جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده یحیی

تاریخ بروزرسانی :
۳ خرداد ۱۳۹۶

امامزاده یحیی در محله‌ای به همین نام در حاشیه شمالی بلوار آیت‌الله مدنی شهر همدان قرار دارد.

این بنا دارای دو ورودی می‌باشد که یک درِ آن به داخل کوچه و درِ دیگر به بلوار باز می‌شود. ورودی اصلی این امامزاده در ضلع غربی دارای سردری قوس‌دار و دو مناره ساده است. در هنگام ورود به حیاط، طاق‌نمای زیبای ورودی امامزاده دیده می‌شود که دور تا دور آن آینه‌کاری شده اما در برخی قسمت‌ها از بین رفته است. در چهار گوشه جبهه خارجی ساختمان مقبره، راه‌پله‌هایی برای دسترسی به حجره‌های طبقه دوم و پشت‌بام وجود دارد.

بقعه در وسط حیاطی بزرگ و مستطیل شکل قرار دارد که دیواره‌های شمالی، جنوبی و شرقی، آن را محصور کرده‌اند. مقبره دارای پلان مستطیل شکل و دوطبقه است و در هر ضلع آن ایوانی کشیده شده است که با یک ورودی قوس‌دار به داخل بقعه راه می‌یابد. ورودی اصلی که در ایوان غربی قرار دارد، آینه‌کاری شده است و در آن اشعاری از محتشم کاشانی و ذکر نام پنج تن و تاریخ ۱۳۰۶ به چشم می‌خورد. داخل بقعه، حرم مربع شکل بزرگی به ابعاد ۶ متر در وسط قرار دارد. در میان حرم، ضریح چوبی به طول ۲۶۰ و عرض ۱۸۲ و ارتفاع ۱۰۸ سانتی‌متر روی پایه مرمری از سنگ‌های قدیمی قرار دارد که در حدود ۱۵ سانتی‌‌متر ارتفاع دارد. در داخل ضریح صندوقی به طول ۱۷۴ سانتی‌متر و عرض ۱ متر با ارتفاع ۱۰۴ سانتی‌متر قرار گرفته است. در دو سوی طول صندوق، منبت‌کاری‌های زیبایی انجام شده که به قرن‌های هشتم و نهم هجری قمری مربوط است.

در کتیبه‌های این بنا نوشته‌ای که مشخص کننده صاحب بقعه و زمان احداث آن باشد، دیده نمی‌شود و بر روی قبر امامزاده نیز، سنگ نوشته‌ای وجود ندارد اما بر اساس سنگ عقیق مرمرینی که چند سال پیش از زیر خاک بیرون آورده شد و اکنون بر روی دیوار بقعه نصب شده است، صاحب مزار یحیی نام دارد.

با توجه به تزئینات بنا، به نظر می‌رسد این بنا از آثار سده‌های هشتم تا دهم هجری قمری است و رواق آن را در دوره صفویه بر اطراف آن افزوده‌اند. دیوارکشی حیاط و ایجاد طاق‌نماهایی در دیوارها و آینه‌کاری‌‌های آن نیز در دوره قاجاریه انجام شده است.

نسب این امامزاده با هشت واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد.

در سمت شرقی حیاط مسجدی است با شبستان بزرگ که قبلاً جزو حیاط زیارتگاه بوده است. بنای این مسجد از آثار دوره صفویه است. بنا به اظهار‌نظر امامان ‌جماعت مسجد، در سمت غربی حیاط امامزاده، غسالخانه‌ای بوده است که آب آن از چشمه‌ای به نام «چشمه خانم یزدی» تأمین می‌شد که تا اواخر دوره قاجار چشمه و غسالخانه وجود داشت.

امامزاده یحیی امامزاده یحیی

امامزاده یحیی3 امامزاده یحیی

امامزاده یحیی4 امامزاده یحیی

امامزاده یحیی6 امامزاده یحیی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *