جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آیین جهانی زرتشتیان در «چک چک» اردکان آغاز شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ خرداد ۱۳۹۷

یزد – ایرنا – آیین جهانی زرتشتیان عصر پنجشنبه با حضور پیروان کیش «آشو زرتشت» از ایران و دیگر کشورها در زیارتگاه «چک چک» اردکان استان یزد آغاز شد و به مدت پنج روز ادامه دارد.
چک چک یکی از مهمترین زیارتگاه های زرتشتیان جهان است که در ۴۳ کیلومتری شرق اردکان قرار دارد.
زرتشتیان در این آیین با خواندن بخشی هایی از اوستا کتاب مقدس پیروان این کیش ضمن راز و نیاز با « اهورامزدا» (خدا) برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی ایران، سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری دعا کردند.
زرتشتیان در استان یزد زیارتگاه های متعددی دارند و همه این زیارتگاه ها برای آنها حائز اهمیت است اما چک چک یا پیرسبز به سبب موقعیت جغرافیایی و شکل خاص آن از اهمیت بیشتری برخوردار است و در مناسبت های مختلف سال نه تنها میزبان تعداد زیادی از زرتشتیان بلکه میزبان گردشگران مسلمان نیز هست.
با این وجود، این مکان در روزهای ۲۴ تا ۲۸ خرداد اختصاص به زرتشتیان دارد و پیروان این آیین از شهرها و استان ها و کشورهای مختلف در آن شرکت می کنند.
برخی معتقدند که این گردهمایی در روزهای یادشده همانند همایش مسلمانان در موسم حج است و به همین اندازه برای زرتشتیان قداست دارد اما عده دیگری نیز معتقدند این ۲ مراسم قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.
پیروان آیین زرتشتی در کشورهای مختلف حدود ۱۵۰ هزار نفر تخمین زده می شوند که ۳۰ هزار نفر آنان در ایران زندگی می کنند.
حدود ۶ هزار نفر از این تعداد در شهرستان های یزد، تفت و اردکان سکونت دارند.
آتشکده و دخمه، ۲ اثر مهم زرتشتیان استان یزد است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
اقلیت زرتشتی یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارند.
رشید شهریاری یکی از زرتشتیان شرکت کننده در آیین یادشده به ایرنا گفت: حضور در این برنامه نوعی آیینی اجتماعی – مذهبی است، زرتشتیان ابتدا در محل زیارتگاه با روشن کردن شمع و عود به پرستش پروردگار یکتا و بی همتا می‌پردازند و سپس در جمع‌های چند نفره در فضای باز زیارتگاه با یکدیگر دیدار و گفت‌ و گو می‌کنند.
وی افزود: زنان و مردان زرتشتی طبق سنت خود هنگام ورود به محل عبادتگاه پوششی بر سر قرار می‌دهند و انواع شیرینی و خوراکی را نیز در میان هم کیشان خود به عنوان نذری توزیع می‌کنند.
فرماندار اردکان نیز گفت: گردهمایی تعدادی از زرتشتیان از کشورهای مختلف در زیارتگاه چک چک این شهرستان، نماد همبستگی و زندگی مسالمت آمیز پیروان ادیان مختلف در ایران است.
هادی مقیمی در حاشیه بازدید از گردهمایی زرتشتیان در این زیارتگاه به خبرنگاران افزود: زرتشتیان ایران و جهان در این محل حضور می یابند و با خدای خویش راز و نیاز می کنند.
وی با بیان اینکه زرتشتیان و پیروان ادیان دیگر در ایران عزیز هستند و با پیشینه طولانی و تمدن چند هزار ساله در کمال امنیت در کنار مسلمانان زندگی می کنند، تصریح کرد: پیروان ادیان مختلف آزادانه به عبادت می پردازند .
فرماندار اردکان گفت: هموطنان زرتشتی در انجام مراسم مذهبی کاملا آزاد هستند و در کمال آرامش و نظم، قوانین جاری کشور را نیز رعایت می کنند.
مقیمی با بیان اینکه زرتشتیان یکی از وفادارترین اقلیت هایی دینی در ایران هستند، اظهار کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی این ظرفیت را ایجاد کرده است تا پیروان همه ادیان در کنار هم زندگی کنند و آنها بدون هیچ محدودیتی به مراسم و عباد بپردازند .
فرماندار اردکان با اظهار خرسندی از همزیستی مسالمت آمیز پیروان ادیان ادامه داد: این ظرفیت به وجود آمده باعث افتخار ایران است.
وی افزود: برخی افراد در دنیا به دنبال تبلیغات سوء و منفی علیه ایران هستند و ادعا می کنند که به حقوق اقلیت های دینی احترام گذاشته نمی شود، آنها ضمن سفر به چک چک از نزدیک ببینند که حقوق همه هموطنان ما همان گونه که در قانون اساسی پیش بینی شده است به خوبی رعایت می شود.
فرماندار اردکان اظهار داشت: چک چک منطقه ای مناسب برای گردشگران کشور و حتی جهانیان است و در سال های اخیر هم تلاش شده که این مکان ساماندهی شود.
مقیمی افزود: همچنین انجمن زرتشتیان برنامه های خوبی در دست اجرا دارد که می تواند حوزه گردشگری را فعال تر کنند.
مرکز شهرستان ۹۸ هزار نفری اردکان در ۶۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا

zartoshtian آیین جهانی زرتشتیان در «چک چک» اردکان آغاز شد

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *