رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آغاز جشنواره «کافه مقصد گردشگری شهری» در تهران

تاریخ بروزرسانی :
۲ اسفند ۱۳۹۵

حمید شاهین‌پور، مالک معنوی نخستین کافه ایران که همزمان با یکصدو دهمین سال تاسیس آن، این جشنواره ملی را برگزار کرده است، در نشست خبری امروز اظهار داشت: نمایشگاه و جشنواره ملی کافه مقصد گردشگری شهری همزمان با یکصد و دهمین سالگرد تاسیس کافه لقانطه نخستین کافه ایران برگزار می شود.

وی با اشاره به تاریخچه ایجاد و تاسیس کافه در ایران اظهار داشت: حدود ۱۱۰ سال پیش اولین کافه ایران در خیابان باب همایون تهران راه اندازی می شود و پس از آن نهضت کافه نشینی در کشور رونق می یابد.

شاهین پور با اشاره به فعالیت ۴ هزار کافه در شهر تهران گفت: برخی کافه ها نماد میراث فرهنگی شهر تهران هستند.

وی با بیان اینکه کافه ها در گذشته در نقش شبکه های اجتماعی حقیقی، کاریابی، محل رویدادها و نشست های فرهنگی را ایفا می کردند، خاطرنشان کرد: کافه ها که در گذشته محل اتفاقات و تلاقی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بودند امروز این جایگاه کافه ها کمرنگ شده و یا کمتر به آن توجه شده است.

مدیر جشنواره ملی کافه مقصد گردشگری شهری با بیان اینکه علیرغم فعالیت ۴ هزار کافه در تهران هنوز صنف مستقلی برای کافه ها وجود ندارد، اظهار داشت: در سال ۱۳۰۷ اولین قانون صنف کافه داران در ایران نوشته شد که در آن در خصوص ساختار کافه ها، مولفه هایی عنوان شده بود. پس از آن صنوف دیگر دارای قانون شدند در حالی که هنوز کافه ها هیچ صنفی ندارند.

وی با اشاره به اینکه امروز قشر اجتماعی و فرهنگی جامعه در حوزه کافه داری فعالیت می کنند، اظهار داشت: افراد فعال در حوزه کافه معمولا افرادی فرهیخته و دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

شاهین پور در خصوص بخش های مختلف جشنواره ملی کافه مقصد گردشگری شهری گفت: سینما و کافه، ادبیات و کافه، شعر و کافه، موسیقی و کافه، معماری، تاریخ و کافه و نرم افزارهای مختلف که با فعالیت کافه مرتبط هستند از جمله بخش های جشنواره کافه مقصد گردشگری شهری است.

وی افزود: اولین کافه موزه کشور با حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و باغ موزه قصر در هفته اول اسفند آغاز به کار می کند.

وی با بیان اینکه کافه لقانطه یکی از پاتوق های فرهنگی کمال الملک بوده است، اظهار داشت: اسناد مختلفی مربوط به فرهنگ و تاریخ کافه در ایران وجود دارد.

شاهین پور با بیان اینکه نمایشگاه و جشنواره ملی کافه مقصد گردشگری شهری سوم تا شش اسفند در باغ موزه قصر برگزار می شود، گفت: از ساعت ۱۴ تا ۲۱ بازدید برای عموم مردم از این نمایشگاه و حضور در جشنواره آزاد است.

وی با اشاره به برنامه های در نظر گرفته شده طی برگزاری نمایشگاه و جشنواره گفت: مباحث مربوط به سینما و کافه، شهر و کافه، تئاتر و کافه، پیش پرده خوانی، معماری و کافه، موسیقی در کافه و ادبیات و کافه در ایام برگزاری نمایشگاه و جشنواره برگزار خواهد شد.
1kafe_40x30 آغاز جشنواره «کافه مقصد گردشگری شهری» در تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *