جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آش شولی یزدی

تاریخ بروزرسانی :
۲ مرداد ۱۳۹۳

آش شولی یکی از غذاها و آش‌های خوشمزه شهر یزد است که بر دو نوع است:

شولی ساده است که بیشتر در فصل زمستان بیشتر پخته می‌‌شود و در آن ماش پخته، اسفناج، چغندر، شوید و گاه شلغم و کدو زرد می‌‌ریزند.
نوع دوم آش شولی ترش است. مقداری نخود سالم یا نیم کوب و عدس را با چغندر خرد کرده یا نیم کوب می‌‌پزند و در فصل زمستان برگ چغندر را به‌جای برگ اسفناج در آن می‌‌ریزند و مقداری آرد گندم به آن اضافه می‌‌کنند. برای ترش کردن آن، از سرکه انار یا انگور و نیز رب انار استفاده می کنند. گاه از برنج نیز در آش استفاده می‌‌شود.

روش پخت آش شولی

مواد لازم :
برگ چغندر یا اسفناج نیم کیلو – چغندر خرد شده ۳ عدد – شوید تازه یا خشک – عدس یک پیمانه – نخود نصف پیمانه – نعنا داغ و پیازداغ و سیر داغ – سرکه – نمک وفلفل و زردچوبه

روش پخت :
ابتدا چغندرها را مکعبی خرد کرده همچنین برگ‌های اون یا اسفناج را نیز خرد کرده با شویدهای خرد شده می‌گذاریم بپزد. عدس و نخود را هم جداگانه پخته می‌شه از ماش هم استفاده کردو وقتی سبزی‌ها پخته شد به آن اضافه می‌کنیم. سپس پیازداغ‌ها را با نمک و فلفل و زردچوبه همراه با نعناع داغ تفت بدین .ترخون هم به نعنا داغ اضافه می‌کنیم به مواد اضافه می‌کنیم. سپس آرد را با آب مخلوط کرده و کم کم به آش در حال جوشیدن اضافه می‌کنیم. این آش از آش رشته غلظت کمتری دارد. در آخر سرکه را اضافه می‌کنیم. می‌توان به عنوان چاشنی به آن کمی شکر هم اضافه کرد. مقدار سرکه و شکر بستگی به ذائقه دارد.

در صورت تمایل می‌توان کمی سبزی آش هم استفاده کرد ولی اصل شولی با اسفناج و چغندر و شوید است. حبوبات را قبلا خیس کنید .برخی شولی را ترش و بعضی ترش و شیرین دوست دارند. برخی نیز از قره قوروت به جای سرکه استفاده می‌کنند.در قدیم یزدیها (و هم اینک پیروان خوش اشتهای آنها) شولی را به عنوان عصرانه استفاده کرده و بعد از آن نیز مقدار متنابهی چای نبات یا چای و باقلوا یزدی میل می‌کردند تا طبع سرد شولی را خنثی نمایند.

شولی 1 آش شولی یزدی

شولی آش شولی یزدی

منبع : سفره خونه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 1.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد