جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آژانس‌های گردشگری غیرمجاز را بشناسید. (توصیه درباره تورها)

تاریخ بروزرسانی :
۸ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۸ – به گزارش مشرق به نقل از اقتصادپرس، معمولا در ماه‌های پایانی سال گروه‌هایی مانند آژانس‌های مسافرتی و تورهای گردشگری با تبلیغات فراوان در رسانه‌ها، خیابان‌ها و معابر سعی می‌کنند مردم را برای رفتن به سفر به ویژه از نوع خارجی‌اش ترغیب کنند.

این روزها کافی است سری به دنیای مجازی بزنید و عباراتی مانند «سفر خارجی»، «تورهای بین‌المللی» و یا نام برخی از کشورها و شهرهایی که در چند سال گذشته مورد توجه شدید ایرانیان قرار گرفته همانند «آنتالیا»، «استانبول»، «سنگاپور»، «مالزی»،«دبی» و… را جستجو کنید.

با انجام این کار به طور قطع به موارد متعددی از آگهی‌ها و تبلیغات آژانس‌هایی برمی‌خورید که اصالت تمام آنان را نمی‌توان تایید کرد.

متاسفانه پدیده فعالیت تورها و آژانس‌های غیرمجاز چند سالی است که بسیار رایج شده و دلیل آن را نیز می‌توان به سودآوری این حرفه در زمینه برگزاری تورهای خارجی مربوط دانست.

معمولا این آژانس‌ها با استفاده از تصاویر بسیار زیبا ازشهرهای مقصد سعی می‌کنند توریست‌ها را برای انتخاب صددرصد آنان به عنوان مجری برگزاری تور ترغیب کنند.

یکی از ترفندهای این آژانس‌ها، تعیین هزینه‌هایی پایین‌تر از آژانس‌های رسمی و حرفه‌ای است و این شیوه در اصل شگرد کسانی است که تورهایی برای خارج از کشور برگزار می‌کنند و نیت آنها جز دستبرد به پول مردم نیست.

متاسفانه بارها دیده شده که مردم تنها به زیبایی‌های بصری توجه کرده و از روی تصاویر موجود از مقاصد گردشگری مورد ادعا دست به انتخاب می‌زنند و با این کار خود هم پولشان را از دست می‌دهند و هم وقت و اعصاب خود را در کشور و شهری که شاید تا ایده‌آل‌ها فاصله‌ای فراوان دارد، صرف می‌کنند.

این توریست‌ها تازه زمانی که به کشور مورد نظر می‌رسند، متوجه می‌شوند چه کلاه گشادی بر سرشان رفته و چاره‌ای جز تحمل مدت سفر و بازگشت به کشور ندارند.

* دام گسترده تورهای لحظه آخری

معمولا مسافران حرفه‌ای سفر به سایر کشورها از بهمن ماه اقدام به خرید بلیط‌های خود کرده‌اند، اما کسانی هم هستند که درست در روزهای آخر فریب آژانس‌ها و شرکت‌های غیرمجازی را می‌خورند که مدعی برپایی تورهای لحظه آخری برای کسانی هستند که قادر به پرداخت هزینه‌های بالا نیستند.

یکی از روش‌های این شرکت‌ها استفاده از پنل‌های پیام کوتاه برای فرستادن پیام تبلیغی خود با هدف جذب توریست بیشتر است.

معمولا در پیام‌های این شرکت‌ها ادعا می‌شود که تور شامل هتل ۴ یا ۵ ستاره بوده و خدماتی مانند صبحانه، نهار، استخر، گردش در شهر و ترانفسر رفت و برگشت با هزینه‌ای پایین می‌شود؛ ماجرا درست از اینجا کلید می‌خورد و مردم بدون توجه به مجوزهای قانونی و صحت خدمات مورد ادعا تنها بر قیمت‌هایی وسوسه‌انگیز اکتفا کرده و پول خود را برای توری که معلوم نیست کیفیتش چگونه است، دودستی تقدیم می‌کنند.

عبدالناصر میرچی، مدیر کل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره گفت: مردم مجذوب پیامک‌ آژانس‌های مسافرتی غیرمجاز نشوند و برای اطمینان از مجاز بودن آن‌ها با اداره کل نظارت استان‌ها تماس بگیرند.

همان‌طور که ذکر شد، معمولا در زمان‌های خاص مانند تابستان، پایان اسفند ماه و همچنین نوروز اقبال به آژانس‌های مسافرتی غیرمجاز رو می‌کند و بازار این موسسات در اثر غفلت توریست‌ها سکه می‌شود.

به گفته مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، بیشترین تخلفات را در حوزه گردشگری را موسسات مسافرتی انجام می‌دهند که معمولا مجوز ندارند و متاسفانه تعداد این آژانس‌ها در پیک سفر زیاد می‌شوند، زیرا متاسفانه در چند سال گذشته به شکل قارچ‌گونه رشد کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عمده آژانس‌های خدمات مسافرتی قانونی و مجاز کشور سعی می‌کنند با توجه به اعتباری که دارند به هیچ‌وجه به سمت تخلف نروند، چون ما با نام و نشان و مکان آن‌ها مواجهیم و عمده تخلفاتی که انجام می‌شود، توسط آژانس‌های غیرمجاز است و طبیعی است که ما از تعداد و نحوه فعالیت‌ این موسسات غیرمجاز اطلاعی نداشته باشیم.

میرچی خاطرنشان کرد: به محض اطلاع از نام و نشان و فعالیت یک موسسه غیرمجاز و غیرقانونی که به ارائه تور با قیمت‌های غیرواقعی مبادرت می‌کند و چیزی که در حوزه اختیارش نیست وارد شده است، موضوع را مطلی را هم به بخش اماکن نیروی انتظامی و هم به دایره پیشگیری از جرایم سایبری ناجا منعکس می‌کنیم که جلوی فعالیت این موسسات غیرمجاز گرفته شود.

وی درباره چگونگی تشخیص آژانس‌های مجازازغیر مجاز توضیح داد: اسامی آژانس‌های مجاز چه در تهران و چه در سایر استان‌ها اعلام شده است و در این زمینه به خانواده‌ها هشدار می‌دهیم که به‌عنوان سرپرست خانواده‌ای که می‌خواهند برنامه تور خانوادگی را طراحی کنند، بلافاصله با یک پیامک مجذوب نشوند.

مدیرکل نظارت و ارزیابی گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: آژانس‌های مسافرتی مجاز تابلو و شماره ثبت دارند، اما حتی در مواردی مردم به آژانسی شک دارند که مجاز است یا خیر می‌توانند به ادارت کل ما در استان‌ها و حتی اداره کل نظارت ۶۶۵۸۲۲۳۱-۰۲۱ تماس بگیرند تا مطمئن شوند آژانسی که می‌خواهند خدمتی از آن بگیرند قانونی است یا خیر.

احمدرضا، یکی از کسانی است که سال گذشته فریب یکی از آژانس‌های غیرمجاز را خورده است.

وی در این باره اظهار داشت: سال گذشته پیامکی داشتم با این مضمون که تور یک هفته‌ای ترکیه با هتل ۵ستاره، صبحانه، نهار و گردش در شهر برگزار می‌شود، اما هنگامی که به مقصد رسیدیم مشاهده کردیم که هتل ۵ ستاره امکاناتی در حد مسافرخانه‌های بین راهی دارد.

احمدرضا درباره هزینه‌ها گفت: در تبلیغات هزینه‌ای که ذکر شده بود، بسیار مناسب به نظر می‌رسید، اما در واقعیت غذا اصلا کیفیت نداشت و بسیار کم بود و برای گردش در شهر مسافران باید هزینه‌ای دو برابر معمول هزینه‌های آن شهر پرداخت می‌کردند.

وی تاکید کرد: هزینه این سفر بیش ازهزینه تورهای درجه یک برایم تمام شد.

البته در این میان تنها شرکت‌های مسافری غیرمجاز را نمی‌توان محکوم کرد، زیرا متاسفانه بسیاری از مردم با دیدم تبلیغات تورهای گردشگری با قیمت‌های ارزان به این مساله شک نمی‌کنند که چگونه چنین چیزی ممکن است و به راحتی پول خود را از دست می‌دهند.

همان طور که ذکر شد، در چند سال گذشته شرکت‌های غیرمجاز فراوانی مانند قارچ‌های سمی رشد کرده‌ و از ساده‌ لوحی توریست‌ها به سودهای کلانی دست یافته‌اند.

متاسفانه این توریست‌ها لحظه‌ای با خود نمی‌اندیشند که چگونه ممکن است تور یک هفته‌ای آنتالیا همراه بلیت هواپیما، هتل ۵ستاره، وعده‌های غذایی و گشت‌های داخل شهر با قیمت یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برگزار شود؟ در حالی که با کمی تامل می‌توان به این نتیجه رسید که ماجرا به طور قطع نمی‌تواند صحت داشته باشد.

در آستانه نوروز ۹۳ به مسافران توصیه می‌کنیم حتی به شرکت‌هایی که تور‌های داخلی را با قیمت‌های باور نکردنی برگزار می‌کنند، اعتماد نکنید، زیرا به‌طور قطع کلاهبرداری است. همچنین این افراد در مورد انتخاب آژانس‌های مسافرتی برای سفرهای خارجی دقت و وسواس بیشتری به خرج دهند، زیرا در صورت انتخاب و انجام سفر دستتان کاملا بسته است و مجبور هستید همه آنچه را نمی‌خواهید درکشوری غریب تحمل کنید و حتی دم هم نزنید.
13920105000273 PhotoA آژانس‌های گردشگری غیرمجاز را بشناسید. (توصیه درباره تورها)

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد