جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازارچه مرزی جلفا

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ تیر ۱۴۰۱

بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس و در شهر جلفا، درست در مرز ایران با جمهوری خودمختار نخجوان ایجاد گردیده است. این بازارچه در سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت نمود. که در حال حاضر یکی از بازارهای پر رونق استان آذربایجان شرقی محاسبه میشود. تبدیل شدن جلفا به منطقه آزاد ارس باعث رشد و گسترش بازارچه مرزی جلفا و مراکز خرید زیادی در این منطقه گردید. این امر با افزایش روز افزون تجارت در این منطقه باعث رشد و ترقی تجاری در جلفا شد که این رشد نه تنها در احداث مراکز تجاری بزرگ بلکه در عریض کردن مسیر رفت و برگشت به تبریز٬ ساخت هتل٬ رستوران و مراکز تفریحی و ورزشی همچون زیپ لاین جلفا٬ بازسازی آثار تاریخی جلفا و… شد.

بازارچه مرزی جلفا بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا

جلفا شهری کوچک در شمال غربی استان آذربایجان شرقی در جنوب رود مرزی ارس و شمال کوههای قره داغ و مرز رسمی ایران و جمهوری خودمختار نخجوان آذربایجان است. جلفا با داشتن دو بازارچه مرزی از نظر اقتصادی رونق نسبی دارد.

بازارچه مرزی محوطه‌ ای است محصور در نقطه صفر مرزی و در جوار گمركات، مجاز به انجام تشريفات ترخيص كالا يا مكانهايی كه طبق تفاهم نامه های منعقده بين جمهوری اسلامی ايران و كشـورهای همجوار تعيين می شود. اهالی دو طرف می توانند توليدات و محصولات كشور را با رعايت مقررات صادرات و واردات جهت دادو ستد در اين بازارچه ها عرضه نمايند.

بازارچه مرزی جلفا که در كنار پل چوبی و در جوار پايانه مرزی واقع شده به مساحت يك هكتـار ميباشد. در غرب بازارچه مرزی بازاری پر رونق با ورودی از خیابان پل چوبی قرار دارد که در آن خرید برای عموم آزاد است.

با توجه به تسهيلات آمد و شد مرزنشينان و تردد مسافران بسیار از مرز جلفا و تردد هزاران مسافر از اقصی نقاط شهرستان، استان و حتی كشور بدنه تجاری جلفا با رشد و توسعه همراه بوده است. ارزانی كالاهای وارداتی از نخجوان از يك سو و نياز آنها به مايحتاج روزمره خود از شهر جلفا از طرف ديگر رونق روز افزون برای جلفا به همراه داشته است.

قسمتی از جلفا كه در حاشیه رودخانه ارس واقع شده دارای آب و هوای گرم و معتدل و مناطق ییلاقی آن در ارتفاعات، از آب و هوای خنك در تابستان ‌ها و برف و كولاك شدید در زمستان‌ ها برخوردار است. وجود این تنوع اقلیمی و رویش لاله های رنگارنگ در کوهپایه ها خود بر جاذبه‌های توریستی منطقه افزوده است.

بازارچه مرزی جلفا1 بازارچه مرزی جلفا

امکانات و خدمات

با توجه به موقعیت قرار گیری آن دارای امکانات درون شهری (جلفا) می باشد. گردشگران نوروزی می توانند از امکانات دانشگاه آزاد اسلامی جلفا نیز برای اسکان شبانه بهره ببرند. همچنین این شهر دارای مهمانسرای جهانگردی و هتل آپارتمان میباشد.

برخی مراکز خرید شهرستان جلفا

مجتمع تجاری آراز ۲۴۸ واحدی
بازار روس ها: جلفا- خيابان پل چوبی
مجتمع تجاری ولی عصر: فلکه عاشورا خیابان پل چوبی
پاساژ نیلوفر آبی: فلکه عاشورا خیابان پل چوبی
پاساژ شمس تبریزی: خیابان شمس تبریزی
پاساژ امیر: فلکه عاشورا خیابان ولایت فقیه
پاساژ صبا: فلکه عاشورا خیابان ولایت فقیه
مجتمع تجاری صدف: فلکه عاشورا خیابان ولایت فقیه
مجتمع تجاری صاحب الزمان: توسط شهرداری در حال ساخت و تجهیز میباشد.

بازارچه مرزی جلفا3 بازارچه مرزی جلفا

جاذبه های گردشگری جلفا

حمام تاریخی جلفا٬ رودخانه ارس٬ زیپ لاین جلفا٬ کاروانسرای خواجه نظر٬‌ کلیسای چوپان٬ کلیسای سنت استپانوس٬ کلیسای مریم مقدس در غرب جلفا و آبشار آسیاب خرابه در شرق جلفا

بازارچه مرزی جلفا2 بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا4 بازارچه مرزی جلفا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *