جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار کوه نمک خرسین

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ بهمن ۱۳۹۳

آبشار کوه نمک خرسین در استان هرمزگان واقع است. این آبشار از کوه نمک خرسین واقع در غرب شهرستان درگز از محیطی نمکی به پایین میریزد و مناظر زیبایی ایجاد کرده است. بخش سیاهو در فاصله ۱۹ کیلومتری محور بندرعباس-سیرجان و در ۷۵ کیلومتری شمال خاوری بندرعباس قرار دارد . در فاصله ۳ کیلومتری شمال باختری بخش سیاهو ، گنبد نمکی سیاهو واقع شده است و بخش اعظم آن را نمک تشکیل داده است و غارهای نمکی آن بسیار طولانی است . اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است .

آب شوری که از گنبد سرچشمه می گیرد به زمین های کشاورزی اطراف و آبهای شیرین منطقه اثرات زیانباری وارد نموده است که در این مورد لازم است به منظور حفاظت اراضی کشاورزی از پیشروی آب شور ، اقدام به ایجاد حوضچه هایی نموده که آب شور درآن تبخیر گردد و نمک آن هم قابل استفاده گردد و با این راه حل از پیشروی گنبد نمکی هم جلوگیری می شود . گنبد سیاهو ذخایر متنابهی از نمک را دارد که این نمک در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد . از خاک سرخ آن نیز در صورت تغلیظ و شستشو در صنایع رنگ سازی داخل کشور استفاده می شود .

 

خرسین 1 آبشار کوه نمک خرسین

خرسین 2 آبشار کوه نمک خرسین

خرسین 3 آبشار کوه نمک خرسین

خرسین 4 آبشار کوه نمک خرسین

خرسین آبشار کوه نمک خرسین

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حمید

    با سلام خدمت مدیریت سایت .
    در مورد مطالب ثبت شده در مورد دره نمک خرسین و گنبد نمکی مطالبی رو ذکر می کنم ، چون اطلاعات اون ناقص و برخی مطالب صحت نداره .
    متاسفانه این گنبد نمکی با اسامی بسیاری نام گذاری شده که یک گردشگر یا زمین شناس رو دچار مشکل می کنه . اسامی که برای این گنبد انتخاب شده عبارتند است . گنبد نمکی سیاهو ، گنبد نمکی درگز ، گنبد نمکی خرسین ، گنبد نمکی کوه فینو ، گنبد نمکی مادر ،
    به دلیل اینکه این گنبد در جوار سه روستای درگز ، خرسین ، چاکل و همچنین در منطقه سیاهو قرار گرفته است ، اهالی همین مناطق ، اسم گنبد را به نام روستای خود گذاشته اند . زمین شناسان خارجی نیز به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات محلی درباره این گنبد ، و جستجو در نقشه گوگل مپ ، نزدیک ترین کوه به این گنبد نمکی ، که در گوگل مپ ثبت شده را به نام گنبد نمکی کوه فینو اسم گذاری کرده اند .
    بعضی از افراد بومی روستای درگز هم به روایتی از افراد مسن ، این گنبد رو به اسم (موم نمک ) یا مادر نمک و به اسم فارسی گنبد نمکی مادر می شناسند .
    به دلیل تضعیف نشدن حق روستایی در قبال نام گذاری اسم گنبد به نام روستای دیگر و تعدد اسم برای این گنبد نمکی و جلوگیری از اختلاف ساکنین روستاها ، در یک اقدام منسجم ، اسم این گنبد نمکی به نام گنبد نمکی مادر نام گذاری شده است .
    در این گنبد نمکی غارهای نمکی متعددی وجود دارد که معروفترین ان که ثبت ملی شده است غار خرسین می باشد ، این غار در ضلع شمال غربی گنبد نمکی مادر ، و در مجاورت روستای خرسین قرار دارد .
    این غار نمکی زیبا در مختصات جغرافیایی زیر قرار دارد
    N 27°۵۰’۲۹.۱
    E 056°۱۵’۱۳.۹
    جاذبه گردشگری دیگر این گنبد نمکی ، دره نمکی خرسین است که طول ان به پنج کیلومتر می رسد که یک کیلومتر ضلع غربی ان سرشار از ابشارهای نمکی و قندیل های بلند از بالای دره تا پایین دره می باشد . در این دره قندیل های نمکی معروف به گل کلم وجود دارد که به رنگ های نارنجی و زرد تزیین شده اند .
    اب شوری که از جنوب گنبد خارج می گردد به سمت شرق روستای چاکل رفته و در مجاورت باغات نارنگی نمی باشد و از زیر زمین در مسیر رودخانه زمستانی که در اثر بارندگی زمستانه جریان می یابد به سمت روستای رودشور می رود .
    با توجه به بودن این گنبد نمکی در کنار سه روستای درگز و خرسین و چاکل هیچ گونه اسیبی به درختان نارنگی این روستاها وارد نشده ، حتی در ضلع شمال شرقی و شمال غربی این گنبد نمکی ، باغات نارنگی معروف به باغ شعبان و باغات نارنگی خرسین وجود دارد . در شمال این گنبد نمکی کوه کلمان قرار دارد که چشمه اب شیرین از ان سرچشمه می گیرد که تامین کننده اب اشامیدنی و همچنین برای ابیاری درختان نارنگی از ان استفاده می شود .

    ۲۱ آذر, ۱۳۹۵ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام و تشکر از اطلاعات مفید شما دوست عزیز

      ۲۲ آذر, ۱۳۹۵
  • سپهر

    ممنون ولی این ماله هرمزگانه موضوع ماله درگزه لطفا درست کنین

    ۱۲ بهمن, ۱۳۹۳ پاسخ دادن
    • اسلوب

      با سلام این آبشار در موقعیت جغرافیایی N274953 E561356 در روستای درگز در محور بندرعباس کرمان می باشد .

      ۱۳ بهمن, ۱۳۹۳

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد