جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبشار وقت و ساعت دورود

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ آبان ۱۴۰۰

آبشار وقت و ساعت دورود در استان لرستان واقع است. آبشار وقت و ساعت یکی از شگفتیها و کمیاب ترین جاذبه های دنیاست که گردشگران با سفر به استان لرستان میتوانند از زیباییهای خارق العاده آن استفاده کنند. آبشاری که به صورت متوالی ۵۰ دقیقه میخروشد. ۲ ساعت توقف دارد. دورود یکی از شهرهای استان لرستان در دامنه رشته کوه زاگرس و در نزدیکی اشترانکوه قرار گرفته‌است. دو سر شاخه رود دز یکی از شمال و یکی از شرق در دورود به هم می‌پیوندند. با نام رودخانه سزار سرچشمه اصلی رود دز می‌شوند. این آبشار در دامنه کوه پریز به ارتفاع ۳۰۵۰ متر در جنوب شهرستان درود واقع شده است.

آبشار وقت و ساعت دورود2 آبشار وقت و ساعت دورود

غار وقت و ساعت

این آبشار در درون غاری به ارتفاع ۱۵ متر و عمق ۵۰ متر واقع شده و آب آن از انتهای سقف غار به پایین می‌جهد. نکته جالب در مورد این آبشار این است که آب زلال و گوارای آن در زمان‌های منظمی قطع و وصل شده و سر و صدای عجیبی را در داخل غار ایجاد می‌کند. در مواقع کم‌آبی، زمان توقف آب بیشتر و در فصول پرآبی زمان توقف آب کمتر است. بومی‌های منطقه در گذشته زمانشان را در غیاب ساعت با این آبشار ساعتی هماهنگ می‌کردند. خروش و خشکی آن برایشان حکم ساعت را داشته است. در گذشته این آبشار یک ساعت می‌خروشیده و یک ساعت متوقف می‌شده است .اما در حال حاضر خروش و توقف یک ساعته این آبشار، جای خود را به خروش ۵۰ دقیقه‌ای و توقف ۲ساعته داده است.

آبشار وقت و ساعت دورود3 آبشار وقت و ساعت دورود

آبشار که در دیواره جنوبی پریز و درون غاری به عرض ۷ متر، ارتفاع ۱۵ متر و عمق ۵۰ متر قرار گرفته است. آب زلال و گوارایی دارد که از انتهای غار و در سقف ۱۵ متری آن سرچشمه می گیرد. در حقیقت آبشار از دل غار شروع می‌شود و به کف غار می‌ریزد. زمانی که از غار بیرون می‌آید، تبدیل به چشمه می‌شود. بر اساس آنچه درباره این آبشار در کتب مختلف طبیعت ایران منتشر شده است. علت این خروش و توقف منظم آبشار وقت و ساعت، وجود یک چشمه بزرگ سیفونی (متواتر) در عمق زمین است. نظیر این چشمه در دو نقطه دیگر ایران (فریدون‌شهر و قره‌آقاج) وجود دارد. در فصلهای کم آب زمان توقف طولانی تر و در فصول پر آب زمان توقف کوتاه میشود ولی زمان جاری شدن آبشار همان ۵۰ دقیقه است.

آبشار وقت و ساعت دورود1 آبشار وقت و ساعت دورود

نحوه دسترسی

مسیر دسترسی به این چشمه و آبشار، حرکت از درود به سمت جنوب، در امتداد ریل راه‌آهن است. که پس از گذشتن از روستاهای چم‌چید، برآفتاب، چنار و ده کولیان و ۳ ساعت کوه‌پیمایی به دهانه غار و آبشار خواهید رسید. مسیر دیگر استفاده از قطار محلی و پیاده شدن در ایستگاه چم‌چید است که بقیه راه را می‌بایست پیاده طی کرد. چاه عجیب کوه پریز به نام “چاه ساز دهل ” از جاذبه‌های اطراف این آبشار است که با انداختن سنگ به داخل آن صدای دلنشینی تولید می‌شود. کوه زیبای اشترانکوه نیز از مهم‌ترین جلوه‌های طبیعی این محدوده است. از دیگر جلوه های خاص این منطقه می توان به صخره ای شبیه به پسر و دختر، در کوه چبیلستون اشاره کرد. که افسانه”کرودختر” را در بین اهالی زنده می کند. غار ناشناخته شهه، گوشه ای از شگفتی های طبیعت منطقه زیبای درود می باشند.

آبشار وقت و ساعت دورود آبشار وقت و ساعت دورود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *