رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ دی ۱۳۹۵

ایجاد مناطق نمونه گردشگری در مازندران

اشتراک گذاری

ساری – ایرنا – به رغم گذشت یک دهه از تصویب ۱۲۲ منطقه نمونه گردشگری در مازندران ، بروکراسی اداری و مشکلات اجرایی باعث شده در این مدت تنها ۶۱ طرح چهره اجرا به خود گیرد .
نبود یا کمبود زیرساخت ها، مشکلات اداری و دلسردی و بی رغبتی سرمایه گذاران برای اجرای طرح ها از جمله علل اجرایی نشدن مناطق نمونه گردشگری مازندران ذکر می شود.
بر اساس ماده ۸ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری برای جلب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و ایجاد تاسیسات زیربنایی ، ایرانگردی و جهانگردی و ارایه خدمات مناسب به جهانگردان، دولت می تواند در مناطق مستعد کشور و قطب های گردشگری به متقاضی بخش غیردولتی اجازه تاسیس مناطق نمونه گردشگری بدهد.
منطقه نمونه گردشگری محدوده ای است که به دلیل وجود جاذبه های مهم گردشگری و ظرفیت های توسعه، قابلیت احداث مجموعه ای از تاسیسات گردشگری به منظور ارائه همه خدمات وکالاهای مورد نیاز گردشگران در یک مکان را دارد.
ویژگیهای مناطق نمونه گردشگری شامل داشتن زمینهی از گونه های گردشگری باشد، از زیر ساخت های مناسب خدمات رسانی، ارتباطی وگردشگری برخوردار باشد .
سرمایه گذار مناطق نمونه گردشگری در مسیر دست اندازهای اجرا
«جوارم» از اولین های منطقه های نمونه گردشگری مازندران است که در مسیر جاده تهران – شمال که می توان از آن به عنوان تک خال های نمونه گردشگری نام برد، قرار دارد.
منابع طبیعی در سال ۱۳۸۱ این منطقه جنگلی ۳۶۰ هکتاری را به سرمایه گذار تحویل داد که مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می دهد به جز چند سال اخیر و ایجاد راه تردد در داخل منطقه ، پیشتر امکانی برای حضور گردشگران در آن وجود نداشت .
رضا اسماعیل زاده سرمایه گذار منطقه نمونه گردشگری جوارم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به سرمایه گذاری ۷۰ میلیارد ریالی برای اجرای این پروژه اشاره کرد و ادامه داد : بخش عمده ای از این هزینه برای ایجاد زیر ساخت هایی از قبیل راه دسترسی بود .
وی که فراهم آوردن این زیر ساخت ها را جزیی از وظایف سازمان میراث فرهنگی به عنوان نهاد متولی منطقه نمونه گردشگری برشمرد ، افزود : در اصول کاری سرمایه گذاران صرف هزینه برای ایجاد راه و جاده هزینه بدون بازگشت سرمایه است .
وی از عنوان ‘سختی کار ‘ برای پیمودن مراحل اجرای طرحش نام برد و گفت که دل نگرانی هایی در سرمایه گذاران علاقمند ایجاد شد که شاید برای سرمایه هایشان در مناطق نمونه گردشگری آینده ای وجود ندارد .
به گفته اسماعیل زاده این مسایل باعث عقب نشینی برای سرمایه گذاری اجرای این پروژه ها هم شده است .

برخوردهای متفاوت دستگاه های اجرایی در تشریح خدمات مناطق گردشگری
دیگر سرمایه گذار مناطق نمونه گردشگری در مازندران از برخوردهای متفاوت و گاه متناقض دستگاه های اجرایی دست اندرکار این حوزه به عنوان یکی از مشکلات در مسیر اجرای طرح مناطق نمونه گردشگری در استان برشمرد .
وی خود را علی معرفی کرد ، ادامه داد : برای گرفتن موافقت و مجوزهای اداری منطقه نمونه گردشگری ۶ سال را در مسیر رفت و آمد دستگاه های اجرایی طی کردم .
این سرمایه گذار از این فرایند پرپیچ وخم اداری با تعبیر ‘ خون به جگر کردن ‘ نام برد و افزود : شرح خدمات متفاوت توسط ۲ سازمان میراث فرهنگی و سازمان منابع طبیعی در اجرا برای سرمایه گذاران مشکل آفرین است .
این سرمایه گذار در یکی از مناطق نمونه گردشگری آمل به نمونه ای از این برخورد های متفاوت در ساخت متل و یا مرکز اقامتی جنگلی اشاره کرد و گفت : در حالی میراث فرهنگی مجوز ساخت بنا تا ۸۰مترمربع برای کلبه جنگلی را مورد تایید می داند ، از دید منابع طبیعی این متراژ نباید بیش از ۲۴ متر مربع باشد .
به گفته علی ، پیگیری برای رسیدن به نقطه مشترک در این زمینه علاوه بر زمانبر بودن باعث سردرگمی سرمایه گذاران نیز شده است .
وی رسیدن به اشتراک نظر در شرح خدمات مناطق گردشگری را خواسته سرمایه گذاران در این حوزه دانست .

بازنگری طرح های مناطق نمونه گردشگری
مسئول منطقه نمونه گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت که در تعیین مناطق نمونه گردشگری معیارها و پارامترهایی از قبیل وجود امکانات زیر ساختی و راههای دسترسی لحاظ شد .
حسن مسافری ادامه داد : اما در واقعیت این پارامترها توجهی به آنها نشده است و گاها مناطقی انتخاب شد که از این زیر ساخت ها بی بهره هستند .
وی نیمی از طرح های مصوب مناطق نمونه گردشگری مازندران را شامل این مجموعه ها می داند و گفت : این مناطق از امکانات و زیر ساخت های مورد نظر بی بهره هستند .
مسئول منطقه نمونه گردشگری مازندران از کلید خوردن طرح بازنگری مناطق نمونه گردشگری خبر داد و افزود : این کار توسط شورایعالی معماری و شهرسازی کشور برای شناسایی مناطق با پتانسیل سرمایه گذاری انجام می شود .
وی ادامه داد : براساس چهارچوب و نقشه راه این طرح ، مناطق بدون کارایی برای سرمایه گذاری حذف می شوند .

توان سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومانی در مناطق گردشگری مازندران
مسئول منطقه نمونه گردشگری مازندران با اشاره به واگذاری ۶۱ منطقه گردشگری استان به سرمایه گذاران گفت که تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان برای این مناطق هزینه شد .
وی با اشاره به اعلام آمادگی سرمایه گذاری یکهزار میلیارد تومانی در مناطق نمونه گردشگری مازندران ، ادامه داد : بخش خصوصی عملی کردن این میزان سرمایه گذاری را منوط به همکاری دستگاههای اجرایی برای رفع مشکلات اعلام کردند .
مسافری فراهم آوردن زیر ساخت های مناطق گردشگری را از وظایف سازمان میراث فرهنگی برشمرد و افزود : کمبود و نبود اعتبارات دولتی باعث شده تا نتوانیم در این زمینه اقدام لازم انجام بدهیم .
وی ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبار بخشی از مشکلات سرمایه گذاران دراین حوزه مرتفع شود .

شرح خدمات مشترک در مناطق نمونه گردشگری در راه است
معاون اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر مشکلات سرمایه گذاران به دلیل نبود شرح خدمات مشترک در مناطق نمونه گردشگری ، گفت که با هماهنگی های فی مابین ۲ سازمان میراث فرهنگی و منابع طبیعی این مشکل رفع خواهد شد .
محمد رضا جهان آرا افزود : با همفکری و همکاری کارشناسان ۲ سازمان مذکور طرح مشترک شرح خدمات مناطق گردشگری تهیه شد تا تضادها در این بحث رفع شود .
وی اظهار داشت : اولین مورد اجرای طرح مشترک شرح خدمات مناطق گردشگری در پارک جنگلی عباس آباد هفته گذشته اجرا شد .
معاون اداره کل منابع طبیعی مازندران – ساری گفت که با اجرایی شدن این طرح مشترک بسیاری از مشکلات سرمایه گذاران رفع و در روند فعالیت آنها تسهیل می شود .
خبرنگار: فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا

82354028-71263003 ایجاد مناطق نمونه گردشگری در مازندران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *