جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

اینجا با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۴ دی ۱۳۹۹

اردکان علاوه بر سابقه تاریخی بسیار غنی و افتخار آمیز خود، از صنعتی منحصر به فرد و میراثی بجا مانده از گذشتگان برخوردار است که طعم شیرین و دلچسب آن شهره ایران و جهان است.محال است مهمان یک اردکانی باشی و “ارده” و “حلوا ارده” آنها را با خودت بعنوان سوغات نبری، این صنعت سبز و دست ساز از زمان صفوی و دوران سلطنت شاه عباس در ایران رواج یافت و به عنوان غذایی مقوی و انرژی زا مطرح شد تا امروز که خوردن آن برای درمان بسیاری از دردها سفارش می شود. حلوا ارده اردکان یزد از لحاظ قدمت، استفاده نکردن از مواد شیمیایی و افزودنی، کیفیت، نحوه تولید و مواد تشکیل دهنده آن با حلوا ارده هایی که در کشورهایی مانند یونان، ترکیه، یوگسلاوی، لبنان و عربستان تولید می شود تفاوت دارد.اردکان، دهها کارگاه تولید حلوا ارده دارد و بخش عمده محصول آن به مناطق مختلف ایران و خارج کشور صادر می شود.

حلوا اینجا با حلوا حلوا کردن، دهان شیرین می‌شود

نباید از کنار این محصول خوشمزه، مقوی و صد در صد ایرانی و اردکانی به سادگی گذشت، قطعا اگر کشورهای دیگر، توانایی تولید محصولی چون حلوا ارده اردکان را داشتند نه تنها به در آمد کشور خود کمک زیادی می کردند بلکه به نحو احسن از آن بهره برداری هم می نمودند.

ثبت جهانی حلوا ارده در دستور کار باشد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت اردکان با اشاره به وضعیت کنونی این صنعت و این محصول مغذی، گفت: اکنون ۲۶۰ واحد تولیدی در شهرستان در امر تولید فرآورده های کنجدی در حال فعالیت هستند که ۱۱ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری، ۹۲ واحد صنعتی دارای جواز تاسیس، ۱۹۰ واحد صنفی و ۵۹ واحد دارای مجوز از جهاد سازندگی است .

محمد رضا بهجتی اردکانی به تولید روزانه این محصول در ماه های اوج مصرف شامل ۱۸۱ تن ارده، ۱۹۳ تن حلوا ارده و ۵۳ تن روغن کنجد اشاره و تصریح کرد : یک هزار و ۸۰۰ نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و ۸۰۰ نفر بطور غیرمستقیم در این صنعت مشغول به کارند.

وی از جمله مشکلات و مسائل این صنعت را نوسانات و افزایش قیمت روزانه کنجد و محاسبه مالیات بر اساس گاز مصرفی اعلام کرد و افزود: رکود بازار و کاهش توان خرید مردم، افزایش هزینه های آزمایشگاه و تفاوت در اخذ ارزش افزوده بین صنف و صنعت که در بازار رقابت تاثیری گذار می باشد را از دیگر مشکلات اعلام کرد .

بهجتی اردکانی به ارائه پیشنهاداتی برای بهبود اوضاع بازار پرداخت و گفت: ارائه تسهیلات ارزان قیمت با توجه به افزایش نسبت سرمایه در گردش، برگزاری نمایشگاه در خارج و داخل کشور و تامین هزینه ثبت جهانی حلوا ارده از جمله مواردی است که می تواند کمک حال توسعه این صنعت باشد.

وی ضمن قدردانی از حمایت تشکل های خوشه محصولات و فرآورده های کنجدی، انجمن تولیدکنندگان فرآورده های کنجدی و اتحادیه حلواساز و عصار اردکان از این صنعت، از آن بعنوان صنعتی پاک و سبز یاد کرد.

گرانی محصولات اولیه حلوا ارده، مشکل بزرگ تولید کنندگان

عضو هیات مدیره خوشه محصولات کنجدی اردکان با بیان اینکه این شهرستان جزو بزرگترین تولید کننده محصولات کنجدی کشور است افزود: مرغوب ترین کنجدها از کشور اتیوپی و سودان است ولی خوش طعم ترین و خوشمزه ترین کنجد دنیا متعلق به ایران است.

حسین کمالی اردکانی با بیان اینکه خوشبختانه امسال این محصول، برداشت و باردهی بسیار مناسبی در ایران داشته است، اظهار داشت: مناطق سرد، زودترکنجد می دهد و در مناطق گرم، دیرتر محصول برداشت می شود.

عضو هیات مدیره خوشه محصولات کنجدی اردکان در ادامه به بزرگترین مشکلی که بعد از تحریم ها برای این صنعت پیش امد اشاره کرد و گفت: نه تنها کنجد بلکه دیگر مواد اولیه تاثیرگذار برای پخت حلوا ارده نیز گران شده است.

کمالی اردکانی افزود: مشکل اساسی این صنف، فروش، عدم تبلیغات مناسب و ناشناخته بودن محصول در بین مردم ایران است در حالیکه با تبلیغات و بسته بندی های زیبا می توان مردم را جذب این غذای مقوی کرد.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مانع پیشرفت قطب تولیدات فرآورده‌های کنجدی نداشتن متولی است به طرز تهیه ارده پرداخت و گفت: کنجدهای مرغوب را به مدت ۶ تا ۱۰ ساعت در آب قرار می دهیم تا خیس بخورد و راحت پوست از مغز جدا شود، سپس در آب نمک ریخته و ضدعفونی و خوش طعم می کنیم، آنگاه کنجدها را در آب شیرین شسته و کاملا بهداشتی داخل فر قرار می دهیم تا آب آن تبخیر و بعد از آن وارد سنگ می شود تا به ارده تبدیل گردد ، مغز کنجد به دست آمده وارد چرخه ارده و حلواارده با طعم های مختلف می گردد.

کمالی اردکانی اظهار داشت: طبع ارده کنجد، گرم و تر است و برای افراد سردمزاج مناسب خواهد بود و از آنجایی که خاصیت انرژی‌زایی بالایی دارد، غذای بسیار خوبی برای فصل زمستان است، همچنین ارده، سرشار از کلسیم بوده و سبب استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.

این عضو هیات مدیره خوشه محصولات کنجدی ادامه داد: حلوا ارده اردکان از روغن کنجد تولیدی در کارگاه های همین شهر تهیه می شود، کارگران شکر و آب را در یک دیگ جداگانه در دیگ فلزی به مدت یک ساعت حرارت می‌دهند تا با گلوکز مایع یکنواخت شود.

وی افزود: سپس آن را به دستگاه پخت منتقل می‌کنند، درجه حرارت پخت ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد و زمان پخت یک ساعت و نیم است، بعد از گذشت نیم ساعت آب چوبک به بار شکر افزوده می‌شود،‌ بار رسیده شکر بعد از افزودن آب چوبک(یک نوع گیاه) سفید رنگ می شود.

کمالی ادامه داد: در برخی از شهرها حلوا ارده به صورت الیافی ارائه می شود اما در شهرستان اردکان آن قدر با دستگاه آن را به هم می زنند که کاملا نرم شود.

در انتظار ثبت جهانی

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری اردکان هم گفت: حلوا ارده این شهرستان در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

محسن میرجانی افزود: طرز تهیه سنتی این ماده غذایی تنها مخصوص ایران است و باید با ثبت آن در فهرست میراث جهانی از دستبرد کشورهای دیگر به آن جلوگیری کرد.

شهرستان ۱۰۵ هزار نفری اردکان که مرکز آن در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد، متشکل از شهرهای عقدا، خرانق ، احمدآباد و اردکان است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد