جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزادگان سیدطاهر و سیدزاهد (ع) شکرآب آهار

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ فروردین ۱۳۹۴

امامزادگان سید زاهد و سید طاهر ـ ملقب به سید امیر ابن سید زین العابدین بن سیدحسن بن زید بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب ـ از نوادگان زید شهید، پسر امام سجاد (علیه السلام) می باشند.

آستان امامزادگان سیدطاهر و زاهد (علیهما السلام) در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای شکراب آهار واقع شده است. موقعیت جغرافیایی آن عبارت است از: ۳۵ درجه و ۵۵ دقیقه و ۱/۴۳ ثانیه عرض جغرافیایی و ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه و ۴/۳۳ ثانیه ی طول جغرافیایی و در ارتفاع ۲۴۲۲ متری سطح دریا. در متن زیارتنامه این بقعه آمده است: «السید زاهد والسید طاهر الملقب سید امیر ابن سید زین العابدین بن سید حسن بن زید بن علی بن حسین بن علی بن ابیطالب صلوات الله و سلامه علیهم».اصالت بنای اولیه امامزادگان به اواسط دوره صفویه برمیگردد ولی مجدداً در زمان قاجاریه، بازسازی و نوسازی شده است. سادات منطقه آهار و رودبار قصران بیشتر از ذُریّه این دو بزرگوار می باشند که هنوز هم در آنجا ساکن هستند. به گفته اداره اوقات و امور خیریه لواسانات و رودبار قصران، این امامزاده علیرغم اینکه در منطقه ای کوهستانی و فاقد جاده ماشین رو قرار دارد ولی ماهیانه حدود سه هزار زائر دارد که بیشتر در تابستان به آنجا مراجعه میکنند. زیر بنای امامزاده حدود ۴۰ مترمربع می باشد و محوطه اطرافش در حدود سه هزار مترمربع است.
پیشینه ساختمان بنای امامزاده: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در شناسنامه بنا، قدمت ساختمان امامزاده را به دوره قاجار نسبت داده و در شرح مشخصات آن نوشته اند: این بنا از یک برج مقبره ای شکل و یک اتاق نسبتاً بزرگ تشکیل شده است. بنا دارای گنبد دوپوشه ای است که از داخل عرقچین و از بیرون به صورت گنبد می باشد. تمام سطوح بدنه خارجی امامزاده و اتاق الحاقی که محل نمازخانه بوده با سنگ لاشتر تیشه ای پوشیده شده و سقف آن نیز بصورت شیروانی می باشد. در بخشی از محوطه نیز ساختمانی قدیمی وجود دارد که به خرابه پیر مشهور است که قدمت ساختمان آن به قرن هفتم و هشتم می رسد. از وجه تسمیه این بنا اینطور برمی آید که ظاهراً متعلق به درویش و پیر مرادی در شش یا هفت قرن قبل بوده که در کنار قبور امامزادگان منزل گرفته بود و یا چله نشینی می کرد که سرپناه او امروزه به خرابه پیر معروف است و درب آن قفل است و هم اکنون ظاهراً به عنوان انباری جهت نگهداری اشیاء و ظروف امامزاده استفاده می شود.

225 امامزادگان سیدطاهر و سیدزاهد (ع) شکرآب آهار

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *