رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ فروردین ۱۴۰۰

گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد

لینک این مطلب کپی شد!

در بعضی از فیلم ها و سریالها دیده ایم که شخصی در بیابان ، جنگل ،جزیره ای گم می شود نه آذوقه ای دارد و نه میوه ای که بخورد و زنده بماند. تا لحال خودتان را به جای این اشخاص قرار داده اید . در این شرایط چه کاری می کنید؟اصلا استرس نگیرید الان مطلب گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد را بخوانید تا در هر موقعیت سختی به یاد بیاورید و از آنها استفاده کنید .اما بسیار مراقب باشید : خوردن گیاه اشتباه می تواند شما را به سختی بیمار کند و یا حتی موجب مرگ گردد.حال ببینیم چه گیاهی را می توان خورد و از کدام گیاه باید دوری کرد؟

نی لوئی (cattails)

نی لوئی گیاهی از خانواده تیفاسه می باشد که در اکثر مناطق یافت می شود. زیستگاه طبیعی این گیاه مرداب ها، برکه ها، باتلاق ها ی مناطق معتدل و آبهای شیرین می باشد.در استرالیا و هاوایی، لوئی علف هرز تلقی میشود. این گیاه در کشور ما بیشتر از همه جا در حاشیه های تالاب انزلی مشاهده می شود. طبق گفته خانم کاترینا آدامز (مدیر آموزشی انجمن گیاه شناسی آمریکا)، قسمت های مختلفی از این گیاه در زمان های متفاوتی از سال خوراکی است. گیاه نی لوئی بوسیله ساقه نازک و شمشیر مانند و شکوفه منحصر بفرد و پرز دار آن که حاوی تخم های گیاه است، قابل تشخیص می باشد.

شما می توانید این گیاه را به راحتی در باتلاق ها و مرداب های کم عمق، حوضچه ها و امتداد لب دریاچه ها بیابید. برای دستیابی به بهترین نقطه گیاه شما باید ریشه های نی لوئی را از جای خود خارج کنید و جوانه های کوچک نوک دار را در انتهای ریشه ها بیابید. به گفته خانم آدامز این قسمت های نشاسته دار گیاه بیشتر در پاییز و زمستان قابل خوردن هستند.
یکی دیگر از قسمت های خوراکی گیاه قلب نی لوئی نامیده می شود که به صورت خام و یا پخته شده قابل خوردن است. مزه این قسمت از گیاه تقریبا شبیه خیار است و این شاخه ها در اوایل تابستان خوشمزه هستند. شما حتی می توانید هنگامی که به خانه برگشتید یک غذای مخصوص از نی لوئی تهیه کنید.

-لویی گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد

شبدر

پیدا کردن یک شبدر چهار برگ همیشه نشانه ای از داشتن طالع خوش است. اما هنگامی که شما بدون غذا در حیات وحش سرگردان هستید غوطه ور بودن درمیان این خوش شانسی فریبنده، می تواند در بیش از یک راه باعث خوشبختی شما و رسیدن به مرادتان گردد.بنا به گفته های خانم آدامز شبدر که توسط برگ های سه پره شان شناسایی می گردند، در علفزارها و چمن زارها به وفور یافت می شوند.این گیاهان از گل تا ریشه کاملا خوراکی هستند و شما می توانید آن ها را خام،‌ آب پز و حتی سرخ کرده و بخورید.بر طبق تحقیقی که در سال ۱۹۹۹ انجام شده و نتیجه آن در مجله (غدد و متابولیسم بالینی) منتشر شده است شبدر قرمز برای بهبود فشار خون در زنان یائسه توصیه شده است.

 گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد

قاصدک ها

با وجود اینکه قاصدک ها اغلب علف های هرز تلقی می گردند از شکوفه های زرد آنها گرفته تا ریشه ها و برگ هایشان تماما خوراکی هستند.قاصدک می تواند بصورت خام و یا پخته خورده شود همچنین برگ و ریشه های این گیاه در صورت مصرف خام تلخ هستند در حالیکه گل زرد شیرین است و می توان آن را برای درست کردن شربت و یا حتی شراب قاصدک مورد استفاده قرار داد.

 گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد

ترشک ردوود(redwood sorrel)

این گیاه چندین ساله و پایدار عمدتا در جنگلهای ردوود که از جنوب غربی بریتیش کلمبیا تا منطقه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا گسترش یافته است رشد می کند.گیاه با توجه به گل های مات قابل توجه سفید رنگ در میان درختان به راحتی قابل شناسایی است .بر طبق تحقیقات خانم آدامز تمام قسمت های این گیاه بصورت خام و یا پخته شده قابل خوردن است اما هنگام قورت دادن باید احتیاط کرد.با توجه به وجود اسید اگزالیک ترشک ردوود کمی سمی است که البته اسید اگزالیک در اسفناج هم یافت می شود. اگرچه ترشک یکی از رایج ترین گیاهان مصرفی در آمریکا است اما باید در مقدار کم خورده شود و با توجه به وجود اسید اگزالیک خوردن بیش از حد آن باعث ناراحتی کلیه و استفراغ می شود.

-ردوود گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد

کاکتوس گلابی تیغ دار (Prickly pear cactus)

در میان ماسه های بیابانی جنوب غربی، کاکتوس گلابی تیغ دار با برگ ها یا پدهای گرد و سوزن های قهوه ای به راحتی قابل تشخیص است.طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، پد ها(برگ ها)ی کاکتوس در تمام طول سال قابل خوردن بوده و برای نگهداری و ذخیره آب در آنها مشهور می باشند.بسیار مهم است که تمامی سوزن ها را از روی سطح خارجی کاکتوس کنده و جدا کنید وگرنه در پایان با دهانی پر از سوزن کاکتوس مواجه خواهید شد.این تیغ ها در داخل مغر ساقه آبدار کاکتوس نیز گسترش یافته اند و برخی از افراد با تجربه توصیه می کنند که برگ را با آتش داغ کنید تا تیغ ها را کاملا جدا نمایید.
در کنار برگ های کاکتوس، میوه گلابی تیغ دار نیز موجود است که پر از دانه هایی است که مزه آنها ترکیبی از کیوی و هندوانه است. بر طبق گفته انجمن پارک ها و یادبود جنوب غربی شما می توانید هم برگ ها و هم دانه های گیاه را میل کنید و بهترین زمان برای خوردن کاکتوس گلابی تیغ دار فصل پاییز است.

-گلابی گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد

گیاه ترشی (pickleweed)

اگر شما در ساحل و یا در امتداد ساحل سرگردان هستید کمی گیاه ترشی (گونه salicornia) امتحان کنید. این گیاه در آب نمکی رشد می کند و بهار و تابستان سبز روشن است.بر طبقه گفته سازمان آکواریوم اقیانوس آرام اسم این گیاه از ظاهر ترشی مانند آن همانند بخش های ساقه و طعم شور آن نشات گرفته شده است .مطابق گیاه شناسی اروپا، گیاه ترشی بعضی اوقات به عنوان سبزی خوردن در اروپا مصرف شده است و بنا به گفته شبکه غذا، این گیاه گوشتی و بدون برگ است و می تواند بصورت خام خورده شود. (همچنین می تواند بخار پز شده و یا ترشی آن گذاشته شود.)

-ترشی گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد

برگ پیکانی بلوز زرد (Arrowleaf balsamroot)

این گیاه خوش رنگ در مناطق سرد و خشک غرب وحشی، از جمله منطقه شمال غربی ایالات متحده که محبوبیت کمپینگ و پیاده روی دارد، دیده می شود.این گیاه عموما به نام آفتابگردان نامیده می شود و دارای برگ های مثلثی فِلِش مانند با گل های زرد زیبا است.طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، بومیان منطقه ای آمریکایی از تمام بخش های این گیاه استفاده می کنند – ریشه ها می توانند پخته شوند، بخارپز شده یا خام مصرف گردند، در حالی که ساقه های گل نیز می توانند خام خورده شوند.

دانه های گیاه هم مغذی هستند و ریشه ها می توانند خشک شده و به عنوان جایگزین قهوه مورد استفاده قرار گیرند.
با این حال مسافران سرگردان باید مراقب باشند تا گل برگ پیکانی بلوز زرد ( را با گل سمی و مغایر Arnica montana که با نام قاتل گرگ نیز شناخته می شود اشتباه نگیرند. قورت دادن گل آرنیکا برای کبد مضر و سمی است. هر دو گلهای زرد دارند اما برگ های آرنیکا همانند برگ های مثلثی و نوک دار نیستند.

-پیغانی گیاهانی که در سفر با خیال راحت می توان خورد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *