جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گوردخمه داودختر ( دی و دور )

تاریخ بروزرسانی :
۴ آذر ۱۳۹۳

در فهلیان،ممسنی فارس،در کوه اونری،در آن سوی تنگ شیر،یک اثرتاریخی و باستانی در بدنه ی بلند کوه ،خود را به عنوان یک گور صخره ای به نام داودختر به معنی مادرو دختر،نشان میدهد.این اثر را لویی واندنبرگ در ارتفاع ۳۰۰ متری و سراورل استین آن را در ارتفاع ۵۰ متری نوشته اند.

دو جفت نیم ستون در هر طرف ورودی این گوردخمه تراشیده شده است.در زیر جلو قبریک دیوار صاف عمودی به ارتفاع ۳متر بریده شده است.طول آن ۵.۴۰ متر است.در پای نمای گوردخمه،کفی به عرض ۱.۲۰ متر و بلافاصله زیرنمای ورودی پله ای به عرض ۶۰ سانتی مترو بلندی ۳۰ سانتی متر قرار دارد .از اینجا یک رواق به عرض ۱۳۳ سانتی متر به داخل ورودی گور راه می یابد.ورودی قبر با ۱۸۰ سانتی متر بلندی و ۹۰ سانتی متر پهنا به اطاق قبر راه می یابد.این اطاق مستطیل نه مکانی برای تدفین و نه مجسمه یا تندیسی را به مانشان می دهد. دربالای اطاق بالای نمای سمت چپ حفره ای شبیه به پنجره وجود دارد.در ارتفاع ۴.۲۰ متر از جایی که ستون ها در نمای گوردخمه کار گزارده شده اند روی سرستون قرار دارندکه روی این دوسطح،تعداد ۷ نمای برج و بارو به شکل پله های مدرج نشان داده شده است.
در نمای این گوردخمه سرستون ها به سبک ایونیک و حمال های مکعبی روی آنها نشانگر مشابهت آن به هن یونان است.این اثر از نظر پلان پاستون ها و سرستون های حلزونی شکل،قابل مقایسه با گور دخمه قیزقاپان میباشد.همچنین برخلاف قیزقاپان ،از نظر این که دو عدد نیمه ستون در هر دوطرف ورودی خود دارد،با مقابر صخره ای هخامنشی واقع در نقش رستم و تخت جمشید شباهت پیدا میکند.
دو عدد گور مستطیل شکل کنده شده در داخل آن،از نظر شکل ظاهری شبیه به گورها داخل گوردخمه ی فخریکا میباشد.در نمای سر ستون های این مقبره ،کنگره های به چشم میخوردکه اینگونه کنگره ها ،بعدها در تخت جمشید به عنوان عنصرتزیینی خودنمایی میکند.

goor گوردخمه داودختر ( دی و دور )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *