رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ بهمن ۱۳۹۲

آتشکده کنارسیاه یا انبار کاه عشایر !

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ – خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ آتشکده کنارسیاه که در ۳۰ کیلومتری شهرستان فیروزآباد در استان فارس قرار دارد مجموعه نسبتا کاملی است که گفته می‌شود بنای آتشکده و ساختمان‌های وابسته به آن از قرن پنجم میلادی بر جای مانده است.

با این وجود این اثر تاریخی که یکی از دیدنی‌های استان فارس محسوب می‌شود هم‌اکنون جایش را به انبار کاه عشایر داده است. پیشتر نیز خبرگزاری میراث‌فرهنگی از وضعیت نابسمان این آتشکده خبر داده بود.

میلاد وندایی، باستان شناس از «کنار سیاه» به‌عنوان یکی از سی و اندی چهارتاقی‌های استان فارس نام می‌برد که بدون داشتن برنامه حفاظتی در معرض تخریب قرار گرفته است.

او که پیشتر تاکید کرده بود، آتشکده و چهارتاقی کنار سیاه که ‌به شماره ۴۵۳۴ در فهرست آثار ملی ثبت شده نیازمند تعیین حریم و گمانه‌زنی است.

اما در حال‌حاضر نه‌تنها این آتشکده و چهارتاقی تعیین حریم و گمانه‌زنی نشده که تبدیل به انبار کاه برای محلی‌ها و عشایر منطقه شده است. علیرضا جعفری‌زند، باستان شناس هم با اعتراض این اتفاق، رسیدگی به آثار تاریخی را ضرروی دانست.

او گفت: آتشکده کنارسیاه بدون داشتن برنامه حفاظتی در معرض تخریب قرار گرفته این درحالی است که متولیان میراث‌فرهنگی نیز نسبت به اتفاقات و آسیب‌های ناخوشایند میراث‌فرهنگی توجهی نمی‌کنند.

این درحالی است که آتشکده کنارسیاه از کاربردهای معماری برخوردار است و ورودی آن نیز دارای هشتی است. در خرداد ماه سال گذشت هشتی این سازه تاریخی مورد دخل و تصرف و چندین بار مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفت. آنطور که هم‌اکنون باستان‌شناسان می‌گویند نه‌تنها کنارسیاه تبدیل به کاهدانی شده که هنوز بقایایی از آتش‌سوزی و گودال‌های عمیق در این بخش از مجمومه به چشم می‌خورد.
IMAGE635281658431573942 آتشکده کنارسیاه یا انبار کاه عشایر !

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *