رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳

آرامگاه احتمالی حضرت یونس

اشتراک گذاری

در شهرستان زنوز مقبره‌ای است که طبق روایات متعدد و داستان‌های محلی مربوط به حضرت یونس است.

حضرت یونس را تمام دینداران می شناسند. پیامبری که سالها در شکم ماهی زندگی کرد. هرچند زندگی و احوالات بسیاری از پیامبران و به خصوص حضرت یونس پر از شگفتی و عجایب گوناگون است اما شگفت انگیزتر این است که آرامگاه این پیامبر ماجراجو احتمالا در ایران است. هرچند به جز ایران ، مقبره هایی در لبنان و عراق نیز منتسب به این پیامبر است.

آرامگاه احتمالی حضرت یونس پیامبر درمحله «دیبین» و قبرستان «میلان» شهر زنوز واقع است. هرچند برای اثبات این مسئله جز به بعضی مطالب منقول و روایات سینه به سینه مردم اشاره نشده اما کسی هم آن را رد نکرده است.تنها مدرک مکتوبی که در این مورد وجود دارد کتاب”احسن التقاسیم” اثر مورخ معروف ابن مقدسی است که در سده سوم هجری نگاشته شده است. در این کتاب راههای جدا شده از مرند دو جاده عنوان شده که یکی به شهرستان خوی و دیگری به قلعه و آرامگاه حضرت یونس در منطقه زنوز ختم می شود.

در کتاب زنوز هم که مرحوم ابراهیم شهیدی آن را نگاشته است اشاراتی به این قبر شده است. به طوری که در این کتاب سابقه وجود آن تا ۵۰۰ سال گذشته به تفصیل توضیح داده شده است. در حاضر آرامگاه حدود نیم متر بلندتر از سطح زمین آجرکاری شده و درکنار خیابان قرار دارد!

در مورد گورستان میلان که آرامگاه حضرت یونس در آن واقع است مردم محلی و حتی مسئولان دولتی آنجا معتقدند محل دفن یک میلیون انسانی است که در یکی از جنگهای هنگام عقب‌نشینی کشته شده‌اند و همگی در آنجا دفن هستند. نام میلان نیز برگرفته از میلیون است.

در این شهر و روستاهای همجوار آن مانند زنوزق و درق آرامگاه اشخاص شناخته شده دیگری نیز وجود دارد که تا به حال هیچ فعالیتی برای شناساندن آنها انجام نشده است. مقبره میزا حسن فانی زنوزی، جد مادری آیت‌الله خامنه ای، مقبره سید هاشم ابن سید حسن، مقبره شیخ زین العابدین زنوزی معروف به شیخ،پیر عثمانلی، مقبره آقا میر علی اکبر، پیر اویو قلی، پیر درویش قیزی.

دره پیری و سلطان سنجر از جمله شخصیتهای معروف در عرفان اسلامی هستند که نام آنها در تمام کتابهای عرفانی آمده است.

در مورد مرند و شهرهای اطراف آن مانند زنوز روایات بسیاری وجود دارد اما آنچه که در مورد سابقه شهر مرند قابل استنادتر است سفرنامه شاردن، سفرنامه مادام دیولافوا و سفرنامه تاورنیه است. طبق نوشته این کتابها بطلمیوس جغرافی‌دان یونانی که قبل از میلاد می‌زیسته از این شهر به نام ماندگار نام می‌برد و آن را یکی از آبادترین شهرها در تاریخ می‌خواند. همچنین در روایات باستانی ارامنه آمده است که حضرت نوح در مرند دفن شده و کلمه مرند از یک لغت ارمنی به معنای تدفین برداشت شده است. اما بعضی دیگر از ارامنه معتقدند نوح بعد از طوفان در نخجوان فرود آمده و در این شهر نیز مدفون شده اما قبر همسرش در مرند است.

مطابق نوشته‌های تورات مادر حضرت نوح در مسجد بازار مرند مدفون است. مردم این شهر نیز با استناد به شنیده‌های سینه به سینه که به آنها رسیده است بر این باورند که قبر مادر حضرت نوح در این مسجد است.

VAHID.KH-(1) آرامگاه احتمالی حضرت یونس

VAHID.KH-(558) آرامگاه احتمالی حضرت یونس

عکسهای ارسالی توسط آقای توحید خالقی ثانی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *