رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۲ تیر ۱۳۹۳

یک مقام سازمان ملل:صیانت از بافت تاریخی منحصر بفرد شیراز ضروری است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۴/۱۲ – شیراز – ایرنا- نماینده اسکان بشر سازمان ملل متحد در ایران با اشاره به این که بافت تاریخی شیراز منحصر بفرد است ، صیانت از این سرمایه تاریخی را برای رونق گردشگری این منطقه ضروری دانست.

به گزارش ایرنا سیامک مقدم ، چهارشنبه در بازدید از بافت قدیم شیراز افزود:متولیان امور گردشگری و شهری باید با توجه بیشتر به این مکان تاریخی ، شرایطی را فراهم کنند تا این منطقه از سکنه خالی نشود.

وی ادامه داد:بالا بردن ضریب ماندگاری ساکنان در این بافت تاریخی با ایجاد امکانات لازم ضمن بالا بردن عمر نگهداری این بافت بر جذابیت های فرهنگی این منطقه نیز می افزاید.

مقدم بیان داشت:با استفاده از تجربیات گذشته و همچنین بهره گرفتن از مشارکت و توان مردمی می توان به موفقیت های خوبی در صیانت از اماکن گردشگری دست یافت

وی افزود:برای تحقق این هدف ، آموزش همگانی به ساکنان این گونه اماکن ضروری است.

رییس دفتر بافت فرسوده راه و شهری استان فارس هم در دیدار با نماینده اسکان بشر سازمان ملل در ایران بیان داشت: موضوع توانمندسازی بافت فرسوده شیراز از سال ۸۹به عنوان اولویت نخست کاری لحاظ شده است .

محمود رضا طالبان افزود:خوشبختانه رویکرد جدیدی در مردم و مسوولان نسبت به موضوع ساماندهی و نوسازی سکونتگاههای غیر رسمی به وجود آمده است.

وی اظهار کرد: هم اینک ۹ دفتر در ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده شیراز راه اندازی شده که آینده خوبی را برای صیانت از بافت فرسوده و تاریخی شهر شیراز رقم زده است .

طالبان گفت : با نیاز سنجی های صورت گرفته اولین خانه محله شیراز ، مدرسه، کتابخانه و دیگر امکانات زیربنایی و خدماتی لازم در بافت قدیم و سکونتگاههای غیر رسمی ایجاد شده است .

بافت قدیم شهرشیرازبه مساحت تقریبی ۳۶۰هکتاردر قلب این شهر جای دارد. این محدوده که ۸/۲ درصدمساحت کل شهر راشامل می شود، هسته اولیه شکل گیری شهر شیراز در آن جای دارد و در ادوار مختلف توسعه و تحولات زیادی را پشت سر گذاشته است که حدود آن دروازه ها و حصار دور شهر در دوره زندیه است.

مهمترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده ای از بناها و مجموعه های با ارزش تاریخی در این محدوده واقع است.

در واقع این منطقه شیراز قدیم است که دارای ویژگیهای خاص خود است . در این بافت ۴۰۰ اثر بار ارزش، هشت دروازه و ۱۲ مرکز و چندین مکان فرهنگی وجود دارد.

حفظ و نگهداری و مرمت این آثار و مجموعه ها علاوه بر این که حیات دوباره ای به این آثار می دهد، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز هویت تاریخی فرهنگی شهر شیراز را احیا می کند.

جمعیت ساکن در این منظقه حدود ۷۵ هزار نفر است که حدود نیمی از آنها غیر بومی هستند . همچنین تعداد خانه های موجود در بافت تاریخی فرهنگی شیراز ۱۱ هزار و ۱۴۷واحد است.

81223909-5800294 یک مقام سازمان ملل:صیانت از بافت تاریخی منحصر بفرد شیراز ضروری است

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    باید توجه بیشتری به این مکانهای تاریخی بشه و شرایطی را فراهم کنند که این مناطق خالی از سکنه نشه.

    ۱ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *