رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ شهریور ۱۴۰۲

امامزاده عباس موسیان

اشتراک گذاری

امامزاده عباس موسیان در شهرستان دهلران بخش موسیان منطقه دشت عباس قرار دارد. بقعه این امامزاده در ۴۵ کیلومترى شرق شهرستان دهلران و در کنار جاده اصلى دهلران به اهواز، در میان دشت بزرگ و سرسبزى بنام دشت عبّاس واقع شده است. در سال ۱۳۶۴شش شهید گمنام عملیات فتح المبین، توسط رزمندگان لشکر ۵۸ ذوالفقار کشف و در قبرستان امامزاده عباس (ع) به خاک سپرده شدند. که امروز زیارتگاه اهالی منطقه و کاروان‌ های راهیان نور است.

امامزاده عباس دهلران

معماری بنای امامزاده عباس موسیان

بناى این امامزاده در زمان جنگ تحمیلى و اشغال شهر دهلران به دست دشمن بعثى به تلى از خاک تبدیل و به طور صد در صد تخریب گردید. پس از پایان جنگ و در سالهاى ۶۸ـ۶۹ توسّط مدیریت اوقاف و امور خیریّه استان ایلام بازسازى بقعه امامزاده عبّاس آغاز شد. بناى باشکوهى پى ریزى گشته که هنوز کار توسعه آن ادامه دارد. بناى کنونى شامل ایوان، گنبد، حرم و رواق است که به صورت مربع مستطیل در آمده و ایوان اصلى آن در جانب شمال قرار دارد و داراى کاشیکارى است.

امامزاده عباس دهلران

گنبد

گنبد بنا به صورت دو پوش و به شکل شلجمى به قطر ۸ و ارتفاع ۹ متر است که در ساقه آن دو پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. اتاق مرقد به ابعاد ۸×۸ متر است و در چهار طرف آن رواقهاى مستطیل طرّاحى شده و چندین پنجره جهت نورگیرى تعبیه شده است. دور تا دور این بنا با کاشی های فیروزه ای رنگ تزئین شده که روی این کاشی ها آیه و حدیث نوشته شده است. این بنا دارای دو در ورودی است که هر دو یکی در ضلع شمالی مقبره و دیگری در ضلع شرقی داخل ایوان کاشی کاری شده قرار دارند.

شبستان

روی مقبره امامزاده ضریحی از جنس طلا و نقره و مس قرار دارد، ضریح در وسط صحن زیر گنبد قرار دارد. شبستان صحن دارای ۸ گنبد گوچک می باشد. رنگ طاق دیوارهای شبستان و گنبد بالا سر ضریح پسته ای رنگ می باشد و دیوارهای داخل صحن به اندازه یک متر از سطح زمین صحن با سنگ مرمر نماکاری شده است، داخل صحن نرسیده به ضریح یک زیارت نامه داخل قابی تهیه شده است. اطراف صحن سکویی به ارتفاع ۷۵ سانت از زمین فاصله دارد که حرم بر روی آن سکو بنا شده است.

امامزاده عباس دهلران

در ساختمان امامزاده جایی برای برگزاری مراسم فضای نسبتاً خوبی وجود دارد. هر چند زیاد بزرگ نیست ولی در صورت جا نشدن افراد داخل محوطه مراسم نیز اجرا می شود. چشم انداز بقعه زیبا بوده و محوّطه سازى، شن ریز و احداث سرویس هاى بهداشتى و زایرسرا در سالهاى اخیر انجام شده است. بنای تاریخى قبلى این امامزاده به شماره ۲۱۲۷۸ و در تاریخ ۷/۱۲/۱۳۸۶ در فهرست آثار تاریخى به ثبت رسیده بود. داخل صحن امامزاده یک شجره نامه ای درختی تایپ کرده اند. که در آن نسب این امامزاده چنین آمده است: عباس بن فضل بن حسن بن عبید الله بن عباس بن علی بن ابی طالب علیه السلام.

جاهای دیدنی اطراف امامزاده عباس موسیان

تپه امامزاده دشت عباس که مربوط به هزاره سوم و ۴ قبل از میلاد است در این روستا واقع شده است. در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۴۰۳۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امامزاده عباس دهلران

امامزاده عباس دهلران

امامزاده عباس دهلران

           
نویسنده :
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *