رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ مرداد ۱۳۹۹

امامزاده محمدرضا لنگر

اشتراک گذاری

بنای امامزاده محمدرضا لنگر یکی از یادمان های مذهبی- تاریخی شهرستان بجنورد است که احتمالاً در دوره تيموری ساخته شده است. كتيبۀ بنا که اکنون مفقود شده تاريخ ساخت مقبره را ۸۷۶ هـ .ذكر می­ كرده است. این بقعه بارها تعمیر شده و نمای خارجی آن در دوره قاجار كاملاً تجديد شده است. بنا از كف تا بالای گنبد دوپوش حدود ۷ متر ارتفاع دارد. پيشانی ايوان­ ها، لچكی­ ها و تمام پوستۀ خارجی گنبد با كاشی­ های فيروزه ­ای رنگ پوشش يافته است.

امامزاده محمد رضا لنگر

آستان امامزاده سلطان محمدرضا (علیه السلام) در یک کیلومتری شرق روستای لنگر و در ده کیلومتری شمال غربی بجنورد واقع شده است . از تاریخ ساخت بنای ساختمان بقعه هیچ اطلاعی دردست نیست طبق شواهد موجود دردوره تیموریان و در زمان حکومت سلطان حسین بایقرا اواخر قرن نهم بنائی برروی این مزاربوده و ظاهراً تاسال ۱۳۷۰ هجری قمری درمحل بقعه نوشته ای وجودداشته که تاریخ احداث بنا را سال ۸۷۶ هجری قمری ذکر کرده است، یک قرن پس ازآن در زمان سلطان محمد خدابنده (۹۹۶ – ۹۸۵ هـ ق) بقعه تجدید بنا گردیده است.

امامزاده محمد رضا لنگر
و آخرین نوسازی بنا د تاریخ ۱۳۲۹ شمسی محرم ۱۳۷۰ قمری به دست سیدحمید حمیدی فرزندآقا سید علی انجام پذیرفته است.

اهالی معتقدند که مدفون دراین بقعه از فرزندان حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) می باشد که ازدیر باز زیارتگاه مردم بوده و همه هفته روزهای پنجشنبه از بجنورد و روستاهای اطراف زائران برای زیارت آمده و شبی را درجوارمرقد این امامزاده به صبح می رسانند.

امامزاده محمدرضا لنگر در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۳۸۰ درفهرست آثار ملی با شماره ۵۱۵۳ به ثبت رسیده است .

امامزاده محمد رضا لنگر

 

نحوه دسترسی به امامزاده محمد رضا لنگر

آدرس : استان خراسان شمالی ـ شهر بجنورد ـ روستای لنگر

امامزاده محمد رضا لنگر

امامزاده محمد رضا لنگر

امامزاده محمد رضا لنگر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *