رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ شهریور ۱۳۹۴

آبشار سوله دوکل

اشتراک گذاری

آبشار سوله دوکل یکی از زیباترین و مرتفع ترین آبشارهای ایران است که در منطقه مرگور ارومیه در دامنه ی سرسبز با چمنزارهای زیبا کوه ۳۴۸۷ سه هزارو چهارصدو هشتادو هفت متری دالامپر قرار دارد.و یکی از بهترین جاذبه های گردشگری طبیعی استان آذربایجان غربی است.

سوله دوکل به زبان کرد های بومی منطقه به معنی آبشار دود است.و علت این نام گذاری به دلیل برخورد شدید آب و صخرهای موجود در پیکره آبشاراست.سرازیر شدن آب از این ارتفاع باعث ایجاد یک حالت دودی شده و صدای محیبی را تولید میکند.خود کوه دالامپر نیز به معنی محل پرواز عقاب هاست این نام به خاطر وجود عقاب در این منطقه است علاوه بر عقاب حیواناتی چون گرگ و سمندر کردی نیز در این منطقه زندگی میکنند.که امروزه تعداد خیلی کمی از آن ها باقی مانده است.

آبشار سوله دوکل با چمن زارهای سرسبزی که در اطرافش قرار گرفته یکی از سرچشمه های رودخانه باراندوزچای می باشد.این آبشار در فاصله۶۱ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد.

از روستاهای که در نزدیکی کوه قرار دارند میتوان به روستای دیزج،گسیان،کوله بی،کچله و روستای سوله دوکل که همنام با آبشار است اشاره کرد.

مسیر رسیدن به آبشار از روستای دیزج به گسیان و سپس روستای کوله بی و در انتها روستای سوله دوکل است مسیر روستاهای دیزج و گسیان و کوله بی کاملا آسفالت بوده و فقط در انتها رسیدن به آبشار مسیر ناهموار و خاکی وجود دارد.در تمام مسیر به کوه آب به اندازه کافی وجود دارد و از این حیث کوهنوردان با هیچ مشکلی روبه رو نمی شوند.

آبشار سوله دوکل در روزهای تعطیل روزانه هزاران گردشگر را به دامن طبیعت میکشاند.و از ویژگیهای منحصر به فرد این منطقه مهمان نوازی و خون گرمی روستاییان و عشایر منطقه است.

منطقه آبشار سوله دوکل در آن قرار دارد منطقه ای مرزی است اما از لحاظ امنتی بسیار کم خطر است و هیچ گونه مشکل امنیتی نظامی گردشگران آبشار سوله دوکل را تهدید نمی کند.

977 آبشار سوله دوکل

978 آبشار سوله دوکل

979 آبشار سوله دوکل

منبع : مجله اینترنتی ارومیه

           
 

نظر کاربران :

  • آبشار سولار توکلن ارومیه

    آبشار سولار توکلن ارومیه ❤ هست اسم اصیلش خواهشا تحریف نکنید

    ۸ اسفند, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • آبشار سولار توکلن ارومیه قلب آذربایجان💙❤💚

    آبشار سولار توکلن ارومیه قلب آذربایجان هست تحریف نکنید و اسم های من درآوردیتونو بذارید کنار !!!!

    ۴ اسفند, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • ارومیه قلب آذربایجان ❤

    اینجا به ترکی آبشار ( سولار توکلن ) هست که اکراد مهاجر عراقی میخان تحریف کنن حتی اون‌ سینان داش سنندج جعلیتون هم جزیی از خاک آذربایجانه 😍

    ۱۶ آذر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • ارومیه قلب آذربایجان

    اسم این آبشار به ترکی سولار توکلن هست که اکراد مهاجر عراقی تحریف میکنن

    ۱۲ تیر, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *