیرهای اصلی تهران تقاطع دارد و به همین دلیل یکی از شاهراه‌های اصلی پایتخت محسوب می‌شود. اگر قصد دارید از امامزاده صالح به خیابان ولیعصر بروید، بهتر است از حمل و نقل عمومی یا ماشین شخصی استفاده کنید یا اینکه برای یک پیاده روی نسبتا طولانی آماده شوید.

امامزاده صالح ع 21 امامزاده صالح (ع)

کاخ سعدآباد

کاخ سعدآباد گنجینه تاریخ معاصر ایران است. در دوران پهلوی کاخ سعد آباد مرکز حکومتی بود؛ اما در حال حاضر به عنوان موزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در محدوده سعد آباد ۱۸ بنای کوچک و بزرگ ساخته شده که قدمت برخی از آن‌ها به دوران قاجار بازمی‌گردد. شمس العماره یکی از مشهورترین بناهای کاخ سعد آباد است.

فاصله کاخ سعد آباد تا امامزاده صالح حدود ۲ کیلومتر است و می‌توانید با ۲۰ الی ۳۰ دقیقه پیاده‌روی این مسیر را طی کنید. اما مسیر ماشین‌رو نیز بین این دو مکان گردشگری تهران وجود دارد. کاخ سعد آباد دو درب دارد؛ درب زعفرانیه که به امامزاده صالح نزدیک‌تر است و در نزدیکی آن، جای پارک بهتر پیدا می‌شود. درب دوم نیز در میدان دربند قرار دارد. کاخ سعد آباد در زعفرانیه، خیابان طاهری، خیابان البرزکوه واقع شده است.

امامزاده صالح ع 2 امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح ع 4 امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح ع 5 امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح ع 8 امامزاده صالح (ع)

emamzadehsaleh امامزاده صالح (ع)

امامزاده صالح تهران کجاست؟

این امامزاده در ضلع جنوب شرقی تجریش واقع شده است .

چطور با مترو به امامزاده صالح برویم ؟

ایستگاه آخر خط یک متروی تهران به تجریش می‌رسد که در نزدیکی امامزاده صالح است.

آیا با اتوبوس هم می توان به امامزاده صالح رفت ؟

خط BRT راه‌آهن- تجریش از نزدیکی امامزاده صالح عبور می‌کند.

جاذبه های گردشگری اطراف امامزاده صالح چیست ؟

از جمله جاذبه‌های اطراف امامزاده صالح و میدان تجریش می‌توان به بازار تجریش، پاساژ‌های ارگ و قائم و تندیس، خیابان ولیعصر، کاخ سعدآباد و باغ موزه هنر ایرانی اشاره کرد.
به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.7]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    جزو مكانهاي زيارتي فوق العاده با حس آرامش رسيدگي هم بهش عاليه
    بعد از زيارت حتما سري به بازار تجريش هم بزنيد

    ۱۲ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد