رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ خرداد ۱۳۹۹

ایران، رتبه نخست شهرهای جهانی صنایع دستی

لینک این مطلب کپی شد!

کشور ایران با به ثبت رساندن ۱۰ شهر جهانی در حوزه صنایع دستی، جایگاه نخست را در این امر به دست آورده است.۳۰ شهر در آسیا و اقیانوسیه در حوزه صنایع دستی جهانی شده و مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۱۰ شهر در ایران قرار دارند.تاکنون هیچ شهری در کشورهای آفریقا و آمریکای شمالی به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزیده نشده است. پس از ایران، کشور چین با ۶ شهر، کشورهای حوزه لاتین با ۶ شهر و اروپا با ۲ شهر، در رده‌های بعدی از نظر شمار شهرهای جهانی صنایع دستی قرار دارند.

-رتبه-نخست-شهرهای-جهانی-صنایع-دستی ایران، رتبه نخست شهرهای جهانی صنایع دستی

علاوه بر آن، پرونده سه شهر دیگر ایران برای ثبت در فهرست شهرهای جهانی صنایع دستی در دست بررسی است. کشور ایران با فاصله بسیار ناچیز با کشور چین به عنوان سومین کشور از لحاظ تولید صنایع دستی معرفی شده است.۲۱ خرداد (۱۰ ژوئن) روز جهانی صنایع دستی است. در واقع ۲۱ خرداد روزی برای اهمیت دادن به آثار هنری‌ است که روح و تمدن اقوام و ملل مختلف به آن گره خورده است.

دیدن صنایع دستی و هنرهای کاربردی می‌تواند یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای درک قبایل باشد، چون این آثار از فرهنگ‌ها و عقاید ساخته شده است و هنرمند خلاق با روحیه قبیله‌ای و ملی و با عشق به فرهنگ خود شروع به خلق آن‌ها می‌کند. هنرمند با خلق اثری جدید که با مواد موجود، رنگ‌ها و تزئینات دوست داشتنی که از اعتقادات و آرمان‌های سرزمین برآورده می‌شود، آن‌ها را به جهانیان معرفی می‌کند.

بیشترین صنایع دستی ایران به کمک مواد اولیه‌ای مانند مس، فیروزه، پشم گوسفند، ابریشم و … ساخته می‌شوند زیرا ایران دارای منابع بسیاری از این مواد است.هم اکنون ۳۹ شهر جهانی صنایع دستی در دنیا ثبت شده است که ایران با هشت شهر و ۲ روستا، در رتبه نخست جهان قرار دارد. شیراز از استان فارس به عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی، زنجان به‌عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان منبت و روستای قاسم‌آباد از استان گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب‌بافی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند. با ثبت این چهار شهر و روستا، تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران در این فهرست از ۱۰ به ۱۴ رسید تا همچنان ایران رتبه اول جهان را از این لحاظ دارا باشد.

بررسی رشته صنایع دستی و فعالیت ب.ه شکل خانوادگی درمنطقه و رواج آن، معیشت بخشی از مردم به واسطه تولید و فروش این هنر و حمایت دولتی از فاکتورهای مورد لحاظ در ثبت جهانی آثار به شمار می رود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *