جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کویر سه قلعه

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ مهر ۱۳۹۸

کویر سه قلعه در فاصله حدودی ۳۰ کیلومتری جنوب سه قلعه سرایان قرار دارد.کویر سه قلعه بواسط داشتن آسمانی تاریک جهت رصد ستارگان دارای ویژگی و اهمیت خاص است و بواسط همین ویژگی مورد توجه گروه های آماتور و حرفه ای علاقمندان به نجوم گشته. از امتیازات دیگر این کویر می توان به دق وسیع و تپه های ماسه ای اطراف رصدگاه نجوم اشاره کرد که برای هر گروه علاقمند و طبیعت گرد شرایط مناسب و ایده آلی دارد. بطوری که اجرای برنامه های رصد ستارگان، رالی در دق وسیع و پیمایش و کویر نوردی در تپه های ماسه ای به صورت همزمان امکان پذیر است.
شهر سه قلعه بهشت منجمان و کویرنوردان ایران در مرکز بخش سه قلعه در محدوده سیاسی شهرستان سرایان در شمال خراسان جنوبی واقع است و بیش از پنج هزار نفر جمعیت دارد. فاصله سه قلعه با مرکز شهرستان سرایان ۲۴ کیلومتر، با مرکز استان ۱۲۳ کیلومتر و با مرکز کشور از مسیر بردسکن- سبزوار – شاهرود ۹۹۰ کیلومتر است.
با توجه به اطلاعات موجود سابقه سکونت گزینی در این منطقه به قرن ها پیش می رسد، وجود ۲ محوطه تاریخی « خازمین» و « خوشاب» در ۲ کیلومتری جنوب شهر و آثار تاریخی موجود از گذشته پر افتخار این سرزمین حکایت دارد. شرایط توپوگرافی شهر به گونه ای است که ارتفاع کمتر آن از مناطق همجوار شرایط را برای استفاده از منابع آب زیرزمینی به شکل قنات برای شهروندان مهیا کرده و در طول قرن های متمادی سه قلعه انبار غله خراسان جنوبی در آن روزگاران بوده است.

86 1 کویر سه قلعه

و چون غلات منطقه را تامین می کرده است به سرغله معروف بوده است و یا چون در مقایسه با سکونتگاه های اطراف معروف تر بود به سرقلعه مشهور شده است. در روایتی دیگر به دلیل جود سه قلعه کنار هم(خوشاب، خازمین و قلعه فعلی جنب میدان امام حسین(ع)) به سه قلعه شهرت یافته است. در کتاب تاریخ خراسان در سده های نخست هجری تالیف دکتر رئیس السادات در نقشه ای که خراسان آن دوران را مطرح می سازد از سه قلعه یاد شده است.
کویر سه قلعه یکی از منحصر به فردترین کویر‌های شرق کشور است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و ۵۵ کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان قرار دارد. بی تردید در زمینه طبیعی، کویر بکر و آسمان زیبای این شهر در کشور شناخته شده است و نیازی به معرفی ندارد. اشکال کویری و فرسایش بیابانی مانند نبکاها، تپه های ماسه ای، کلوت ها یا پدلند و دق های رسی همراه با آرامش عجب و دوست داشتنی شب های بلند پاییز و زمستان کویر فراموش شدنی نیست. به ویژه هنگامی که با درخشش بی نظیر ستاره ها در آسمان تاریک که از تاریک ترین مناطق دنیا محسوب می شود همراه گردد.
با توجه به سابقه سکونت گزینی از قرن ها قبل در این منطقه آثار بار ارزشی وجود دارد که بیشتر متعلق به عصر صفوی است در این میان مشهورترین آثار تاریخی شهر شامل مسجد جامع، مسجد خواجه مینا، ارگ قلعه، ملا کاظم، آب انبار فاضل خان، احمد آقا، حاج عبدالله، خانه های حسام الدیوان، هروی، رمضانی( مشهور به خانه ساعت)، جهانی ها، پیروز و …۲ برج نگهبانی، بادگیرهای علی آقا، خسروی و …حمام قلعه، کامرود و قلعه تاریخی آن از جمله آثار ثبت شده یا در حال ثبت است که برخی مرمت شده است.
مسجد جامع سه قلعه شاخص ترین اثر تاریخی این شهر و متعلق به دوران صفوی است این بنا شامل یک ایوان رفیع و یک شبستان ستون دار با ستون های حجیم، مربع شکل و ۲ محراب زیباست که با مصالح آجر، خشک خام و گچ ساخته شده است.

سه قلعه سرایان 2 کویر سه قلعه

سه قلعه سرایان 1 کویر سه قلعه

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد