جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کویر پلوند فردوس

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ مرداد ۱۳۹۸

کویر پلوند ( کویر مظفری) ، یکی از نواحی بیابانی غرب شهرستان فردوس در استان خراسان جنوبی است. کویر پلوند در ۴۰ کیلومتری غرب شهر فردوس و نزدیک به روستای چاه پلوند و در داخل منطقه حفاظت‌شده مظفری واقع شده است و از شمال به روستاهای کجه و چاهنو، از غرب به کال نمک، از شرق به روستاهای ابراهیم‌آباد و طاهرآباد و از جنوب به پناهگاه حیات وحش رباط شور محدود می‌شود. ارتفاع متوسط کویر پلوند از سطح آب‌های آزاد، حدود ۹۵۰ تا ۱۰۰۰ متر می‌باشد.
منطقه حفاظت شده مظفری بطور ‌بالقوه یکی از زیستگاه‌های واجد ارزش‌های بیولوژیکی طبیعی و از مناطق مطلوب زیستگاهی ایران در حاشیه کویر مرکزی و کویر نمک محسوب می‌شود. منطقه حفاظت شده مظفری با تنوع سیماهای طبیعی و شرایط اقلیمی حاصله و وضعیت خاص توپوگرافیک یکی از زیبا‌ترین و ارزشمند‌ترین مناطق منطقه حفاظت شده مظفری که نام خود را از کوهی واقع در محدوده این منطقه گرفته، یکی از مناطق دارای استعدادهای اکولوژیکی و ارزش‌های زیستی نواحی خشک استان محسوب می‌شود.بخش وسیعی از اراضی این منطقه را نواحی دشتی مسطح متشکل از مراتع تنک و فقیر و تپه‌ماهورهای پست شنی، شنزار‌های تثبیت شده و تثبیت نشده (روان)، دق‌ها، نمکزار‌ها و کفه-های نمکی و کویر در برگرفته است.
با توجه به میزان بارش کم، درجه حرارت بالا، جنس خاک و سایر شرایط طبیعی و جغرافیایی در منطقه، پوشش گیاهی از نوع استپی و همچنین از نظر توپوگرافی بیش از نیمی از منطقه را عرصه‌های کویری، بیابانی وتپه‌ماهور و بقیه اراضی را نواحی کوهستانی و صخره‌ای تشکیل می‌دهد. این منطقه با وجود گونه‌هایی از حیات وحش (پستانداران، پرندگان و خزندگان) که با شرایط سخت طبیعی حاکم بر این منطقه سازگاری یافته‌اند سبب شده تا جایگاه خوبی را در زیستگاه‌های حاشیه مناطق کویری ایران به خود اختصاص دهد.

کویر پلوند 3 کویر پلوند فردوس

قرار گرفتن کویر مظفری فردوس در کنار منطقه حفاظت شده محیط زیست که در آن گونه های جانور از قبیل جبیروجود دارد به جذابیت منطقه افزوده است و گروههای علاقه مند به کویر و حیات وحش می تواند از زیبایی های این کویر استفاده و لذت ببرند. گونه‌های جانوری فراوانی در این منطقه زندگی می کنند که می توان از قوچ و میش، کل و بز، گرگ، آهو، گربه شنی، کاراکال، روباه، شغال، تشی، شاهین، کبک، تیهو، انواع باقرقره، کبوتر چاهی، زاغ بور، غراب، کمرکولی، انواع چک چک، هوبره، شاهین، عقاب طلایی، دلیجه، قرقی، انواع گنجشک، بزمچه، انواع مارها و لاک‌پشت نام برد.
پوشش گیاهی این منطقه نیز شامل بنه، کسور، اسکنبیل، گز، تاغ، قیچ، بادام کوهی، زرشک وحشی، درمنه، آنغوزه، زیره سیاه، گیاهان علفی، گل بومادران، آویشن، لاله قرمز، خارشتر، افدرا و برخی از گیاهان خانواده کاسنی می‌باشد. وجود تپه ماهورهای ماسه‌ای، دق‌ها و کفه‌های نمکی و نواحی کویری در کنار نواحی کوهستانی، از جاذبه‌های دیدنی این منطقه می‌باشد. از جاذبه‌های طبیعی منحصر به فرد این ناحیه، تپه‌های ماسه‌ای به شکل دم یوزپلنگ است که با نام اثر طبیعی دم یوز شناخته می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که اثر طبیعی سنگ سوراخ و غار سنگ سوراخ، در نزدیکی این کویر قرار دارد.
برای دسترسی به این کویر، باید از شهر فردوس به سمت روستاهای ابراهیم‌آباد و طاهرآباد رفته و سپس از یکی از مسیرهای کجه یا سنگ سوراخ به پلوند رفت.
آدرس : خراسان جنوبی-شهرستان فردوس-روستای پلوند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد