جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ابزارهای ارائه خدمات در گردشگری الکترونیکی

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ دی ۱۳۹۲

● سیستم RSS
این سیستم به مردم اجازه می دهد تا از اخبار، وبلاگ ها یا دیگر اطلاعات لازم و مورد نیاز آگاهی یابند؛ بنابراین، نیازی نیست تا شخص، وب سایت خاصی را مطالعه و اطلاعات جدیدی را کسب کند؛ زیرا RSS این شرایط را برای کار به وجود می آورد. خوانندگان RSS قادر خواهند بود تا اطلاعات لازم را از کاربران اینترنتی کسب کنند و پیام مورد نیاز را به دست آورند. بسیاری از RSSهای آزاد نیز روی اینترنت قرار دارند؛ برای مثال می توان از، فیددمون، نیوزگیتر و روجو بر روی وب سایت google و my yahoo نام برد.
▪ تأثیر RSS بر نیازهای گردشگری
سیستم RSS با حفظ زمان مورد نیاز کاربران، اطلاعات را برای آنها ذخیره می کنند و این اطلاعات برای استفاده همه کاربران در اینترنت توزیع می شود.
▪ تأثیر RSS بر تدارکات گردشگری
بسیاری از اقدامات گردشگری و مسوولان این صنعت برای همکاری با سیستم RSS، خود را آماده می کنند تا از موارد زیر بهره مند شوند:
▪ حفظ روابط با مشتریان خود؛ ازجمله ارسال نامه های خبری به آنها. با وجودی که سیستم RSS تکنولوژی توزیع اطلاعات است به عنوان نیازهایی که به الگوهایی احتیاج دارند نیز معرفی می شوند.
▪ سیستم RSS به بهبود کمپانی ها برای خوشبختی بیشتر نسبت به بررسی های آنها کمک می کند؛ زیرا این سیستم سبب پدید آمدن لینک های فراوان به وب سایت های کمپانی ها همچون RSS می شود.
● وب سایت
یکی از عالی ترین زمینه های اطلاع رسانی توان گردشگری یک کشور ،استفاده از تارنماهای اینترنتی است. وب سایتها به دلیل ارزش اطلاع رسانی زیادی که در سرزمین دیجیتالی اینترنت با یک میلیارد کاربربا سواد دارند،فرصت خوبی برای معرفی چند زبانه و چند رسانه ای قابلیتهای گردشگری یک کشور است.
در بین سایتهای اطلاع رسانی مربوط به گردشگری یک کشور در وب ،سایتهای رسمی از اهمیت زیادی برخوردارند.سایتهای رسمی ، سخنگو های دیجیتالی یک کشور در اینترنت هستند و هرچه این پایگاهها قویتر،به روزتر و چند زبانه باشند،مخاطب پذیری آنها افزایش می یابد. پایگاههای اینترنتی دارای ماهیتی پویا هستند و امکان تغییر و جابجایی تصاویر و متون را بدون ایجاد هزینه جدید ممکن می سازند.همچنین افزایش شمار کاربران اینترنت و ظرفیت و قدرت بالای پایگاههای اینترنتی برای تاثیر گذاری بر جوامع موجب افزایش بازاریابی در صنعت گردشگری می شود.اما متاسفانه اکثر پایگاههای اینترنتی ما به شکل ضعیفی طراحی میشوند و با سرعت پایینی قابل رویت هستند.همچنین پایگاهای اینترنتی اکثر هتلها صرفا نقش بروشور مجازی دارند و فاقد امکانات و ابزارهای مناسب برای ذخیره مستقیم جا هستند.و باید این نکته را به یاد داشت که بهترین پایگاههای اینترنتی نیز در صورتی که به خوبی و با اتکا به اطلاعات روز آمد مدیریت نشوند موجب بروز آثار منفی شده و سطح کیفی خدمات را کاهش می دهد.
اینترنت راهنمای آنلاین خوبی برای گردشگری است.گردشگری اینترنتی علاوه بر اینکه امتیازاتی مثل اطلاع رسانی ظرفیتهای گردشگری در اختیار کاربران قرار می دهد،امکانات اجرایی خوبی نظیر رزرواسیون اینترنتی هتلها و مراکز اقامتی و رزرو بلیط هواپیما و قطار را فراهم می کند. بدین ترتیب این امکان به مشتریان داده می شود تا با حذف واسطه به طور مستقیم نسبت به تهیه بلیط خود افدام نمایند. در نتیجه برجستگی نقش واسطه ای آژانس های مسافرتی در سیستم های سنتی توزیع تغییر می کند.هم چنین مشتریان می توانند از قیمت های ارزانتری بهره مند شوند و با قیمت های مناسب تری اقدام به ذخیره مناسب جا کنند. البته در این اثنا ، نباید به وجود زیر ساخت های تجارت الکترونیک (e-commerce) برای تسهیل روند پرداخت اعتباری هزینه ها و هم چنین ، پلیس مجازی برای امنیت تبادل اطلاعات در گردشگری مجازی ، غافل بود .
اکنون در هر یک از زمینه هایی که یک سایت می تواند به گردشگر کمک کند توضیح مختصری خواهیم داد.
الف) سایت موزه‌ها
سایتی مانند موزه لوور پاریس که نشانی آن در: http://www.louvre.fr/llv/commun/home.jsp قرار دارد، علاوه بر ارائه اطلاعات فنی و عمومی گسترده دررابطه با امکانات موزه لوور، چندین تور مجازی نیز برای مشاهده سریع بینندگان سایت از داخل موزه لوور ایجاد کرده است که توسط خود کاربر سایت، مدیریت و حرکت داده می شود. قابلیت زوم و بزرگ نمایی مطالب و حرکت داخل قفسه‌ها و تالارها، از جمله امکانات عالی سایت موزه لوور است. در این پایگاه، به نسبت قشر سنی مراجعه کننده به سایت، اطلاعات و مطالب ارائه شده متفاوت است و این مسئله نشان از مخاطب شناسی خوب مرکز اطلاع رسانی موزه لوور دارد که به فکر جذب مخاطب مختلف از سراسر جهان است. همین مسئله باعث شده است تا در بین ۳۲ میلیون نتیجه جست وجو در مورد Museum، سایت لوور در صدر نتایج قرار بگیرد. این وضعیت برای موزه مشهور متروپولیتن نیویورک نیز صادق است. این موزه که نشانی وب آن در آدرس: http://www.metmuseum.org قرار دارد، ۵ هزار سال تاریخ هنری جهان را بر اساس امکانات الکترونیکی سایت در اختیار مراجعه کننده وبگرد قرار داده است. حجم اطلاعات ارزنده و گسترده و توجه به اطلاع رسانی مرتب و مکرر، و توجه به ارائه اطلاعات با کیفیت و مستندسازی بهینه، از جمله شاخص های ممتاز این پایگاه به شمار می‌آید که نسخه الکترونیکی مطلوبی برای این موزه مشهور دنیا است. این وضعیت برای سایت موزه های آرمیتاژ مسکو، سن پترزبورگ و موزه ملی چین و یا موزه مشهور بریتانیا که مانند یک آکادمی الکترونیکی هنری است و در نشانی: www.thebritishmuseum.ac.uk قرار دارد و جمیعا، از جمله معروف ترین موزه های آسیا و اروپا به شمار می آیند نیز صادق است. در حقیقت با این تطبیق کلی می‌توان دریافت که اهمیت اطلاع رسانی الکترونیکی توانمندی‌ها و برتری‌های تمدن هنری ملل در سرزمین تور جهان گستر اینترنت، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و این مسئله، نقش مستقیمی در ارتقای مارکتینگ الکترونیکی موزه‌ها برای جذب مخاطب دارد. به هر حال انتظار می‌رود برخی از مشکلاتی که در پایان این گزارش در مورد سایت موزه های ایران معرفی می‌شود، زمینه را برای حال نواقص و ارائه چهره برتری از دنیای موزه های ایران در وب، ایجاد کند. گوگل برای واژه Tourism، قریب به ۳۸۶ میلیون وب پیج معرفی می‌کند که وب پیج رسمی مرکز گردشگری مالزی www.tourism.gov.my و سایت کمیسیون گردشگری استرالیا www.australia.com در صدر این نتایج قرار دارد. سازمان جهانی گردشگری www.world-tourism.org ایران را از ممتاز ترین منابع گردشگری جهان دانسته است که خود نشانگر مسائل زیادی است.
ب) ویزای الکترونیکی
ویزای الکترونیکی یکی از سرویسهای بسیار مشهور در زمینه e-tourism است. در واقع کشورهایی که خدمات ویزا را به صورت الکترونیکی ارائه می کنند آنرا یکی از شاخصهای پیشرفت خودر در زمینه IT و e-government می‌دانند.
تفاوتی که میان ویزای معمولی و ویزای الکترونیکی وجود دارد عدم امکان تطابق متقاضی ویزا با پاسپورت و سایر روشهای تشخیص هویت است لذا در مورد e-visa صحت ادعاها به عهده متقاضی ویزا است و ویزای صادر شده باید در مبدأ ورودی به گردشگر تحویل گردد. برای این منظور بایستی زیر ساختارهای لازم در مبادی ورودی نظیر فرودگاهها ایجاد شود تا دارنده ویزای الکترونیکی با ارائه یک کد یا شماره ویزا و ارائه گذرنامه ویزای خود را در ترمینال ورودی دریافت کند. در نهایت الکترونیکی کردن گردشگری می‌توان یک کارت هوشمند را به توریست در ابتدای ورود تحویل داد تا در آن کلیه اطلاعات لازم از جمله ویزای الکترونیکی گردشگر وجود داشته باشد تا کلیه مراحل کاغذی حذف و گردشگر تمام عملیات مورد نیاز خود را از طریق همان کارت هوشمند به انجام رساند. به این ترتیب تعامل فیزیکی گردشگر با بخشهای سرویس‌دهنده به حداقل رسیده و تمام فرآیند ورود گردشگر الکترونیکی خواهد شد.
سایتهای زیر در زمینه e-visa به فعالیت می‌پردازند:
ـ http://www.ausvisas.com
ـ http://www.visatorussia.com
ـ http://www.gotorussia.com
ج) سیستمهای رزرو و فروش اینترنتی بلیط
یک سایت معتبر سرویس دهنده در زمینه گردشگری الکترونیک ET، بایستی خدمات مربوط به رزرو و فروش الکترونیکی بلیط مؤسسات مختلف حمل و نقل ( هوائی، دریائی، ریلی و جاده‌ای) را دارا باشد. هنگامی که یک توریست به یک سایت ET مراجعه می‌کند باید قادر باشد تا از طریق همان سایت و همان واسط کاربری کلیه عملیات رزرو و خرید بلیط خود را به انجام رساند.
رزرو و فروش بلیط خطوط هوائی بین المللی عموماً از طریق سرویس دهندگان جهانی انجام می‌پذیرد، در سطح جهان اکثر شرکتها با یک یا چند سرویس دهنده عمده ارائه دهنده این خدمات مانند گابریل ، گالیلئو و …. وارد قرارداد شده و اطلاعات خود را روی اینترنت عرضه می‌کنند. لکن در بعد داخلی و منطقه ای شرکتهای هوایی و موسسات گردشگری می توانند با استانداردهای مستقلی که خود تعریف می کنند اطلاعات مورد نظر را مهیا کرده و بر پایه سیستم هایی که خریداری کرده یا طراحی نموده اند به رزرو و فروش اینترنتی بلیط بپردازند . بنابراین وب سایتهای ET عموماٌ برای ارائه خدمات رزرو و فروش الکترونیکی بلیط خطوط هوائی بین المللی اطلاعات مورد نیاز گردشگر را از طریق سرویس دهندگان جهانی که با نام( GDS) Global Distribution System شناخته می‌شوند تأمین می کنند. ولی در بعد داخلی از آزادی عمل بیشتری برخوردار بوده و می توانند بین استفاده از خدمات این سرویس دهندگان جهانی و استفاده از سیستم اختصاصی خود یکی را انتخاب کنند .
در مورد سایر روشهای حمل و نقل نظیر حمل و نقل دریایی ، ریلی و جاده ای وضعیت متفاوت است . از آنجا که اغلب سرویس دهندگان در این حوزه ها سرویس دهندگان منطقه ای هستند لذا وضعیت با خطوط هوایی کاملاٌ متفاوت است و سایتهای فعال در زمینه ET بایستی با موسسات فعال در زمینه های فوق مستقیماٌ وارد مذاکره شده و به نحوی اطلاعات آنها را روی سایت مهیا کنند .
در حالت خرید اینترنتی بلیط از آنجا که تعامل مستقیمی بین گردشگر و فروشنده بلیط وجود ندارد بلیط بصورت الکترونیکی ( e-ticket) عرضه می شود به این معنا که گردشگر پس از خرید بلیط تنها یک کد شناسایی دریافت کرده و تا قبل از حضور در ترمینال بلیط در دست نخواهد داشت و پس از مراجعه با مطابقت دادن اطلاعات موجود در بانک اطلاعاتی با کد شناسایی بلیط صادر و به وی تحویل می‌گردد.
نکته بسیار مهم دراین زمینه امکان ارتباط دادن این سیستم ها با یکدیگر است به این معنا که سایت بایستی قادر باشد برای گردشگر یک برنامه پیوسته سفر مهیا کند .گردشگری علاقمند است بخشی از سفر خود را با هواپیما رفته سپس با قطار به شهر دیگر برود از آنجا بوسیله کشتی به کشوری دیگر سفر کند و بعد از آن با اتوبوس سفر خود را ادامه دهد و در نهایت مجدداً با هوپیما به شهر خود بازگردد، تمام طول این مسیر باید از طریق سایت در دسترس بوده و امکان رزرو بلیط‌های همه سرویس دهندگان حمل و نقل مهیا باشد. به عبارت دیگر یک وب سایت ET بایستی امکان رزرو و فروش بلیط به عنوان یک محل متمرکز برای تمامی خطوط هوائی، ریلی،‌جاده‌ای و دریائی در اختیارگردشگر قرار دهد تا به آن وسیله گردشگر کل سفر خود را از ابتدا رزرو و برنامه‌ریزی کند.
یک سایت ET معتبر باید با کلیه شرکتهای حمل و نقل که در منطقه تحت پوشش او فعالیت دارند، بانکهای معتبر و مختلف برای سرویسها مالی و نقل و انتقال پولی مورد نیاز،‌مراکز دولتی برای خدمات اداری به گردشگران و… ارتباط دایمی داشته باشد تا بتواند از سرویسهائی که عرضه می‌کند پشتیبانی کند.
همچنین علاوه بر امکان رزرو بلیط هواپیمائی‌ها، کشتیرانیها، اتوبوسرانیها و قطارها برخی از سایت های موفق در زمینه ET خدمات خود را تا سطح رزرو خودروهای شخصی یا تاکسی‌ها در طول سفر برای دیدن اماکن تفریحی و تاریخی و… گسترش داده و به گردشگران به صورت کامل در طول سفر خدمت دهی می‌کنند.
در پایان باید گفت سرویس رزرو و فروش بلیط موسسات حمل و نقل جزء جداناشدنی یک سایت معتبر ET بوده و به منظور خدمت دهی هر چه بهتر نیازمند سرمایه گذاری گسترده و مدیریت موثر است .
د) هتلداری الکترونیکی
یکی از مباحث مطرح در زمینه گردشگری الکترونیک (ET) هتلداری الکترونیک است. از مهمترین خدماتی که یک گردشگر در طول مدت سفر خود از کشور میزبان دریافت می‏کند امکانات و سرویسهایی است که برای اقامت وی ارایه می‏کنند. در یک سایت (ET) هر چه امکانات و گزینه‏های بیشتری در مورد اقامت گردشگر وجود داشته باشد سایت موفق تر خواهد بود.
سرویس هتلداری الکترونیک در سطوح متفاوتی در سایتهای ET مختلف عرضه می‏شود برخی از این سایتها هتلداری الکترونیکی را در سطح معرفی هتلها و ارایه اطلاعاتی نظیر تلفن و آدرس آنها ارایه می‏کنند، ولی سرویس هتلداری الکترونیک می‏تواند بسیار فراتر از این خدمات اطلاعات رسانی و به صورت کامل ارایه گردد. در یک سرویس هتلداری الکترونیک گردشگری که به سایت ET مراجعه می‏کند باید همانند یک مراجعه کننده حضوری به هتل امکان دریافت اطلاعات مورد نیاز خود را دارا باشد.
یک سایت ET با ایجاد ارتباط با هتلهای متعدد در سطوح سرویس و قیمت متفاوت می‏تواند گزینه‏های مختلفی را برای گردشگر مهیا کند. در یک سایت ET معتبر اغلب هتلهای مناسب در منطقه‏ای که گردشگر برای سفر انتخاب کرده است در دسترس بوده و گردشگر می‏تواند آنها را انتخاب کند. طبقه‏بندی این هتلها در قالبهای مختلف و امکان جستجوکردن هتلها بر اساس قیمت، سرویس، رتبه (تعداد ستاره) حداقل امکانات لازم برای یک برنامه هتلداری الکترونیکی کامل است. در چنین سیستمی گردشگر پس از مراجعه به سایت ET، لیستی از هتلهای موجود را مشاهده کرده، و اطلاعات کاملی از نحوه سرویس هر هتل، تصاویر اتاقها، سالنها ، امکانات مختلف هتل، معرفی کامل سرویسهایی که هتل برای گردشگران مقیم در خود ارایه می‏کند را دریافت می کند گردشگر پس از مشاهده سرویسهایی که در هر یک از هتلها در دسترس او قرار می‏گیرند و مقایسه هزینه‏های هر یک, هتل موردنظر خود را انتخاب می‏کند، در اینجا ارتباط پویا میان وب سایت ET و هتل اهمیت پیدا می‏کند. اغلب سایتهای ET در این مرحله یک تقویم که روی آن تعداد اتاقهای خالی هتل در تاریخهای مختلف نمایش داده شده است را به گردشگر عرضه می‏کنند و گردشگر در هر تاریخی که مایل بود اتاق موردنظر خود را انتخاب کرده و رزرو می‏کند. سایت و هتل باید امکان دسترسی به یک بانک اطلاعاتی مشترک را دارا باشد تا همزمان و به صورتonline اطلاعات را به هنگام کنند چرا که ممکن است هتل همزمان مشغول رزرو اتاق برای مراجعین حضوری به خود باشد و نباید رزرو اتاق برای دو گردشگر متفاوت امکانپذیر باشد.کسب این اطلاعات به صورت online مهمترین بخش از یک سیستم رزرو را در هتلداری الکترونیک تشکیل می‏دهد.
و) Ticketing
با گسترش روز افزون فن آوری اطلاعات و افزایش تاثیرگذاری آن در زندگی بشر ، به تدریج مفاهیم قبلی در حال متحول شدن هستند و به همراه خود مفاهیم جدیدی را متولد می کنند.بعد از پیدایش مفهوم e-traveling و به دنبال آن e-tourism ، واژه جدیدی تحت عنوان e-ticketing به عنوان یکی از سرویسهای قابل ارائه به وجود آمد.به طور کلی e-ticketing عبارت است از سرویسی که بلیطهای الکترونیکی مسافرتی مناسبتری را( نسبت به بلیطهای کاغذی و کارتها ) ایجاد می کند.تمام اطلاعات مورد نیاز که قبلا به صورت پرینت قابل دسترسی بود در این سیستم در یک بانک اطلاعاتی الکترونیکی ذخیره شده است.به عبارت ساده تر انتشار الکترونیکی اوراق مسافرتی به صورت یک مرحله ای را e-ticketing گویند.
در این سیستم مدیر حسابهای شما با تهیه و تائید یک شماره شناسایی ویژه برای شما این امکان را فراهم می سازد تا در هنگام بررسی ویزا ، کارت شناسایی و یا چهره نگاری در سر میز پذیرش بلیط مجوز لازم برای عبور صادر شود. لازمه دسترسی به سرویس e-ticketing طراحی یک سیستم فروش الکترونیکی بلیط است. به طور کلی یک سیستم فروش الکترونیکی بلیط ساختاری چند قسمتی دارد.این بخشها عبارتند از:
دسته بندی ، فروش ، ارسال و تجدید بلیطهای الکترونیکی( کارتهای مسافرتی و روادید ، تامین اعتبار بلیطهای تهیه شده و…) کنترل و بررسی اعتبار بلیطها جمع آوری و تایید اعتبار به کمک بانکهای اطلاعاتی مبتنی بر سیستمهای بی سیم مدیریت و کنترل( مستقیم یا غیر مستقیم ) محلهای فروش به منظور انتقال اطلاعات ساختار یافته( بلیطها و کرایه دریافتی ) و دریافت اطلاعات مرتبط با بلیطهای فروخته شده مدیریت داده های ساختار یافته به کمک سیستمهای بلیطهای الکترونیکی و یکپارچه شدن با دیگر سیستمهای اطلاعاتی مرتبط(برنامه ریزی سرویسها ، مدیریت تعمیرات و نگهداری ، محاسبات تحلیلی)آمارها ، گزارشات و تقسیم منابع بین اپراتورهای سیستم حمل و نقل که در ساختار طراحی شده جای می گیرند.
در این سیستم ابتدا کاربر به یک آژانس تخصصی فروش الکترونیکی بلیط تقاضای ثبت رزرو بلیط خود را می دهد. بعد از طی مراحل پرداخت از طرف پایگاه فروش بلیط پیامی مبنی بر تائید فرآیند خرید بلیط برای شما ارسال می شود و بلیط به نام شما ثبت می شود. سپس شماره تاییدیه(confirmation number) ، برنامه سفر و اوراق مربوط به بلیط خریداری شده از طریق پست الکترونیکی ارسال می گردد.در خروجی نهایی بررسی بلیط مسئول پذیرش شماره تاییدی را دریافت می کند و با تایید ID مربوطه مجوز عبور را صادر می کند.
با توسعه امکانات مخابراتی و گسترش سیستم WAP تکنولوژی Mobile E-ticketing آینده سیستمهای فروش الکترونیکی بلیط را رقم می زند.این سرویس هم اکنون به صورت محلی ارائه می شود اما دارای قابلیت عمومی سازی آن در سطح بین المللی می باشد به طوری که خدماتی مانند:
▪ فروش الکترونیکی و رزرو بلیطها
▪ توزیع بلیط
▪ تایید اعتبار و شناسایی بلیطها در هنگام پذیرش مسافرین
▪ سیستم هوشمند توزیع صندلی در بین خریداران بلیط … را شامل خواهد شد.
تعداد زیادی از سایتهای اینترنتی به ارائه سرویس e-ticketing و رزرو الکترونیکی و نیز اطلاع رسانی آن می پردازند برای آشنایی بیشتر با چنین سرویسهایی به پایگاههای اینترنتی زیر مراجعه کنید:
ـ http://www.alitalia.co.uk/eticketing.html
ـ http://yourcountry.swiss.com/local/index-uk/id-tp-ai-e-ticketing-uk.htm
ـ http://calenje.china-airlines.com/res/html/ci/home_en.htm
ـ http://www.orbitz.com/
ـ http://www.anytickets.com/
هـ) برنامه‌ریزی مقصد
سیستمهای برنامه‌ریزی مقصد (Destination Guide) بخش مهمی از سایتهای معتبر گردشگری الکترونیک (ET) را تشکیل می‌دهند. به واسطه زیرساختار پیچیده‌ای که ارائه سرویس برنامه‌ریزی مقصد نیاز دارد تنها برخی از سایتهای فعال درET به ارائه آن می‌پردازند. در واقع برنامه‌ریزی مقصد معادل الکترونیکی تورهای امروزی است که همانند تورهای امروزی در سطوح متفاوتی ارائه می‌شود. برخی از سایتها این سرویس را به صورت بسته‌های مسافرتی (Travel Package) که برنامه‌های از پیش تعیین شده و ثابت سفر به همراه کلیه ملزومات مورد نیاز گردشگر هستند عرضه می‌کنند و برخی دیگر که زیر ساختار مناسب آنرا مهیا کرده‌اند سرویس را به صورت یک برنامه سفر کامل با قابلیت تغییر متناسب با خواست گردشگر ارائه می‌کنند.
یک سیستم برنامه‌ریزی مقصد کامل عبارتست از یک سیستم هوشمند که با دریافت اطلاعات خاصی از گردشگر بهترین برنامه سفر متناسب با خواسته‌های او را ارائه می‌کند. این سیستم با ارتباط دائمی به خطوط هوایی بین‌المللی و داخلی، شرکتهای حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی کلیه مراحل سفر را از طریق بانکهای اطلاعاتی در اختیار دارد. علاوه بر این به اطلاعات هتلهای موجود در شهرهای مختلف، مراکز دیدنی، … نیز از طریق بانکهای اطلاعاتی دسترسی داشته تا امکان برنامه‌ریزی بر پایه موجود بودن صندلی خالی در برنامه موسسات حمل و نقل، اتاقهای خالی هتل و … وجود داشته باشد. در این سیستم امکان جستجو به صورت کامل توسط گردشگر وجود داشته و وی می‌تواند براساس معیارهای مختلفی، گزینه‌های متعددی برای سفر خود دریافت کرده، و از میان آنها انتخاب کند.
برای مثال یک گردشگر پس از مراجعه به این بخش از سایت ET با انتخاب مبدا و مقصد و تاریخهای آغاز و پایان سفر خود می‌تواند مسیرهای مختلف و سطوح سرویس متعدد را در قیمتهای مختلف مشاهده و از میان آنها برنامه سفر خود را انتخاب کند. علاوه براین گردشگر می‌تواند تاریخهای آغاز و پایان و حدود قیمت مورد نظر خود را انتخاب کرده و سایت برنامه‌های مختلف مناسب برای سفر وی را به گردشگر معرفی کند و سپس گردشگر از میان برنامه‌های ارائه شده برنامه مورد علاقه خود را انتخاب و اقدام به خرید آن کند.ارائه این سرویس نیازمند در اختیار داشتن ارتباطات Online با سایتهای اطلاعات موسسات حمل ونقل هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای، ارتباط دائمی با هتلها، مراکز دیدنی، تورها و موسسات مسافرتی، همچنین در اختیار داشتن یک سیستم شامل یک موتور جستجو با معیارهای چندگانه، یک سیستم هوشمند پیشنهاد برنامه سفر و … است، تا به وسیله این زیر ساختارها امکان ارائه یک برنامه سفر با قابلیت تغییر متناسب با خواست مشتری مهیا گردد. برخی از سایتهای ET که به ارائه سرویس در زمینه برنامه‌ریزی مقصد می پردازند خود فاقد چنین زیرساختاری بوده و در واقع تنها ارائه کننده سرویس هستند و پردازش اطلاعات و ارتباطات زیرساختاری را از سازمانهای دیگر اجاره می‌کنند. سازمانهای اصلی ارائه کننده سرویس که دارای چنین ساختارهایی بوده و امکان جستجو و برنامه ریزی سفر را ارائه می دهند با نام DMO که مخفف عبارت (Destination Management Organization) می باشد، شناخته میشوند. گستردگی معیارهای در اختیار گردشگر برای جستجوی برنامه ها توسط کاربر و تعدد بسته های مسافرتی ارائه شده به گردشگران، توانمندی این مؤسسات (DMO) را نشان می دهد.
● شبکه سازی مشترک و تاثیرات آن بر گردشگری
وب سایت ها موجب می شوند کاربران بیوگرافی «زندگی نامه» خود را وارد این فضا کرده و در امور اینترنتی مشارکت کنند. مشهورترین وب سایت ها، ازجمله: myspace.com و bebo.com تمایل کاربران را برای تغییر شکل وب سایت ها به عنوان مکان گردآوری و اجتماع مردم با گذشته مشابه نشان می دهند.
وب سایت های شبکه های اجتماعی تأثیرات بسیاری بر چگونگی ایجاد، سازماندهی و استفاده گردشگران از تجربیات گردشگری می گذارند. امروزه، بسیاری از گردشگران ترجیح می دهند از دیگر مسافران اطلاعات لازم را کسب کنند تا بهترین برنامه سفر را برای خود تدارک ببینند. برخی گردشگران نیز از راه اینترنت تجربه مورد نیاز را به دست می آورند و با دوستان خود از راه اینترنت سفری را تدارک می بینند. این قبیل گردشگران از الگوهای تجاری الکترونیکی برای توزیع و تولید بسته های گردشگری استفاده می کنند.
● تأثیر بر تدارک گردشگری
در حالی که تجربیات گردشگری در وب سایت اجتماعی توزیع می شود، انواع جدیدی از واسطه گران اینترنتی، خود را با الگوهای تجارت الکترونیکی و ابزارآلات شبکه اینترنتی سازگار می کنند و کاربران آنها نیز با دیگران؛ به این ترتیب، به طور همزمان همراه با دوستان خود به سفر می روند. برای مثال، سایت های travelpost.com، traveltoyether.comو realtravel.com انواع جدید واسطه های اینترنتی هستند که کاربران از آنها بهره لازم را گرفته و به راحتی می توانند شرایط سفر اینترنتی، فرستادن ایمیل به دوستان و ارتباط با آنها را فراهم سازند.
حضور واسطه گران اینترنتی، نظیر: طراحان سفرهای yahoo سبب توسعه بخش گردشگری می شود؛ زیرا با ابزارآلات شناخته شده ای به رزرو مکان های مورد نیاز گردشگران می پردازند.
طراحی و سازماندهی الکترونیکی سفرها سبب می شود کاربران با اطمینان بیشتری از تجربیات ضروری استفاده کرده و برنامه ایده آلی را برای مسافرت خود تدارک ببینند.
● پادکستینگ و فایل های تصویری بر روی اینترنت
این عبارت به فایل های سمعی و بصری که از سوی کاربرای وب سایت ها به کار می رود اشاره دارد که youtube.com ازجمله مشهورترین وب سایت ها برای توزیع این قبیل مفاهیم است.
▪ تأثیرات پادکستینگ بر نیازهای گردشگری
تجربیات حاصل از گردشگری نامحسوس است؛ یک فرد نمی تواند تجربیات سفر را درک کند، مگر اینکه به آن مقصد گردشگری سفری داشته باشد؛ بنابراین، اگر فردی بدون آگاهی به خرید اینترنتی بپردازد، احتمالا مشکلاتی رو به رو می شود؛ در این صورت پدکستینگ به کاربران اجازه می دهد تا تصمیم بهتری بگیرند و پیش از خرید آنچه مورد نیاز آنهاست، تجربیات لازم را کسب کنند و به فایل های صوتی و تصویری هتل ها و مراکز گردشگری دسترسی یابند.
▪ تأثیرات پدکستینگ بر تدارکات گردشگری
بسیاری از مسوولان گردشگری از پدکستینگ به عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی و بازاریابی استفاده می کنند. برای مثال، به منظور تبلیغات پتانسیل مشتریان خود هتل جومر را در وب سایتشان می گذارند تا آنچه مورد نیاز مشتریان است به سهولت در اختیار آنها قرار گیرد.یا گالری تیت که بازدیدکنندگان را قادر می سازد تا از تجربیات نقاشی های آنها استفاده کنند یا نمایشگاه برنامه های صوتی تصویری خود را بر روی وب سایت گالری قرار دهد و دیگران بعدها به راحتی بتوانند به عنوان راهنمای سیار آنها را برای خود داشته باشند.سایت orbitz.com پدکستینگ را با مقاصد مختلف آماده می کند تا گردشگران آنها را بر روی mp۳playerدانلود کنند.هتل لاس وگاس نیز بر روی وب سایت خود بخشی ویدئویی با عنوان maximum راه اندازی کرده است تا سرویس های هتل، مراکز تفریحی و برنامه های فعال آن را معرفی کند.
● وب لاگ ها
وب لاگ ها شکلی از خبرهای اینترنتی نظیر روزنامه ها یا خاطرات شخصی هستند که روی وب سایت منتشر و معمولا از راه سیستم RSS توزیع می شوند.وب لاگ ها نوعی روزنامه است که اطلاعات در آن منتشر و به ترتیب زمانی ارائه می شوند و ممکن است به یک موضوع عمومی، نظیر: سفر یا موضوع خاصی، چون: چرخه گردشگری در آلمان اشاره داشته باشد. نمونه های بسیار زیادی از وب لاگ ها در حالت عمومی یا خصوصی در زمینه گردشگری وجود دارند که از میان آنها می توان به tripadvisor.com، hotelchatter.com، igougo.com و gazetters.com اشاره کرد.هر شخصی می تواند به راحتی وب لاگ ایجاد کند. این کار با استفاده از نرم افزاری ویژه امکان پذیر است؛ برای مثال از موتور جستجوی google می توان برای انتشار متن ها، تصاویر، وب لاگ ها، لینگ به وبلاگ ها، صفحات وب، فایل های صوتی و تصویری استفاده کرد. وب لاگ ها معمولا ابزار بسیاری مهمی برای بررسی ها اطلاعات لینک ها و متون هستند. بسیاری از گردشگران، از وب لاگ ها به عنوان سرگرمی یا راهی برای ابراز وجود خود استفاده می کنند.تأثیر وب لاگ ها بر نیازهای گردشگریوب لاگ ها منابع اطلاعاتی بسیار مهمی برای گردشگری بین المللی با هدف دریافت پیشنهادات و توصیه های مورد نیاز برای سفر آنها هستند. علاوه بر این، وقتی تجربیات سفر یک فرد را از طریق وب لاگ می خوانید، تمایل به سفر مشابه و بازدید از همان مکان برای شما پدید می آید.
▪ محتویات وب لاگ ها براساس:
۱) جذب توجه کاربران اینترنتی،
۲) ایجاد علاقه برای کاربرانی که درجستجوی اطلاعات اضافی و بیشتر هستند،
۳) افزایش علاقه مندی فرد برای بازدید از مقاصد گردشگری
۴) پرورش فعالیت و استعدادها (برای مثال: رزرو هتل یا سازماندهی سفر به یکی از مقاصد گردشگری)
طبقه بندی می شود.لازم به ذکر است از قدرت وب لاگ ها در جهات منفی نیز می توان استفاده کرد؛ ازجمله انتشار یک تجربه بد می تواند بر میلیونها کاربراینترنتی اثر منفی بگذارد و دید آنها را نسبت به وضعیت گردشگری یک منطقه تغییر دهد؛ بنابراین، ایجاد کمپانی های گردشگری و طرح های آنها برای تولید وب لاگ برای کاربران حائز اهمیت است.
▪ تأثیرات وب لاگ ها بر مقدمات گردشگری
شواهد نشان می دهد مسوولان گردشگری و سازمان های مدیریتی مقاصد گردشگری باید توجه خاصی به وب لاگ های اینترنتی داشته باشند تا از این وب لاگ ها استفاده کنند. محققان با بررسی بازارهای اینترنتی رایگان سبب توسعه گردشگری و حفاظت از ارتباطات غیررسمی با توجه به نیاز گردشگران می شوند.بسیاری از موتورهای جستجوگر می توانند وب لاگ های موجود را شناسایی کنند و حتی به موقعیت آنها پی ببرند.
یکی از این جستجوگرها technorati.com است که حتی داده هایی را درباره وب لاگ های فعال اینترنتی ارائه می دهد و در این میان چگونگی معرفی وب لاگ و پتانسیل های موثر بر آنها به هنگام عملکرد موتور جستجوگر حائز اهمیت است؛ به عبارت دیگر، بسیاری از کمپانی های گردشگری، با توسعه وب لاگ های مختلف در وب سایت ها، فعالیت بسیاری انجام می دهند؛ برای مثال «ماریوت» وب لاگ مورد نظر خود را بر روی وب سایت ایجاد کرد، درحالی که شرکت استاروود وب لاگی را برای ارتباط با میهمانان مورد علاقه خود و افزایش وفاداری آنها، در وب سایت thelobby.com به وجود آورد.
با پدیدآوردن یک وب لاگ می توان برای مشتریان خدمات جالبی را ارائه کرد؛ به این ترتیب، آنها به راحتی می توانند بازارهای اینترنتی را بررسی و با آنها ارتباط برقرار کنند.
اکبر ترحمی
acd41b5bdd0a3050c6c20da097b56e62 ابزارهای ارائه خدمات در گردشگری الکترونیکی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد