جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری داخلی و انگیزه‎ای جدید به نام یارانه سفر

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵

در چند روز گذشته سخنانی به نقل از رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در رسانه ها منتشر شد که وی برای تحول در حوزه گردشگری داخلی بحث اختصاص یارانه سفر به مقاصد متنوع و جدید به گردشگران داخلی را مطرح کرده بود.

سلطانی فر در ادامه گفته بود: «در آینده نزدیک یارانه سفر به مقاصد جدید داخلی به گردشگران اختصاص داده خواهد شد، استان سیستان و بلوچستان و مسیر زاهدان، زابل، چابهار و تهران به عنوان نخستین مقصد جدید به گردشگران داخلی ارائه می شود و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک سوم هزینه سفر به این مقاصد را در سال ۹۵ می پردازد؛ باید ذهن وتوجه مردم را به سوی مقاصد متنوع و جدید داخلی سوق دهیم، چراکه جاذبه های گردشگری ایران در مقابل بسیاری از کشورهای دیگر، حرفهای بسیاری برای گفتن دارد.»

این سخنان در حالی بیان می شود که در نوروز امسال گردشگری داخلی با رونق نسبی مواجه بود. بی ثباتی و ناامنی ایجاد شده در ترکیه به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری ایرانیان باعث شد تا نوروز ۹۵ گردشگری داخلی با استقبال مردم مواجه شود. براساس آمار موجود سفر به کیش ۱۱ درصد و آمار مسافران به قشم ۹ درصد رشد داشته است.

این در حالی است که مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش هم از استفاده ۱۳ میلیون نفر – روز از مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان خبر داده بود: او می گوید: «استان های فارس، اصفهان و خراسان رضوی پذیرای بیشترین مسافران نوروزی در مراکز اسکان فرهنگیان بودند. بر اساس آخرین آمار تا پایان ۱۲ فروردین ۹۵، ۵ میلیون و ۴۴ هزار و ۸۹۱ نفر در قالب یک میلیون و ۷۳ هزار و ۳۸۱ خانوار در مراکز اسکان نوروزی فرهنگیان پذیرش شده اند. بر اساس آمار تاکنون ۱۳ میلیون و ۴۴ هزار و ۱۰۰ نفر روز از ستادهای اسکان نوروزی فرهنگیان استفاده کرده اند. بیشترین آمار به ترتیب به استان های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان و هرمزگان اختصاص داشت.»

همانگونه که مشاهده می شود در نوروز امسال با رشد سفرهای داخلی می توان این امید را داشت که اگر امکانات بهبود یابد و مردم با امنیت روانی بالایی سفر کنند بی شک رونق اقتصادی در انتظار گردشگری داخلی خواهد بود. رونقی که به اشتغال، اوضاع بازار صنایع دستی، حمل و نقل، توسعه شهرها و مراکز کوچک نیز کمک خواهد کرد.

این نکته که سازمان میراث فرهنگی به مقاصد کم توجه تر در گردشگری داخلی یارانه سفر اعطا کند بالقوه می تواند به رونق سفر در این مسیرها کمک کند اما نباید از یاد برد که اگر زیرساخت ها و امکانات بهبود نیابد شاید پرداخت یارانه نیز تاثیر چندانی در رونق سفرهای داخلی به مقاصد خاص نداشته باشد.

اگر به آمار سفرهای داخلی در سال های اخیر دقت کنیم مشاهده می شود بیشترین سفرها در ایام اوج سفر معطوف به چند استان خاض مانند خراسان رضوی، اصفهان، فارس، گیلان و مازندران بوده است و بسیاری از مکان های دیدنی و کمتر ناشناخته کشور به چشم گردشگران نیامده اند. بی شک مسائلی مانند کاهش هزینه اقامت، تخفیف های ویژه و کاهش هزینه های حمل و نقل می تواند به رونق سفرهای داخلی به خصوص مقاصد متنوع و کمتر دیده شده کمک کند. اگر قیمت خدمات گردشگری مناسب باشد و آژانس ها خدمات مناسبی ارائه دهند گردشگری داخلی رونق می یابد و مردم سفرهای خود را در طول سال توزیع کرده و در اماکن گردشگری اقامت خواهند کرد.

منبع : عصر ایران
گردشگری1 گردشگری داخلی و انگیزه‎ای جدید به نام یارانه سفر

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *