جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

امامزاده سلطان محمد قزوین

تاریخ بروزرسانی :
۷ اردیبهشت ۱۳۹۸

امامزاده سلطان محمد در محله آخوند و در مجاورت خیابان شهید انصاری شهر قزوین واقع شده است.امامزاده سلطان محمد قزوین از فرزندان امام صادق (ع) می‌باشد و یکی از پرزائرترین امامزاده‌های استان قزوین است که بعد از امامزاده حسین (فرزند امام رضا (ع))، رتبه دوم را دارا می‌باشد.دیوارها و سقف حرم به طرز بسیار زیبایی آینه‌کاری و گچ‌بری شده و گنبد نسبتاً کوچکی آن را پوشانده است. مقبره اصلی امامزاده سلطان محمد قزوین درون زیرزمین می‌باشد و در طبقه فوقانی آن، ضریح امامزاده قرار دارد.در کنار امامزاده و متصل به آن، حسینیه حضرتی قرار دارد.
آستان متبرکه امامزاده سلطان سیدمحمد (علیه السلام) در شهرستان قزوین، بخش مرکزی، شهر قزوین خیابان منتظری جدید، خیابان تبریز کوی آخوند و به فاصله اندکی در شمال مدرسه جدید واقع شده است. سابقاً حرمی ساده با صندوق چوبین داشت و حیاط آن جایگاه دفن اموات بود که بعداً دفن اموات در آنجا ممنوع گردید و انجمنی به نام محمدیه به ریاست آقای حسین شهیدی و امام جمعه قزوین و کمک مردمان نیکوکار و افراد خیّر ایوان بزرگی بیرون از حرم ساخته و در کنار او اطاقی دیگر پرداخته اند و همچنین داخل حرم را آیینه کاری نموده و ازارها را با کاشی های ابلق زینت داده اند و نیز ساختمان بزرگی در انتهای شمالی حرم بنا کرده اند که در موقع ضرورت مورد استفاده قرار می دهند.

همچنین قسمتی از حیاط را دیوار کشیده و محدود نموده اند و حوضی در میان آن ساخته، گنبد این امامزاده از آجر است که در نظرست با کاشی پوشانده شود. این امامزاده دو در دارد و هر دو از جانب خاور است. بانی اساسی ساختمان این امامزاده مرحوم حاج علی اکبر لواف می باشد که اهل قزوین و ساکن کوی درب کوشک بود. تاریخ ساختمان مزبور را ۱۳۱۰ هـ.ق مرحوم آقا سید آقای گلریز پدر مرحوم محمدعلی گلریز مؤلف کتاب مینو در در قطعه ای انشاء کرده و در کاشی لاجوردی بالای در ورودی حرم کتیبه شده است.
در کاشیکاری های بنای این امامزاده دارای کتیبه ای است که سال ساخت بنای آن را ۱۳۱۴ هجری قمری (قاجاریه) ذکر می کند. این امامزاده دارای دو در، یکی رو به شرق و دیگری رو به شمال بقعه است. گنبد امامزاده آجری بوده و سطح آن کاشیکاری شده است .

امامزاده سلطان سید محمد امامزاده سلطان محمد قزوین

امامزاده سلطان سید محمد2 امامزاده سلطان محمد قزوین

امامزاده سلطان سید محمد3 امامزاده سلطان محمد قزوین

امامزاده سلطان سید محمد4 امامزاده سلطان محمد قزوین

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 3 میانگین: 3.3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *