رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ مرداد ۱۳۹۸

امامزاده شاهزاده ابراهیم دشتستان

لینک این مطلب کپی شد!

امامزاده شاهزاده ابراهیم دشتستان در بخش مرکزی، دهستان حومه، روستای نی نیزک قرار دارد و قدمت آن به سدهٔ ۴ هجری قمری بر می گردد. امامزاده شاهزاده ابراهیم دشتستان همچنین یکی از امامزاده های معروف بوشهر به شمار می رود. امامزاده شاهزاده ابراهیم دشتستان (نینیزک برازجان) در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۸۷۱۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.در زمان خلافت مامون (۱۹۸ه.ق ۲۱۸ه.ق)هفتمین خلیفه عباسی زمانی که امام رضا(ع) به ولایتعهدی منصوب شد نامه ای برای برادران خود به مدینه ارسال نمود و آنان را به خراسان دعوت کرد،آنان پس از تحمل سفری دور و دراز وارد ایران گردیدند اما دیرزمانی از ورود آنان به ایران نگذشته بود که خبر شهادت امام رضا(ع) به وسیله مامون عباسی را دریافت نمودند وچون پس از به شهادت رسیدن حضرت امام رضا(ع) دستگاه خلافت و عمال عباسی درصدد تعقیب و اذیت و آزار اهل بیت عصمت و طهارت(ع) برآمد لذا امام زادگان از بیم مخالفان خود در سرزمین پهناور ایران متفرق شدند.

-شاهزاده-ابراهیم-دشتستان امامزاده شاهزاده ابراهیم دشتستان

در این میان امام زاده ابراهیم با چند تن از همراهان خود مورد تعقیب عمال عباسی قرار گرفت و در حین تعقیب دو تن از دست نشاندگان خلافت به نام های رئیس حسین و رئیس اسکندرباچند صد نفر جنگجو به تعقیب و زد و خورد با امام زاده ابراهیم و همراهان وی برآمدند تا آن که جنگ به دامنه کوه له له پرچین کشیده شد و این جنگ چند شبانه روز درآن محل ادامه داشت ولی چون عده دشمن زیاد بود آخرالامر امام زاده ابراهیم به دست دشمن به شهادت رسید و پس از شهادت مومنین و ارادتمندان وی به سرپرستی شخصی به نام (الیاس) جسد مبارک آن حضرت بروی تپه ای بلند و مشرف بر نهری بخاک سپردند و این واقعه در سال۲۰۴هجری قمری بود.

در سال ۱۳۶۸ ه.ش توسط اداره‌ اوقاف و امور خیریه بوشهر و با کمک‌های مردمی اتاق قبلی تخریب و بنای فعلی احداث شد. این بنا دارای شکلی چهارگوش و وسط آن جهت نگهداری سقف و گنبد، ۱۴ ستون دارد که از سطح زمین به ارتفاع ۹۰ سانتی‌متر با سنگ‌های تزئینی مزین شده و سفیدکاری و رنگ‌آمیزی شده است. کف بقعه نیز موزائیک‌کاری و مفروش به قالی است.

بقعه دارای دو در ورودی آلومینیومی، یکی ویژه آقایان و دیگری ویژه بانوان، به عرض ۹۰/۱ است که سمت ایوانی ستون‌دار که در ضلع جنوبی قرار دارد، باز می‌شوند. بر فراز بقعه، گنبدی طلایی رنگ قرار دارد و زیر گنبد، ضریح مشبّکی به طول ۴۵/۲، عرض ۷۶/۱ و ارتفاع ۲/۲ که در سال ۱۳۸۲ ه.ش توسط هیئت‌های امنای امامزاده و اداره‌ اوقاف و امور خیریه شهرستان دشتستان ساخته شده بر روی قبر شاهزاده که مستطیل شکل و به ابعاد ۶۰ در ۳۰/۱ نصب شده است.
در حاشیه‌ بالای ضریح، اسامی پنج ‌تن و ابیاتی از هفت بند معروف محتشم کاشانی دیده می‌شود و دیواره‌های بیرونی اتاق شاهزاده ابراهیم، به استثنای ضلع جنوبی که دارای آجرنماست، پوشش سیمان سفید دارد.

بقعه‌ شاهزاده ابراهیم دارای حیاطی وسیع، مفروش به موزائیک و مشجر است که در سمت جنوبی آن، تعداد ۱۷ حجره و هفت غرفه جهت استفاده‌ زائران و مراجعان ساخته شده و دارای خادم و از خدمات رفاهی‌ مانند تلفن، جاده‌ آسفالته، آب لوله‌کشی بهداشتی، سیستم روشنایی و خنک‌کننده، سرویس بهداشتی مردانه و زنانه و کتابخانه‌ برخوردار است.
منابع:بزنیم بیرون-ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *