جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بازارهای محلی گیلان

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ تیر ۱۳۹۸

بازارهای محلی گیلان که از آن به نام بازارهای هفتگی گیلان نیز نام برده می‌شود، به‌طور منظم و مستمر از دیر باز با تنوع محصولات کشاورزی، صنعتی و با توجه به فصول مختلف سال در شهرهای بزرگ و کوچک و حتی روستاهای بزرگ و مهم گیلان برپا می‌شود. بازارهای محلی گیلان ن، پابرجاترین نوع بازارهای دوره‌ای است که در ایران مشاهده می‌شود بازارهای محلی گیلان بخشی از یک سنت قدیمی هستند. بازارهای محلی گیلان رنگین کمانی زیبا از جلوه‌های گوناگون رسم ‌ها، سنت ها، آداب و انگاره‌های قومی و ملی را در یک روز از هفته در شهرهای مختلف به معرض نمایش می‌گذارد.
این بازارها، محلی برای تبادل کالا، فروش محصولات روستایی و صنایع دستی و خرید کالاهای شهر به شهروندان، مسافران و گردشگران در طول سال است.
گیلانی که همواره در همه فصول زیبایی طبیعی و سر سبزی خود را حفظ کرده در آستانه بهار زیبایی اش را در تنوعی از رنگ ها و شاهکار خلقت به نمایش می گذارد و هر گردشگری را مجذوب و مفتون در اینهمه زیبایی تنیده شده در کنار هم می کند. در گیلان همه چیز نشان از حیات دارد؛ گیلان یعنی سرزمین جنگل و باران، سرزمین برنج و نوغان، بستر رودهای خروشان و پهنه رویش بنفشه ها، پامچال ها، نیلوفرهای آبی و زیستگاه قوها، مرغابی ها و هزاران گیاه و زیای دیگر. جایی که جلگه و دریا و کوهستان روی در هم می سایند و روز و شب امواج خروشان دریا بر ساحل ماسه زارهای آن بوسه می زنند ، سرزمینی است سرشار از حیات و مملو از تلاش و نشاط.
بازارهای هفتگی گیلان از گذشته تاکنون یکپارچه شور و شوق به زندگی و ازدحام مردمی است که برخی در نقش فروشنده و دیگرانی در نقش خریدار ظاهر می شوند و اینهمه بدون هیچ واسطه و دلالی است . یکی صنایع دستی گیلان را به نمایش گذاشته و دیگری مردم را برای خرید انواع محصولات کشاورزی فرا می خواند و آن که محصول خود را ارزان تر به مردم عرضه کند از اقبال عمومی بهتری برخوردار است. هر چند از پیشینه بازارهای هفتگی گیلان اطلاعات مشخصی در دست نیست اما آنچه مسلم است با پدید آمدن شهرها و روستاهای گیلان و با شکل گیری داد و ستد و معاملات پایاپای در بین گیلک ها، بازارهای هفتگی گیلان رواج یافته است.
پس از گذشت قرن‌ها، امروزه این بازارها در بیشتر شهرها و نقاط روستایی و حتی شهری گیلان تداوم دارد و جذابیت خود را از دست نداده ، گرچه در برخی شهرهای بزرگ استان به دلیل توسعه شهری نقش تاریخی آنها تغییر یافته است. با این حال، بازارهای هفتگی گیلان امروزه با نام هایی مانند شنبه بازار، یکشنبه بازار و … با توجه به ویژگی های مساعد آب و هوایی و تولید انواع محصولات کشاورزی شکل گرفته است. هم اکنون در مجموع در گیلان ۷۵ بازار وجود دارد؛ ۱۶ شنبه بازار، ۹ یکشنبه بازار، ۱۱ دوشنبه بازار،۱۰ سه شنبه بازار، ۱۷ چهارشنبه بازار ، ۱۲ پنجشنبه بازار و یک جمعه بازار.
برنامهٔ بازارهای هفتگی گیلان به مروز زمان شکل گرفته و در مناطق همجوار سعی بر آن بوده که تداخل زمانی به وجود نیاید. در مناطق معدودی، این بازارها در بیش از یکروز هفته برگزار می‌شود:
شنبه‌ بازار
اسالم، اطاقور، بندرانزلی، پاشاکی‌پشل، بندر پیربازار، تجن‌گوکه، جورشر، دهشال (لاهیجان)، رانکوه، شبخوس‌لات، شیخعلی‌کلایه، گوراب‌پس (فومن)، لسکوکلایه، لشت نشا، لوشان، لولمان، ماسال.
یکشنبه بازار
چوبر، خلیف‌آباد (تالش)، خمام، دستک (لاهیجان)، رودسر، صومعه‌سرا، کوچصفهان، گشت‌رودخان (فومن)، لولمان، منجیل.
دوشنبه بازار
آستانه اشرفیه، خشکبیجار، رحیم‌آباد، سنگر، سیاهکل، شفت، شلمان، ضیابر، کپورچال، کومله (لنگرود)، گوراب زرمیخ، هندخاله، لیسار.
سه‌شنبه بازار
اباتر، املش، پره‌سر، پاشاکی، دهکا و چهارده (آستانه)، دیلمان، رودبنه، جورشر، چهارده، فومن، لفمجان، لشت نشا.
چهارشنبه بازار
آقا سیدشریف، تازه‌آباد (سیاهکل)، پونل، جیرده، چابکسر، چوکام، حسن‌رود، حویق، خشک نودهان، رستم‌آباد، رضوانشهر، رودبنه، زیده و نودهان (فومن)، شیخ‌محله، کسما، کوچصفهان، کیاشهر، لنگرود، لولمان، واجارگاه.
پنج‌‌‌شنبه بازار
آستانه اشرفیه، تالش، تولم‌شهر، خشکبیجار، رودبار، زیباکنار، سیاه‌رودآلیان، سیاهکل، شاقاجی، شاندرمن، طاهر گوراب، کلاچای، نوخاله (صومعه‌سرا).

بازارهای محلی گیلان بازارهای محلی گیلان

منابع:
ویکیپدیا
خبرگزاری جمهوری اسلامی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد