رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

«فرهنگسازی» ارواح را از محوطه کاخ اردشیر بابکان دور می‌کند

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ فروردین ۱۳۹۷

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۲۵ – خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ روستای آتشکده که در نزدیکی کاخ اردشیر بابکان در شهرستان فیروزآباد استان فارس قرار دارد سالهاست که با ساخت و سازهای گسترده و دفن مردگان مردم محلی مواجه است. اقدامی که به منظر و عرصه و حریم این بنای تاریخی آسیب وارد کرده‌اند.

سالهاست رسانه‌ها پیگیر این موضوع بوده اند. اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است. آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی گزارش‌ کرده‌اند درحال‌حاضر شدت گورهای کاخ اردشیر نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و این موضوع به‌قدری جدی شده که گردشگران به‌جای بازدید از یک سایت تاریخی از گورستان بازدید می‌کنند!

«مصیب امیری» رییس اداره میراث‌فرهنگی استان فارس اما در پاسخ به این پرسش که میراث‌فرهنگی برای جلوگیری از وسعت گورستان توسط مردم روستای آتشکده چه راهکاری درنظر گرفته، می‌گوید: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم و قرار است از سال آینده اجرایی شود شرایطی فراهم کردیم که قبرستان روستای آتشکده را به محل و زمین دیگری منتقل شود.

او با تاکید بر اینکه وسعت قبرستان و تعداد گورها بیشتر از این تعدادی که هم‌اکنون وجود دارد نخواهد شد ادامه داد: با برنامه‌ریزی که در دو حوزه اجتماعی و فرهنگی انجام دادیم تعداد گورها در آینده بیشتر از تعدادی که هم‌اکنون وجود دارد نخواهد شد.

او معتقد است: ما نمی‌توانیم به یکباره به مردم روستا بگوییم کاری که سالهاست انجام می‌دادید را دیگر انجام ندهید چراکه ممکن است این موضوع تبعات منفی برای میراث‌فرهنگی به‌همراه داشته باشد. بنابراین با فرهنگسازی و صحبت با اهالی روستا به‌زودی از این اقدام جلوگیری خواهیم کرد.

این درحالی است که مصیب امیری نیز معتقد است این زمین‌ها در تملک‌ مردم است و براحتی نمی‌توان از مردم خواست که مردگان خود را در محوطه کاخ اردشیر بابکان دفن نکنند.

با این وجود مدیر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان فیروزآباد اعلام کرده است که تا وقتی حریم و عرصه‌ی «کاخ اردشیر بابکان» تملک نشود، کار چندانی برای جلوگیری از دفن مردگان در محوطه‌ی این اثر ساسانی نمی‌توان انجام داد.

IMAGE635304916591285100 «فرهنگسازی» ارواح را از محوطه کاخ اردشیر بابکان دور می‌کند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *