رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ تیر ۱۳۹۸

بقعه شمس آل رسول آمل

لینک این مطلب کپی شد!

بقعه شمس آل رسول (معروف به آتشکده) مربوط به قرن ۹ هجری است و در محله پائین بازار آمل در خرابه‌های شهر قدیم واقع شده و با شماره ثبت ۱۰۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. بقعه شمس آل رسول که از وسعت قابل ملاحظه ای نسبت به بناهای دوره خود برخورداراست، بصورت چهار گوشه و گنبد مخروطی بوده که گنبد آن در اثر زلزله و عوامل جوی منطقه خراب شده است. تزیینات بنا شامل طاق و قوس و قرنیس های آجری و کاشیکاری در قسمت فوقانی است. به احتمال زیاد بقعه شمس آل رسول متعلق به علامه محمد بن محمود ملقب به شمس الدین آملی از علما و محققین و پزشک بزرگ شیعه در قرنهای هفتم و هشتم هجری است.

ابن اسفندیار در تاریخ خود دو بار از این گنبدها یاد کرده‌است و چنین می‌نویسد:
السید شمس آل رسول صلی الله علیه و آله فقیه و صاحب حدیث و از جمله سفاک و عباد، هنوز (۶۰۶ ه‍. ق) تربت او برقرار است و مشهد و مزار مشهور، به محله عوامع کوی بر در دروازه آمل اراضی گنبدین امروزین که قسمتی از محله پایین بازار است در زمان ابن اسفندیار محله‌ای جداگانه به نام ((عوامه کوی)) بوده و بر در دورازه آمل قرار داشته‌است. در این اراضی پاره آجر و سفال فراوان دیده می‌شود. سابقاً با کندن این اراضی آجرهای فراوان به دست می‌آوردند؛ و همچنین ابن اسفندیار در جای دیگر در کتاب خود می‌آورد، قاضی حجیم زاهد و عالم و تربت بر در مشهد شمس آل رسول، به محله عوامه کوی مکلنوف ذیل عنوان (سه گنبد) می‌نویسد که در خارج شهر آمل بقاعی قدیمی است در حلیکه به جای سه گنبد پنج گنبد است.

رابینو دربارهٔ گنبد شمس طبرسی یاد کرده و می‌نویسد:
این گنبد مدور و به شکل برجی است. جسد شمس آل رسول که عارف و محدثی بود و بازهد و تقوی می‌زیست در اینجا به خاک سپرده شده‌است مزار او در (عوامه کوی) که از کوی‌های شهر قدیم آمل بوده بنا شده‌است طاق این برج دو پوش بوده و گنبد خارجی و داخلی داشت که بر اثر زلزله خراب شد که از این نطرات می‌توان گفت اینجا مقبره شمس الدین محمد بن محمود آملی از دانشمندان پزشکان شهیر ایرانی بوده‌است.

بقعه شمس آل رسول آمل

منابع:
باشگاه خبرنگاران جوان
ویکیپدیا
ایران بوم گردی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *