جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آب پیازی خوزستان

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ شهریور ۱۳۹۹

آب پیازی خوزستان بیشتر در شهرهای دزفول و شوشتر طبخ می شود که به آن آب پیازی شوشتری یا آب پیازی دزفولی نیز گفته می شود . اما آب پیازی بختیاری هم داریم و مردم این مناطق این غذا را خیلی دوست دارند . این غذا که به گویش محلی او پیازی یا او پیوزی هم گفته می شود، طعم ترش یا ملس و کمی تند دارد. بر خلاف اسمش پیاز زیادی نداردو تقریبا شبیه اشکنه می باشد .روش های خیلی متنوعی برای تهیه آب پیازی وجود دارد و از مواد اولیه متفاوتی برای طعم دهی در این غذا استفاده میشود. تقریبا مثل سوپ بافت غلیظی دارد و عموما به همراه نان خرد شده و یا تخم مرغ سرو میشود. اگه تا به حال این غذا رو امتحان نکردید، پیشنهاد می کنیم اصلا از دست ندهید چون واقعا طعم فوق العاده ای دارد.

آب پیازی آب پیازی خوزستان

مواد لازم

پیاز ۱ عدد
زردچوبه به مقدار لازم
روغن کمی برای سرخ کردن
آب ۱ و ۱/۲ پیمانه
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۲ عدد
نمک و فلفل به میزان لازم
دانه انار کمی (اختیاری)

طرز تهیه

برای تهیه آب ترشی یا آب پیازک ابتدا پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به شکل خلالی برش دهید. سپس کمی روغن در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. پیازها را در قابلمه بریزید و خوب تفت دهید. وقتی پیازهای آب پیازی سبک و نرم شدند، زردچوبه را اضافه کنید و با هم تفت دهید. وقتی خوب با هم مخلوط شده و تفت خوردند، یک و نیم پیمانه آب اضافه کنید. اجازه دهید تا آب کاملا به جوش بیاید.وقتی آب به جوش آمد، باید نمک و فلفل را اضافه کنید. میزان نمک و فلفل به ذائقه خودتان بستگی دارد. حالا رب انار را در قابلمه ریخته و خوب بهم بزنید.

در این مرحله از تهیه آب پیازی یا او پیازی باید حرارت اجاق گاز را کم کنید. یکی یکی تخم مرغ ها را بشکنید و در قابلمه بریزید. تخم مرغ ها به صورت یک دست و یک تکه پخته و سفت خواهند شد. حدود ده دقیقه بعد مقداری نان خرد شده در قابلمه بریزید. خوب بهم بزنید. سپس حرارت را خاموش کرده و آب پیازی را در ظرف سرو بکشید. حالا با کمی دانه انار و سبزی تازه تزیین و سرو کنید. نوش جان.

نکات آب پیازی

– در صورت تمایل می توانید مقداری دانه انار هم به این غذا اضافه کنید.

– این غذا به روش های مختلفی تهیه می شود. شما می توانید آن را با تمر هندی یا زرشک هم تهیه کنید. و یا نان و تخم مرغ را به طور کلی از این غذا حذف کنید. هم چنین می توانید یک عدد سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کرده و به همراه پیاز تفت دهید.

– به ازای هر نفر حدودا یک تخم مرغ و یک عدد نان کافی است. در صورت تمایل می توانید این مقدار را کمتر یا بیشتر کنید.

– برای تلیت آب پیازی دزفولی یا بختیاری معمولا از نان خشک یا نانی که بیات شده استفاده می شود.

– در روش های دیگر تهیه این غذا به جای رب انار از رب گوجه فرنگی هم استفاده می شود.

– برای طعم دهی بیشتر به آب ترشی می توانید نصف پیمانه گردوی ساییده شده اضافه کنید. هم چنین برای ملس شدن طعم این غذا مقداری شکر هم اضافه می شود. اما این مقدار به ذائقه شما بستگی دارد.

– هر چه پیاز این غذا بیشتر باشد، غلظت و لعابی بودن آن هم بیشتر است.

– می توانید نان را به همراه رب انار اضافه کرده، تفت دهید و بعد آب را به آب پیازی اضافه کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *