رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ اسفند ۱۳۹۳

امکانات کمی باستان‌شناسی در سال ۹۴ درخشان نیست

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۲/۱۰-خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ صبح امروز (۱۰ اسفندماه) سیزدهمین همایش باستان‌شناسی ایران با حضور جمعی از باستان‌شناسان کشور برگزار شد. این درحالی است که روز گذشته گروه تروریستی داعش در اقدامی وحشیانه، به تخریب آثار تاریخی موزه موصل پرداختند.

«سید محمد بهشتی» رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی کشور، از این اقدام داعش به‌عنوان داغی بر دل دوستداران میراث‌فرهنگی یاد کرد. او درحالی تاکید کرد، نوروز امسال به‌دلیل ایجاد حوادث وحشتناک توسط داعش، تلخ است که از تمام موزه‌داران و مراجع بین‌امللی مرتبط با میراث‌فرهنگی درخواست کرد که عزم جهانی برای جلوگیری از تخریب‌های داعش بیشتر شود.

او اما در سیزدهمین همایش باستان‌شناسی به دغدغه باستان‌شناسان در طول سالهای گذشته اشاره کرد و گفت: «در طول‌ سالهایی که در سازمان میراث‌فرهنگی فعالیت کرده‌ام، یک دغدغه مشترک میان جامعه باستان‌شناسی همیشه تکرار می‌شد و این دغدغه، نگرانی بود که باستان‌شناسان همواره نسبت به جایگاه خود داشتند. جایگاهی که به‌درستی درک و فهم نمی‌شود.»

بهشتی با تاکید بر اینکه عدل حلقه گمشده باستان‌شناسی ایران است ادامه داد: «عدل به‌معنای آنست که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد. اما انگار عدل هیچ‌گاه در باستان‌شناسی وجود نداشته است.»

او گفت: «اگر قرار است این دانش‌ توقعاتی که از آن انتظار می‌رود را برآورده کند نیاز دارد که در وهله اول در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.»

آنطور که رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی معتقد است، محصول رفتاری که از بیرون با دانش باستان‌شناسی صورت می‌گیرد نباید عاملی شود که باستان‌شناسی از درون هم مورد بی‌توجهی قرار گیرد. چراکه باستان‌شناسی در گذشته نزدیک، دوره تلخی را پشت سر گذاشته به‌همین دلیل ما هم‌اکنون شاهد فضای ناعادلانه در این حوزه هستیم.

او گفت: «برای سامان بخشیدن به موضوعات فرهنگی باید در مرحله اول از تاریکی بیرون آمد. از همین رو در حوزه باستان‌شناسی نیازمند یک برنامه راهبردی هستیم.»

به‌گفته بهشتی، دوری از رفتار موزاییکی، طرح چشم‌انداز و پرسش‌های راهبردیو تدوین و اشاعه اخلاق حرفه‌ای می‌تواند عدل را در حوزه باستان‌شناسی برقرار کند.
او معتقد است، باستان‌شناسی ایران، سال آینده نوید درخشانی از افزایش امکانات کمی نشنیده، بنابراین باید به جنبه‌های کیفی این حوزه بیشتر بپردازیم. چنانچه با تاکید بر وجوه نرم‌افزاری و فکر و برنامه‌ریزی می‌توان گام‌های بلندی را در سال ۹۴ برداشت.

749 امکانات کمی باستان‌شناسی در سال ۹۴ درخشان نیست

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *