رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ تیر ۱۳۹۳

از سیاست تا لیگ برتر در سفر گردشگر بریتانیایی به ایران

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۴/۳۰ – خبرگزاری میراث فرهنگی – بین‌الملل ـ‌ باوجود این که مقامات بریتانیایی نسبت به سفر شهروندان انگلیسی به ایران همچنان محتاط هستند، رفتار دوستانه مردم با گردشگر خارجی و تمایل به گفتگو با آن‌ها درباره همه چیز از سیاست گرفته تا لیگ برترفوتبال، گردشگر بریتانیایی را شیفته ایران کرده و او که به تازگی از ایران دیدارکرده، این سفر را با واژه “شگفت انگیز” توصیف می‌کند.

به گزارش دیلی میل” باوجود سیاست احتیاط از سوی مقامات بریتانیا، “مایکل پولمن “مدیر بازاریابی موسسه Wild Frontiers واقع در جنوب لندن، که اخیرا از سفر ایران به انگلستان بازگشته این سفر را با واژه” شگفت انگیز “توصیف می‌کند.

او می‌افزاید:«ایران واقعا سرزمینی جالب با تاریخ کهن و آثار شگفت انگیزمعماری و مساجد تاریخی بود. اما چیزی که بیش از هرچیز سبب شگفتی من شد، مردم ایران بود که به گرمی و دوستانه درهرجا که رقتیم ما را به گرمی احاطه کرده و علاقمند به گفتگو باما بودند و ازما درباره همه چیز ازسیاست گرفته تا لیگ برترفوتبال سوال می‌کردند.»

اویادآور شد که هرچند می‌دانیم که مقامات و ماموران پلیس ما را تحت نظر داشتند، اما هیچ گونه حضور محسوس یا نظارت آشکاری از سوی آن‌هامشاهده نکردیم.

از آغاز ریاست جمهوری حسن روحانی وهمزمان با آغاز سال نو میلادی،تقریبا هرماه گزارشی دریکی از روزنامه‌های غربی به ویژه بریتانیایی و امریکایی از یک سو وسایت‌های عربی، از دیگر سو، درباره سفر به ایران منتشر شده است که اکثرا به توصیف شرایط گردشگری وسفر به ایران برای گردشگر غربی اختصاص دارد. با این تفاوت که گزارش رسانه های عربی عمدتا با نوعی دنباله روی از رسانه های غربی و با تاخیر زمانی همراه است.

این گزارش‌ها که تقریبا تمامی آن‌ها توسط CHN ترجمه و منتشر شده، فرصت بی نظیری برای معرفی ایران و جاذبه های گردشگری ناشناخته آن که بیش از هرچیز در سی سال گذشته آماج تبلیغات منفی وگاه زننده وزشت رسانه‌های غربی بوده است.

آخرین نمونه‌ها از این دست، گزارشی که در تلگراف منتشر شد ودرواقع نوعی گزارش سفر است که به تفصیل از قول گزارشگر تلگراف سفربه ایران و دیدار از شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و قم و … را برای مسافر غربی ترسیم می‌کند. روزنامه گاردین نیز سفرنامه مفصل تردیگری منتشر کرده است که آن نیز داستان سفرنگارنده به ایران و شرح رویدادهای عمدتا مثبت دراین سفر است.

“دیلی میل” نیز اخیرا در گزارش به جمعبندی این مطالب پرداخته و با اشاره به رشد ۴۰۰ درصدی در بازار گردشگری ایران در میان مسافران بریتانیایی نوشته است: ایران هم اکنون شاهد علاقه روزافزون گردشگران بریتانیایی است که حتی قوانین ایران در زمینه الزام به پوشش زنان و ممنوعیت مصرف الکل آن ها را از سفر به این کشور دلسرد نمی‌کند. درشرایطی که تا دو سال پیش ایران تنها به مقصدی برای گردشگران ماجراجو مبدل شده بود اما اکنون “بالبای” مدیر عامل شرکت گردشگری (مرزهای وحشی)” Wild Frontiers”دربریتانیا که ده سال است درزمینه سازماندهی تورهای گردشگری به ایران فعالیت دارد، پیش بینی می‌کند که در سال جاری بیش از ۱۵۰ توریست به ایران بفرستد . درحالی که در سال ۲۰۱۳ این مسافران از ۱۰-۱۲ مسافرو اندکی سفر توسط زوج‌ها که به طور پراکنده به ایران سفر می‌کردند، تجاوز نمی کرد.درسال ۲۰۱۲ نیز فروش وجذب مسافر به ایران بکلی ناممکن شده بود.

اومی‌گوید: «باروی کارآمدن رییس جمهوری جدید درایران وایجاد روابط خارجی ملایمتر، مردم بیشتری نسبت به سفر به ایران احساس امنیت می‌کنند.»

به گفته او تعداد متقاضیان همچنان رو به افزایش است و تاکنون برای سال جاری ۱۵۰ نفر ثبت نام کرده اند. این موسسه عمدتا درکار اعزام تورهای گردشگری به ایران است که بابت هر نفر ۲.۷۹۵ پوند تمام می شود. این تورها برای مدت ده روز شامل دیداراز دژها،مسجدها و باغ‌های تاریخی ، بازارها و نیز موزه ملی ایران در تهران است که محل نگاهداری تاج جواهرنشان و تخت تاووس است.

او یادآور شده که با توجه به این که درحال حاضر هیچ پرواز مستقیمی میان ایران و انگلستان وجود ندارد، مسافران ناگزیرند در استانبول یا دبی توقف کرده و پرواز خود را به سوی ایران تغییر دهند.

“بالبای” می‌گوید: «سفر به ایران در تمام سال هایی که ما دراین زمینه فعالیت داشتیم، با مشکل خاصی مواجه نبوده است و با توجه به حساسیت های موجود درمیان گردشگران، شرکا و همکارانی درایران داریم که از مسائل ونیز نیاز مشتریان ما کاملا آگاهند و از مشتریان ما بخوبی مراقبت می‌کنند.»

“سارا براهام “مدیر بازاریابی شرکت “مسافرت مسئولانه” واقع در برایتون نیز که درکار سازماندهی تورهای گردشگری به ایران است میگوید:«ازماه ژانویه به این سو تعداد رزروهای ما نسبت به سال ۲۰۱۳ تغییری نکرده است.»

اما “مایکل پولمن “مدیر بازاریابی موسسه Wild Frontiers واقع در جنوب لندن، می‌گوید که درست چند روز پیش از سفر ایران به انگلستان بازگشته و این سفر را با واژه” شگفت انگیز “توصیف می‌کند.

او می‌افزاید: «ایران واقعا سرزمینی جالب با تاریخ کهن و آثار شگفت انگیزمعماری و مساجد تاریخی بود. اما چیزی که بیش از هرچیز سبب شگفتی من شد، مردم ایران بود که به گرمی و دوستانه درهرجا که رقتیم ما را به گرمی احاطه کرده و علاقمند به گفتگو باما بودند و ازما درباره همه چیز ازسیاست گرفته تا لیگ برترفوتبال سوال می‌کردند .مقامات و ماموران پلیس هم هرچند که میدانیم ما را تحت نظر داشتند، اما هیچ گونه حضور محسوس یا نظارت آشکاری مشاهده نکردیم.»

او یادآور شد که گردشگران غربی باید بدانند که در ایران زنان باید پوشش داشته باشند و برای مردان هم هرچند لباس‌های غربی اشکالی ندارد اما پوشیدن شلوارک مجاز نیست.

نکته مهم دیگر که باید گردشگران غربی بدانند این است که کارت‌های اعتباری غربی در ایران مورد استفاده نیست و گردشگران باید حتما توجه کنند که پول نقد با خود به همراه داشته باشند.

گزارش دیلی میل درادامه می‌افزاید: «شرکت گردشگری Wild Frontiers در بروشورهای خود درباره ایران این کشور را بااین عبارت معرفی کرده است: “ایران، کشوری جذاب که بیش از هر کشوری درجهان، درباره اش دچار سوتفاهم شده ایم.»

این شرکت در ادامه و درمعرفی ایران به مسافران بریتانیایی می‌گوید: «ایران کشوری است که تصورشما درباره آن انباشته از پیش فرض های کلیشه ای وعمدتا غلط و اشتباه است.»

طبق همین گزارش دیگرآژانس‌های مسافرتی نیز خبر از افزایش چشمگیر رزو ها برای سفر به ایران طی ۱۲ ماهه گذشته خبر داده‌اند. با این حال دولت بریتانیا همچنان درمورد سفر به کشورهای خاورمیانه محتاط است و سخنگوی وزارت خارجه کشورهای مشترک المنافع گفته است:«ما ازمردم می‌خواهیم که نسبت به توصیه های مسافرتی ما به ایران مطلع و به روز باشند.

IMAGE635413708429588819 از سیاست تا لیگ برتر در سفر گردشگر بریتانیایی به ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *