جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

بام فرهاد ماکو

تاریخ بروزرسانی :
۲ شهریور ۱۴۰۰

بام فرهاد ماکو در ارتفاعات مجاور روستای سنگر در هفت کیلومتری شمال شهر ماکو واقع شده است .اخیراً آثار یک شهر تاریخی مربوط به هزارهٔ اول پیش از میلاد متعلق به دوره حکومت اورارتویی در شهرستان ماکو کشف شده است. در پایین این شهر اورارتویی مقبره ای صخره ای نیز وجود دارد که به دخمه سنگی این منطقه موسوم است.

این گور دخمه شامل اتاقهایی است که در دل کوه و درون صخره‌ ای بزرگ تراشیده شده است و با راه پله‌ ای سنگی به کوه متصل می‌ شود. دیواره‌ های سنگی دخمه فرهاد به نحو اعجاب‌ انگیزی صاف و صیقلی است به نحوی که تراشیدن چنین دیوارهای صافی در دل صخره‌ های سخت کوه حتی در زمان حال نیز مشکل به نظر می‌ رسد. داخل دخمه کاملاً تاریک است و هیچ منبع نوری وجود ندارد.

بام فرهاد ماکو بام فرهاد ماکو

این اثر در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۷ با شمارهٔ ثبت ۸۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.اخیراً آثار یک شهر تاریخی مربوط به هزارهٔ اول پیش از میلاد در شهرستان ماکو کشف شده است که در مکانی موسوم به «بام فرهاد» در ارتفاعات مجاور روستای «سنگر» در ۷ کیلومتری شمال شهر ماکو قرار دارد.

براساس گمانه‌ زنی های انجام شده، این شهر به اقوام اورارتو تعلق دارد و فاقد استحکامات دفاعی بوده است. جهت شهر، شرقی و غربی است و در شرق آن بافت مذهبی شهر قرار دارد. در این قسمت شهر یک معبد سنگی متعلق به خدای «خالدی» (خدای جنگ اورارتوها) نیز واقع است. در میان ارتفاعات اطراف، خانه‌ های عمومی و در غرب شهر سایر تأسیسات همگانی قرار گرفته‌ اند. کشف دیوار شهر و یک معبد سنگی دیگر در محلی موسوم به «کوراوغلی قلعه‌ سی » از یافته‌ های مهم این گمانه‌ زنی است.

براساس مطالعات صورت گرفته، شهر در زمان آبادانی خود حدود ۲۰ هکتار وسعت داشته است و اهالی آن نیز آب مورد نیاز خود را از رودخانه سنگر که از میان شهر می گذشته است، تأمین می کرده‌ اند.

بام فرهاد ماکو1 بام فرهاد ماکو

مقبره صخره ای سنگر

این مقبره در ۷ کیلومتری جاده آسفالته ماکو – بازرگان و در مجاورت روستایی به نام فرهاد واقع شده است. قدمت این بنا به هفتصد سال قبل از میلاد مسیح می‌ رسد. در حفاری هایی که اخیرا در این منطقه صورت گرفته، این اثر را از شهر اورارتویی واقع در این منطقه محسوب کرده اند.

این اثر اورارتویی در دل کوهی به نام “سنگر” در قسمت پایین شهر اوراتوری واقع شده و از دوره هزاره اول ق . م به یادگار مانده است.این گوردخمه از نظر شکل و ابعاد مانند مقایر صخره ای “وان” در ترکیه است.

ورودی این دخمه در انتهای سی پله سنگی است که بر روی صخره ای سنگی کنده شده اند. ورودی دارای سقف طاقی شکل از سنگ طبیعی است. این دخمه دارای سه اتاق است. پس از ورودی، اتاق نسبتاً بزرگی دیده می شود. این اتاق بزرگ ترین فضای تالار است و دخمه های (اتاق های) دیگر با آن مرتبط هستند. تالار مستطیل شکل است و در ضلع سمت چپ ورودی، اتاق های محل جسد تعبیه شده است. ورودی این اتاق ها هماهنگ با ورودی اصلی است.

در ضلع مقابل ورودی پس رفتگی به چشم می خورد و داخل آن اثر حجاری به شکل طاقچه کم عمق و به فرم هلالی دیده می شود. جلوی این پس رفتگی در کف، گودال کوچکی وجود داشته که بر اثر ریزش شن پر شده است.

در ضلع دیگر تالار، رو به روی اتاق ها، سه طاقچه با قوس هلالی وجود دارد. یکی از طاقچه ها از دو تای دیگر بزرگ تر است. تفاوت ورودی اصلی با ورودی های اتاق ها در قاب هم شکلی است که پیرامون آن ها را فرا گرفته است. در داخل اتاق ها هیچ گونه تزیینی غیراز طاقچه کوچکی با قوس هلالی در یکی از اتاق ها، دیده نمی شود. سطوح مقبره با دقت زیادی کنده شده و بسیار صاف است.

به دلیل روشن كردن آتش درون دخمه تمامی دیوارها را دوده گرفته و كاملا سیاه شده است. آنقدر سیاه است كه حتی نور چراغ قوه هم در آن انعكاس نمی یابد و كاملا تاریک است.

در فصل تابستان اطراف دهانه دخمه فرهاد به وسیله برگ درختان مخفی شده و در صورت نداشتن راهنما، یافتن این مکان بسیار مشکل خواهد بود.

بام فرهاد ماکو2 بام فرهاد ماکو

نحوه دسترسی

دخمه سنگی فرهاد که بام فرهاد نیز نامیده می‌شود در ۷ کیلومتری غرب شهر ماکو در نزدیکی روستای سنگر واقع شده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد