رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ شهریور ۱۴۰۰

‌مدال طلای ایران برای اختراع موزه‌ای

لینک این مطلب کپی شد!

به دنبال کسب مدال طلا توسط تیم ایران از مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا)، موزه ارامنه در تهران به عنوان پایلوت اجرای این اختراع انتخاب شد.به گزارش ایسنا، محمودرضا گرجی، سالار بصیری و مرجان حاجی‌رحیمی اعضای تیم ایران توانستند با ساخت وسیله‌ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه‌ای و نسخ خطی در راستای هوشمندسازی موزه‌ها، در بین ۸۰۰ گروه شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس، برای ایران مدال طلا کسب کنند.

-طلای-ایران-برای-اختراع-موزه‌ای ‌مدال طلای ایران برای اختراع موزه‌ای

 

مرجان حاجی‌رحیمی درباره این اختراع توضیح داد: ما موفق شدیم دستگاهی بسازیم که شرایط نگهداری اشیای موزه‌ای و نسخ خطی را به لحاظ دما، نور، صوت، حرارت، رطوبت و حشرات موذی پایش و کنترل کند و حتی بعضی از این موارد را می‌تواند دفع کند؛ این اختراع در مسابقه بین‌المللی سوئیس که در تیرماه به صورت مجازی در شهر ژنو برگزار شد، مدال طلا کسب کرد.

او با این توضیح که هر موزه بنا به فضا و محیطی که دارد به دستگاه متناسبی برای پایش و کنترل نیازمند است، افزود: قرار است این دستگاه با بودجه شخصی و به صورت پایلوت برای موزه ارامنه ساخته شود.

محمودرضا گرجی، نماینده تیم مخترعان نیز در نشستی که در ساختمان ایکوم ایران برگزار شد، توضیح داد: با ساخت این دستگاه سعی کردیم مشکلات موزه‌ها را کم کنیم، نه این‌که چیزی بر آن اضافه کنیم و امیدواریم بتوانیم در هوشمندسازی موزه‌های کشور گام کوچکی برداریم.

سیداحمد محیط طباطبایی ـ رییس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) ـ هم گفت: در دو سال گذشته موزه‌های جهان به دلیل شیوع کرونا دچار معضلات بسیاری شده‌اند، اما بودند موزه‌هایی که از فناوری‌های روز در فضای مجازی استفاده کردند و توانستند خودشان را سرپا نگه دارند که یکی از این موزه‌ها، موزه ارامنه تهران است.

او افزود: این طرح یکی از اقدامات رو به جلو در موزه‌های دنیاست و اتفاق خوشایندی است که آن را جوانان ایرانی ساخته‌اند.

-طلای-ایران-برای-اختراع-موزه‌ای1 ‌مدال طلای ایران برای اختراع موزه‌ای

آلیس شاهمرادیان، مدیر موزه ارامنه تهران نیز با اشاره به فعالیت‌های این موزه اظهار کرد: ما در موزه ارامنه تمام سعی خود را می‌کنیم تا اشیایی که از گذشته امانت به ما رسیده، در بهترین شرایط نگهداری شود؛ مثلا در موزه، نسخ خطی ۶۰۰ ساله داریم که شرایط نگهداری آن برای ما اهمیت دارد و از طرفی با ساخت این دستگاه می‌توانیم به هدف‌مان که حفاظت از اشیای موزه‌ای است بیشتر نزدیک شویم.

همچنین علیرضا قلی‌نژاد، معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به سرانجام رسیدن این طرح ابراز خوشحالی کرد و گفت: تاکنون گروه‌های زیادی اقدام به چنین کاری کرده‌اند، اما همه آن طرح‌ها نیمه‌کاره رها شد. بسیار خوشحالیم که یک گروه توانست علاوه‌بر ساخت این دستگاه در بعد جهانی نیز آن را مطرح کند.

او بیان کرد: آنالیز و پایش محیط برای نگهداری اشیای موزه‌ای و این‌که با چه چیدمانی صورت گیرد، از نکات مهمی است که در این طرح دیده شده است. همین طور از طریق کنترل است که می‌توان موزه را به وضعیت مطلوب‌تر رساند.

عملیات اجرایی نصب و راه‌اندازی دستگاه اختراع‌شده برای پایش و حفاظت از اشیای موزه‌ای و نسخ خطی از هفته آینده در موزه ارامنه تهران آغاز می‌شود.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *