جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

آبدرمانی چیست ؟

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

یکی از موهبت های این سرزمین برای مردمان آن آب های معدنی است که از دیرباز مورد استفاده آنان قرار می گرفته است . آنان به تجربه دریافته بودند که از این نعمت به خوبی استفاده کنند .سلاطین قدیم ایران نیز علاقه خاصی به استفاده از آب های معدنی داشته اند که آثار مسکونی ایجاد شده در کنار برخی از چشمه ها در دوران صفویه و قاجاریه گواهی است بر این مدعا .بر طبق تعریف موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی وزارت صنایع , آب معدنی طبیعی به آبی کفته می شود که دارای املاح معدنی , عناصر جزئی و یا دیگر ترکیبات باشد , مستقیما از چشمه و یا نقاط حفر شده از طبقات زیرزمینی به دست آمده و دارای خواص بهداشتی و درمانی باشد .

دو ویژگی فیزیکی مهم چشمه ها عبارتند از آبده (مقدار آب حاصله از چشمه در واحد زمان است) و درجه حرارت آب آن , تقسیم بندی حرارتی چشمه ها به صورت زیر انجام می شود :

آب های خیلی گرم : بالاتر از ۴۵ درجه سانتی گراد
آب های گرم : ۳۵ الی ۴۵ درجه سانتی گراد
آب های نیم گرم : ۲۸ الی ۳۵ درجه سانتی گراد
آب های معتدل : ۲۳ الی ۲۸ درجه سانتی گراد
آب های سرد : زیر ۲۳ درجه سانتی گراد

چسمه آبگرم آبدرمانی چیست ؟

دو عامل درجه حرارت و آبده چشمه های معدنی نقش مهمی در اهمیت درمانی و اقتصادی چشمه دارند . از نظر شیمیایی چشمه های آب معدنی به صورت زیر تقسیم می شوند :

آب های بی کربناته: این دسته از آب ها دارای انیدرید کربنیک محلول و نیمه ترکیبی است . غالبا از زمین های آذرین خارج شده و دارای انواع زیر است : بی کربناته سدیک – بی کربناته کلسیک و منیزیم .
آب های گوگردی عنصر اصلی تشکیل دهنده این دسته آب ها گوگرد است و دارای انواع : سولفوره سدیک ، سولفوره کلسیک و سولفوره نیتراته است
آب های سولفاته: از زمین های رسوبی منشا گرفته و دارای انواع زیر است : سولفاته سدیک و سولفاته کلسیک .
آب های کلروره سدیک:برخی از آب ها سرد بوده و از زمین های نمکی منشا می گیرند و برخی دیگر گرم بوده و دارای عناصری چون برم و ید بوده و در مناطق آتشفشانی ظاهر می شود .
آب های آهن دار: اگر میزان یون های فرووفریک بیش از ۱۰ میلی گرم در لیتر باشد جزو آب های آهن دار است .
آب های رادیو اکتیو: غالب چشمه های معدنی دارای مقدار کم و بیش مواد رادیو اکتیو هستند که از ویژگی های درمانی آن می تواند باشد . منشا رادیو اکتیو آب ها مربوط به زمین هایی است که آب از آن عبور کرده است .
هریک از این آب ها در درمان نوع خاصی از بیماری موثر است . روش های درمانی مختلفی در استفاده از آب های معدنی وجود دارد که می توان به نوشیدن , حمام , دوش , شستشو , تزریق , گاز و بخار آب و گل های طبی اشاره کرد .

البته متاسفانه بسیاری از چشمه های آب معدنی ایران بدون استفاده درست به رودخانه ها ریخته و یا به مصارف کشاورزی می رسند .

ایران دارای ۴۰ منطقه و ۳۵۰ چشمه آب معدنی بوده که عمدتا در دو رشته کوه البرز و زاگرس پراکنده اند . ولی به طور عمده چشمه های آب گرم ایران در ۴ منطقه لاریجان , اردبیل , هرمزگان و رامسر قرار گرفته است .

یکی از چشمه های آبگرم منحصر به فرد ایران در مشگین شهر و در کوهپایه های سبلان با نام قینرجه قرار دارد که دمای آن ۸۲ درجه سانتیگراد است .

قینرجه آبدرمانی چیست ؟

اغلب این آ ب ها در هنگام خروج از خود رسوباتی به جای می گذارند یا در مورد آب های آهن دار به ایجاد رگه های فلزی منجر می شوند که گاه به رنگ ها مختلف در می آید و منظره ی بسیار زیبایی را به وجود می آورد . رسوبات حاصله از آب های معدنی که در مجرای خروجی یا در حوضچه آب تجمع پیدا می کنند ; معمولا ذرات ریزی هستند که به همراه جریان بالا روی آب از داخل زمین و یا در نزدیکی سطح زمین وارد آب می شوند و به صورت املاح مختلف و رنگ های گوناگون مانند اکسید آهن مشاهده می شود .ممکن است رسوبات حاصل از انحلال مواد موجود در سطح زمین در آب معدنی باشد که غالبا ایجاد گل و یا لجن هایی را می نماید که در درمان مفید است .

از چشمه های معدنی ایران که در مظهر رسوباتی به جای می گذارند می توان چشمه آهن لاریجان , باداب سورت و آب آهن آبعلی را نام برد که رسوبات مختلف آهن به رنگ های قرمز و زرد در اطراف مظهر به جای گذارده اند .

باداب سورت آبدرمانی چیست ؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *