جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

باغ ایلخانی شیراز

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ دی ۱۴۰۰

باغ ایلخانی شیراز از بناهای محمد قلی خان، ایلخان قشقایی است که در محلة سه باغ (نزدیک بقعه بی بی دختران) شهر شیراز واقع شده است. این باغ یکی از فضاهای سرسبز دورة قاجاریه است که عمارتی قدیمی و دیدنی دارد. در حال حاضر، قسمت غربی باغ که عمارت اصلی در آن واقع شده، به صورت قدیمی باقی مانده و ۳۵۰۰ مترمربع مساحت دارد.

 ایلخانی 1 0 باغ ایلخانی شیراز

معماری بنا

در قسمت شرقی آن نیز باغچه ای به مساحت ۳۰۰۰ مترمربع وجود دارد که عمارت کلاه فرنگی در محوطه آن واقع شده است. این ساختمان دارای ایوانی دو ستونی در وسط است. در پشت آن، یک سالن نسبتاً بزرگ، پنج دری قرار گرفته که یک اتاق در بالا دارد. در دو طرف ایوان دو راهرو وجود دارد که در بالای آنها دو گوشواره جلب نظر می‌کند. همچنین سه اتاق در ضلع شمالی ایوان و چهار اتاق در ضلع جنوبی آن قرار گرفته اند. این ساختمان، یک زیرزمین دارد و تعداد اتاق‌های آن ۱۴ واحد است.
ایوان وسط به شیوه اغلب آثار دوره زندیه و قاجاریه دارای دو ستون سنگی و سقف مسطح است. ستون‌های این ایوان از سنگ یکپارچه است و به نحوی زیبا به صورت مارپیچ ساخته شده است. مسیر ستونها به طور مقرنس حجاری شده اند. یکی از اتاقهای ضلع جنوبی این باغ، اتاق آئینه کاری نامیده می‌شود و ترکیبی از نقاشی و منبت کاری روی در و پنجره ها و گچبریهای بسیار زیبا است.

 ایلخانی 2 1 باغ ایلخانی شیراز

باغ ایلخانی شیراز

در خیابان قاآنی شمالی از شمال به باغ ایلخانی راه دارد. باغ ایلخانی از بناهای محمدقلی‌خان ایلخانی خان ایلخانی قشقایی است و در نزدیکی بقعه بی‌بی دختران واقع شده‌است. این باغ یکی از باغ‌های دوران قاجار و دارای درختان تنومند کهنسال و عمارت قدیمی عالی است.

توسعه گردشگری  منطقه

باغ ایلخانی که هم از نظر دسترسی به خیابان و هم به لحاظ معماری و تاریخی بهترین گزینه محسوب می‌شود برای محور توسعه گردشگری در شیراز (محله سنگ سیاه) انتخاب شد. مرمت و بهسازی محور گذر سنگ سیاه به عنوان یکی از محورهای مهم بافت تاریخی شیراز از سال ۷۹ شروع شد. با توجه به وجود بناهای تاریخی ارزشمند در این محور همچنان ادامه دارد. محله سنگ سیاه شیراز، حدفاصل خیابان‌های شهید دستغیب و دروازه کازرون قرار داشته و بناهایی همچون مجموعه ایلخانی، بقعه بی‌بی دختران، مجموعه مشیر، بقعه سیدتاج الدین غریب، کلیسای ارامنه، آرامگاه سیبویه و بسیاری از منازل و ساختمان‌های تاریخی در این محدوده قرار دارد.

باغ ایلخانی شیراز باغ ایلخانی شیراز

نحوه دسترسی

آدرس: شیراز محله میدان شاه (نزدیک بقعه بی بی دختران)

 ایلخانی 3 2 باغ ایلخانی شیراز

 ایلخانی4 3 باغ ایلخانی شیراز

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سید محمد حسینی

    این باغ در خیابان قانی کهنه هست و قدمت زیادی داره
    انشالله که مرمت و مورد بازددی مردم قرار گیره

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • محمد

    یکی از بی نظیر ترین و زیباترین باغ های شیراز که به دو قسمت تقسیم شده وسط حیات عمارت کلاه فرنگی داره و داخل اتاق ها تماما ایینه کاری هست امیدوارم به زودی مرمت بشه

    ۹ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    اگه کسی میدونه بگه که این باغ دقیقا کجای شیرازه؟ منمه تاحالا تو شیراز حتی اسمشم نشنیدم

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • قسقایی

      نزدیک چهارراه مشیره

      ۲۷ آذر, ۱۳۹۸
    • محمددقت

      نزدیک چهارراه مشیر است درحال بازسازی است و فعلا بازدید ممنوع است و چه درختهای عظیم و کهن سالی دارد دیوار باغ حدود ۱۰ متر ارتفاع دارد ولی درختهای باغ از دیوارها هم بلندتر است و از بیرون پیدا است دلم می خواست داخلش رو ببینم ولی ممکن نشد

      ۱۰ تیر, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد