جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آرامگاه شهدای جنگ چالدران

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ مهر ۱۴۰۰

آرامگاه شهدای جنگ چالدران که به شهیدگاه نیز شناخته می‌شود. از مکان های دیدنی اردبیل است و در ضلع شرقى و جنوبى مجموعه بقعه شیخ صفى اردبیلی قرار دارد. شهیدگاه در زمان صفویه فضایی وسیع‌تر داشت. اما در حال حاضر قسمتی از آن زیر خانه‌ها و مدرسه جدیدالاحداث شمال جنت‌سرا رفته است. در کاوش‌های باستان‌شناسی اخیر، در جبهه غربی و جنوبی بیرون از مجموعه، قبور متعددی پیدا شدند که به نظر می‌رسد در ادامه گورستان شهیدگاه باشند. شهیدگاه در اصل گورستان عمومی مجاور آستانه بود. در سال ۹۱۵ هجری قمری، پس از غلبه شاه اسماعیل اول بر فرخ یسار شیروان شاه، اجساد سرداران شیخ حیدر که در جنگ‌های شیروان کشته شده بودند، به این مکان منتقل و مدفون شدند.

آرامگاه شهدای چالدران3 آرامگاه شهدای جنگ چالدران

جنگ چالدران

جنگ چالدران در ۳۱ مرداد سال ۸۹۳ خورشیدی میان سپاه قزلباش ایران به فرماندهی شاه اسماعیل یکم صفوی با ارتش عثمانی به فرماندهی سلطان سلیم یکم رخ داد. محل این نبرد در دشت چالدران در شمال آذربایجان بود. در این جنگ نیروهای قزلباش که در حدود ۴۰ هزار تن بودند، با سپاه حدود ۱۰۰ هزار نفری عثمانی جنگیدند و به دلیل کمی نفرات و نداشتن سلاح گرم، از سپاه عثمانی شکست خوردند. ارتش عثمانی دارای توپخانه و تفنگ‌های انفرادی بود ولی سربازان ایرانی با شمشیر، نیزه، تیر و کمان می‌جنگیدند. پس از این جنگ، دیاربکر و کردستان باختری برای همیشه از ایران جدا شد و به دست عثمانی افتاد. سپاه عثمانی شهر تبریز را نیز تصرف کرد اما به دلیل کمبود آذوقه مجبور به بازگشت شد.

از جمله جان‌باختگان این جنگ، سید صدرالدین؛ وزیر شاه اسماعیل صفوی بود که آرامگاهش در کنار امیر عبدالباقی و دیگر شهیدان این جنگ، واقع شده است. این آرامگاه از بیرون ۶ضلعی و از درون مدور است.

گفتنی است که نام چالدران پیشتر، «سیه چشمه» بود. که به پاس یادبود شهیدان جنگ چالدران که جان خویش را بر سر دفاع از خاک ایران از دست دادند، به «چالدران» تغییر داده شد. به گفته برخی پژوهشگران، چالدران در اصل «چهاردیران» به خاطر وجود چهار دیر یا کلیسا در این دیار بوده که به مرور زمان چالدران شده است.

نحوه دسترسی

آدرس :اردبیل، میدان عالی قاپو، ضلع شرقى و جنوبى مجموعه تاریخی بقعه شیخ صفى اردبیلی

 

آرامگاه شهدای چالدران2 آرامگاه شهدای جنگ چالدران

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 7 میانگین: 3.4]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *